Annons

Läsarfråga: Vad är grejen med att färgleverantörerna döper sina kulörer så konstigt?

Hej!
Jag ska måla om vardagsrummet och har försökt lista ut House of Philias kulör HOP Grey sand för Nordsjö design, i NCS för att få min lokala färgbutik att bryta den i Jotun Lady istället eftersom alla säger att den är så bra. Men de bara krånglar? Kan du förklara varför färgleverantörerna envisas med att döpa sina kulörer till namn istället för rena NCS-koder och varför man inte påstås kunna blanda färgkoder och råvaror från olika färgtillverkare? Så frustrerad!
/ Anna

Svar:
Jag förstår att det kan upplevas irriterande, men faktum är att färg är kemi. En och samma färgkod kan faktiskt diffa i utseende mellan två olika färgfabrikat/tillverkare eftersom de har lite olika recept och egenskaper i grundråvaran vilket kan påverka färgåtergivningen på slutresultatet. Det är lite som att baka ”sockerkaka” med olika ingredienser och proportioner. Det kommer inte att smaka exakt likadant om du använder olika mycket socker och smör, även om båda fortfarande kan kallas ”sockerkaka”. Jag förstår att man tror att det borde handla om så små nyansskillnader att det inte kan göra någon skillnad, men ögat kan uppfatta även små färgskiftningar. Alla leverantörer är heller inte lika ”kulörstabila”. Så exakt samma färgkod kan till och med skilja sig något åt från samma tillverkare, i synnerhet om du handlar av en väldigt prispressad dito som kanske valt billigare genvägar. Och speciellt om du ska kompletteringsmåla så att dina färgburkar inte blandades vid samma tillfälle (på fackspråk: om de inte brutna i samma batch).

Att de olika recepten kostar olika mycket beror också på grundråvarorna. Det vid inköpstillfället ”mer prisvärda märket” kan många gånger kräva fler strykningar för att få bra täckning, vara svårare att få slätt och snyggt och kanske inte alls blir varken billigare eller bättre än den vägg du inspirerats av i slutänden. Men. I grund och botten handlar det nog mest om ekonomi och om stolthet. Om man som företag lägger ner massor med pengar och investerar i kulörprovning och konstant utveckling, så vill man inte att någon annan som slipper de bitarna ska komma och sno åt sig av slutresultatet. Lite som att du inte vill att någon annan ska få din löneutbetalning när det är du som puttat in tiden och gjort arbetet. Med det i åtanke, när man förstår hur mycket R&D faktiskt kostar – så är det nog naturligt att man vill göra det lite svårare genom att döpa de egna färgkartorna till namn som är lättare att komma ihåg, som är mer kommersiellt gångbara och säljbara och framförallt – försvårar kopieringen av koncepten.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.