Annons

Intervju @medvetenistan

Frida Ramstedt intervju Trendenser
För ett par veckor sedan intervjuades jag av Annika Sundin som driver Medveten i stan. Du hittar fler av mina svar om du klickar här.

Frida, hur ser du på inredning?
Jag tycker att det är ett missförstått ämne. För mig handlar inredning om förmågan att använda färg, form, textur, arkitektur, belysning och möblering för att skapa olika upplevelser och funktioner av ett rum. Inte att vara konstant förändringsbenägen och på jakt efter nästa kick.

Ibland behöver man förstås köpa något nytt för att lösa en uppgift, men en skicklig inredare ska också kunna arbeta som en kock. Utgå från de ingredienser man redan har hemma och göra det bästa av det.

Inredning är nästan synonymt med shopping idag. Hur kan vi komma bort ifrån det?
Majoriteten av dagens inredningsinspiration bygger ju på köptips och köpsug, inte på inredningskunskap. Därför tycker jag inte det är konstigt att inredningsintresse ofta kopplas ihop med prylkärlek och shoppande. Men jag tycker det är synd. Man kan skriva om inredning och ge värdefulla tips utan att det måste landa i ett nytt köp.

Vi går väldigt hårt åt ohållbara företag och bolag som producerar saker som är dåliga för miljön eller som tär på våra resurser. Men de kanaler som skapar och sprider ohållbara normer kommer undan.

Ditt konto heter @trendenser är du rädd för att du är en del av köphetsen? Vad tycker du om trender och vad de gör med oss?
Här kan jag inte vara annat än självkritisk. När jag startade min blogg för 15 år sedan hade jag inte den kunskap om miljöproblemen eller om inredning, som jag har idag. Jag var naiv. Och ju mer jag insåg det, desto jobbigare kändes det att stå för det jag själv hade byggt upp. Så jag var länge inne på att byta namn, eller att lägga ner – men bestämde mig istället för att byta den bakomliggande drivkraften. Idag bevakar jag inte vad som är ”inne” och ”ute” på samma sätt som förr och jag skruvar successivt på vad jag skriver om och försöker bidra till mer hållbara konsumtionsmönster och en ökad medvetenhet i branschen. Det är inget jag kan göra helt på egen hand förstås, men jag kan använda mina kanaler för att väcka debatt och lyfta nya perspektiv på ämnet och är rätt säker på att det kommer större skillnad på sikt än om jag bara stängde ner allt här och nu.

Som svar på frågan om hur jag tror att vi påverkas av trender så tänker jag att det bästa sättet att göra sig immun mot reklam och påtryckningar är att stå stadigare i sig själv. Därför tycker jag generellt att vi lägger alldeles för mycket tid på att söka inspiration utifrån, genom att titta på andras hem och liv. Istället för att lägga den tiden på att försöka förstå oss själva lite bättre. Ta reda på vad du, just du, egentligen gillar och varför – så kommer du att ha stöd i det, oavsett åt vilket håll trendvindarna blåser för stunden.

Kategorier:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.