Annons

Poddtips om konsumtionslån och influencers

Vill ni ha ett poddtips till helgens hyggeutmaning? Eller ett intressant ämne att diskutera hemma i helgen. Lyssna på det här avsnittet av Sveriges Radios program Plånboken. Och lyssna till slutet, där de riktigt intressanta frågorna vävs ihop. Inte minst för oss influencers. Vi behöver se vår roll i det här. Även om det är obekvämt. Jag vet att många med mig konsekvent tackar nej till välbetalda blogginlägg och annonspengar från banker och låneinstitut. Men frågan är ju större än så. En stor del av de pengar som tjänas via sociala medier bygger på att folk konsumerar, och konsumtionen har inte ökat för att alla har blivit proportionerligt mer välbetalda än tidigare generationer utan tack vare den nya ekonomiska infrastrukturen med lättade lånevillkor, avbetalningsköp och konsumtionskrediter. Och det uppskruvade konsumtionstempo som vi bidrar till att normalisera.

Kategorier:

Kommentarer

  • S. skriver:

    Intressant! Jag tycker det är problematiskt att gruppen ”unga” så ofta får vara ansiktet för problemen med dagens överskuldsättning. Visst de yngre kanske har en större tendens att hamna hos Kronofogden men varför belyser inte sådana här program det stora mörkertalet som tycker det är självklart att göra köp på avbetalningar eller att handla med hjälp av kort- och kontokrediter för att det är ”praktiskt”. De klarar sig ofta så att de slipper gå hela vägen till utmätning men har ändå en ohälsosam ekonomisk stress och press eftersom de konsumerar över sina tillgångar. Vad gör det med deras mående? Jag har tänkt på att cigaretter, alkohol och annonser för Svenska spel ofta har en varningstext typ ”kan ge cancer/skada foster etc” eller spela lagom”. Borde inte företag som pushar för konsumtionslån och krediter också märka sina annonser och influencersamarbeten? Tror detta är lika beroendeframkalllande som alkohol, tobak, spel och dobbel: men man gamblar med sitt psykiska mående.

    • Frida Ramstedt skriver:

      Sant. Det hade också varit intressant att veta hur stor del av inredningsbranschens totala tillväxt de senaste som har finansierats med krediter av olika slag vs faktiska pengar som folk haft på sina bankkonton.

  • Louise skriver:

    Köp, köp, köp. Rabatter, affiliatelänkar och konsumtion. Kvinnligt entreprenörskap i sociala medier handlar så smärtsamt ofta om att locka andra kvinnor att köpa sig lyckliga. Oavsett ämnet man skriver om. Köp nya kläder, köp nya möbler, investera i en dyr handväska, unna dig ett powersmycke, satsa på dig själv och din hudvårdsrutin och uppgradera dina skönhetsprodukter….. AAaaargh!! Varför pratas det så lite om att den här konsumtionskulturen också är så mycket förspilld kvinnokraft. All tid som läggs på att sukta efter saker och byta ut, förändra och förbättra hemmet, garderoben och livsstilen GÖRS ALLTID AV KVINNOR…. Förr var kvinnor förtryckta av patriarkatet, nu är vi det av konsumismen. Men vi ser det inte ens…

    • Karin skriver:

      Exakt så Louise! Jag håller verkligen med dig. Man ska väl inte paketera ”manligt” och ”kvinnligt”, men i detta fall är det uppenbart att kvinnor behöver gå till djupet med vad som gör att man duger. Så himla trött på alla dunderkurer och trender. Det trycker ner människor!

      Missförstå mig inte – jag älskar att ha fint omkring mig och klä mig anständigt, men jag vill göra det hållbart för både mig, mitt mående och moder jord!

      Monnah – ska vi kunna njuta av den här ”lyxen” under en längre tid behöver vi tänka över vad och HUR vi konsumerar.

      Och tack än en gång, Frida, för att du gör vad du kan! 💚

      • Monnah skriver:

        Absolut! Jag ifrågasätter inte alls det här och anser att det är viktigt att vi inte bara använder hållbarhet som ett ”buzzword” utan också på riktigt tar reda på vad som är ett hållbart samhälle. Mitt svar handlade om att det så ofta blir ett allt-eller-inget-tänk runt många saker. (Jag tipsade Frida om denna podd just för att jag tycker att det ÄR problematiskt med detta samtida problem.)

        Men! Jag tycker även att det är problematiskt ur ett psykologiskt perspektiv att vi har skam-poliser som smäller folk på fingrarna åt höger och vänster utan att fundera färdigt. Är det inte flygskam så är det köttskam, klädskam eller någon annan slags skam. Det är klart att det finns mycket som är problematiskt i det mänskliga beteendet. Tulpanfeber, aktiebubblor, influenserreklam har alla lett till delvis mycket osunda beteenden och reaktioner. Mina förklaringsmodeller handlar inte om att män eller kvinnor gör det rätt eller fel, att män eller kvinnor utnyttjas, att unga eller gamla fångas in i konsumism. Vi är människor. Vi kommer till viss del, tro det eller ej, förprogrammerade. Det gör att vi ibland har svårt att hantera delar av allt spännande livet presenterar.

        Jag ville lyfta att vi inte behöver hälla ut barnet med badvattnet så snart det uppkommer en komplicerad bieffekt av ett visst beteende. Vi behöver lära oss av det som blev fel och i vissa fall försöka slå in på nya vägar. Hållbarhet=balans tänker jag. Och hjälper vi varandra blir det både trevligare och mer hållbart på livets väg.

    • Monnah skriver:

      Jag tänker att det sannerligen inte är något kvinnligt fenomen. Och ”förtrycket” är ingen sanning, det är en förklaringsmodell.

      Biologiskt sett är människor, både män och kvinnor, ”samlare”. Teorin är att människor som kunde samla på livsnödvändiga saker hade större chans att överleva.

      Allt detta skammande som pågår i vårt samhälle hjälper ingen. Försök förstå och förklara för att vi alla ska må så bra som möjligt, men gör inte allt till nya synder som folk ska skämmas för.

      Jag tycker Frida gör det här så bra. Vi har fått följa hennes utveckling från ”trendanalytiker” till utbildare med blicken riktad framåt. Det går att ha två tankar i huvudet samtidigt. Vill inte de flesta av oss bo i ett hem som är praktiskt och vackert, inte bara ”skamfritt”? Vi lever i en lyxig tid. Låt oss vara tacksamma för att vi inte behöver tvätta våra ullbindor i en hink som vi först ska knacka bort isen på, att vi har sköna sängar som vi kan slänga vackra, fluffiga, onödiga kuddar på och att vi kan välja en kran som gör oss lyckliga för att den är lite extra fin!

      Det blir problematiskt om vi köper saker för pengar vi inte har, men det betyder väl inte att vi aldrig ska köpa någonting? Den här frågan om ekonomi är otroligt viktig. Hållbarhet överlag är viktigt. Allt detta kan existera samtidigt. Och vi ska kunna drömma om och sukta efter en ny tapet utan att någon ska tolka det som att patriarkatet eller konsumismen förtrycker oss tänker jag.

    • Kajsa skriver:

      Jag skulle vilja påstå att (över-)konsumtion knappast är ett kvinnligt problem, snarare att den konsumtion som kvinnor ägnar sig åt är den som ses som mest problematisk (som så ofta när det gäller saker som kvinnor tar sig för). Absolut, kvinnor köper säkert mer skönhetsprodukter och kläder. Men män köper teknikprylar, sportprylar, köksprylar, fordon (!), vildmarksutrustning, ”garageprylar” (vad har de ens där?! Jag vet bara att det är fullt!) och så vidare. Är mycket osäker på sanningshalten i att det är specifikt ”kvinnligt” att vi är förda bakom ljuset av konsumtionshetsen, jag tror bara att vi köper saker inom olika kategorier. Så är det i alla fall i min relation. Och jag råkar veta att de ”influencers” som min man följer (teknikpoddar, snubbar som lagar mat på youtube osv) är sponsrade på precis samma sätt som de inrednings-influencers som jag följer.

      • Anonym skriver:

        Intressant!! Jag tänker ofta att kvinnor inte är egoistiska ens när de försöker. En man lägger pengar på sin motorcykel (för att han älskar att köra fort och meka med motorer). Hans fru lägger pengar på en dyr handväska för att mode och snygga kläder är hennes ”intresse” (hon känner inte ens att hon har tid att ha en egen hobby men spenderar orimligt många timmar/vecka på att scrolla runt på instagram). En man lägger pengar på ny sportutrustning (för att kunna cykla Vättern runt när han har en 40-årskris). Frun lägger pengar på dyr huvudvård och botox för att hon vill ta hand om sig själv (och inte se rynkig ut eftersom kvinnor i hennes ålder inte är det på alla bilder man kan se på andra kvinnor som har en 40-årskris). Mannen köper teknikprylar till sig själva, kvinnan köper vaser till hemmet….

        Ett sidospår kanske men ändå intressant att jämföra.

    • Anna skriver:

      Så oerhört bra skrivet!!! You nailed it!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.