Annons

Stylingknep: Eyelifters

När man inreder vanliga hem, med normal takhöjd kan det ibland kännas lite utmanande att få till rymd och känsla. Man har ju vad man har att jobba med så att säga. Men det finns knep att ta till. Ett inredningstrick som mäklarstylister ofta jobbar med för att lura ögat är ”eyelifters”. Saker och mönster som bokstavligen vidgar blicken. Låt mig visa ett vanligt exempel.



Du ska hänga tavlor i en hall. Du måttar och tänker att du har plats för två eller tre 70×50 cm. Inget fel i det men då lämnar du ganska mycket luft kvar och i en sekelskifteslägenhet med stuckaturer och höga listverk (som vi ofta ser i magasinen) är det idealt eftersom det ger utrymme för atmosfären i rummet att ta för sig – men i ett nybyggt radhus lägger det istället fokus på sådant du kanske inte vill förstärka. Popnitade släta lister och nyproduktions-eko.




Om du istället jobbar med flera rader av mindre ramar så får du en helt annan optisk effekt – på exakt samma yta. Ögat kommer söka sig uppåt och nedåt på ett annat sätt. Visst blir det mer intryck att ta in men om mönstret är repetativt , alltså om ramarna har samma form, upplever jag att ögat kan ”klumpa ihop” hela tavelväggen till en enhet – så det finns ändå ett lugn i det. Alla kan förstås uppfatta detta olika, men värt att testa om du har en långsmal hall och inte får till det med några enstaka tavlor.

Kategorier:

Kommentarer

  • Caroline skriver:

    Sådant här är superintressant! Tack för ett så bra exempel, precis vad jag behövde efter att ha bytt sekelskifte mot 70-tal.
    Som grafisk designer saknar jag inom inredning mer diskussion kring sådant som är vanligt inom exempelvis digital design men som består av helt vanliga visuella ”regler”. Våra ögon söker efter mönster och sammanhang. Sådant med samma färg, samma form, eller liknande placering kategoriseras som en enhet eller att de hör ihop. Hur nära objekt står i förhållande till resten av innehållet/inredningen hjälper också till att förena och skärma av en grupp så att den upplevs som en helhet istället för flera individuella objekt.
    Det nämns förvisso här och var, men sällan så uttalat som inom grafisk/digital design. Dina inlägg här och din bok har inspirerat mig att applicera de kunskaperna även på mitt hem. Tack!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.