Annons

Up and coming: #creatorsofcolour

När Black Lives Matter började rasa i mina flöden backade jag i mitt bloggarkiv för att räkna efter hur många formgivare jag hittills hade tipsat om under vinjetten Up & coming. Fick det till 27 stycken. Nu dubblar jag det, med lika många kreatörer som är POC och lovar att anstränga mig mer för att vara aktivt inkluderande istället för passivt exkluderande framöver. Här är 27 talanger vars verk jag tycker ni ska kolla in, lägga till och lägga på minnet. Som följtips, uppslag för intervjuer och samarbeten, framtida köp och inte minst – butiksbeställningar!


1) @lollylollyceramics 2) @boleroadtextiles 3) @lea__nicolas 4) @bisilanoha 5) @juditavillart 6) @hadiyawilliams 7) @isatuhyde 8) @utilityobjects 9) @tracie_hervy


1) @greyremedyco 2) @nakedclaycermics 3) @wayfaringwomanceramics 4) @grainandknot 5) @candiceluter 6) @nur_ceramics 7) @bylianarae 8) @elanbyrd 9) @studio.nom


1) @studiopgrb 2) @revisionaryprints 3) @ceramicmeltdown 4) @juan_barroso_art 5) @tactilematter 6) @estellecoloredglass 7) @shantell_martin 8) @twelve.fifteen 9) @richclassdecor

Kategorier:

Kommentarer

  • Johanna skriver:

    Men wow så mycket fint! ????

    • Johanna skriver:

      Hade dock önskat se fler svenska formgivare, det hade höjt initiativet ytterligare. Min uppfattning har varit att Up & coming handlar om lokala (eller åtminstonde närbelägna) formgivare så det blir lite konstigt med ett inlägg med nästan uteslutande amerikanska formgivares. Nog måste vi väl ha formgivareOC även här?

      • Anna skriver:

        Det är klart att det kunde varit ännu bättre och mer genomarbetat av Frida… hoppas att du klagar hos inredningstidningarna också och hos alla andra inredningsbloggare som inte skriver alls om detta….

      • Frida skriver:

        Tipsa mig gärna om fler svenska kreatörer. Jag har lagt ca 2 veckor på att leta fram dessa, så att du inte tror att urvalet är urskiljningslöst. Tar tacksamt emot tips om du sitter på sådana.

        • Johanna skriver:

          Nej, jag tror inte att urvalet är urskiljningslöst. Det är jätteduktiga kreatörer som ligger i precis i linje med de du brukar tipsa om, förutom den geografiska basen. Ett jättejobb såklart och jag tycker som sagt att det är ett bra initiativ. Jag förstår att det är svårt att hitta svenska formgivareOC för de är ju väldigt osynliga i våra kanaler (mindre exponering?, färre till antal?). Jag vet själv ingen (hur sorgligt är inte det!), men vill ändå hoppas på att det finns den hel drös. Hittar jag någon som jag gillar lovar jag att tipsa.

  • Emma Thun skriver:

    Massor av fint!
    Skulle vara toppen med tipsen även på instagram (stories?) så man lätt kan klicka följ : )

  • Maria skriver:

    Superbra initiativ, Frida! Du är en av få influencers som lyfter detta längre än en svart ruta. All cred åt dig! Älskar dina tankar och din blogg. Såg att Sofia Wood gjort ett inlägg om att hon från och med nu kommer fråga uppdragsgivare vilka de andra är som ska vara med och på sätt kunna vara med och aktivt påverka att inte hamna i helt homogena rum/sammanhang. Och helt enkelt tacka nej om det är för homogent. Är det något du också funderat på? Det är även något som vi ”privatpersoner” måste fundera över tycker jag. Hur ser det ut på min arbetsplats och hur kan jag påverka för att få in mer representation?

    • Frida Ramstedt skriver:

      Hej Maria, tack! Jag läste också Sofias inlägg häromveckan och skrev i hennes kommentarsfält och tackade för inspirationen – jag kommer göra detsamma framöver. Man kan inte alltid styra, men man kan alltid ställa frågan. Jag har inte råd att tacka nej till alla uppdrag som inte inkluderar mångfald, kunderna har ju inte alltid råd med fler än en influencer i en kampanj till exempel – men jag kan absolut göra mer för att påverka de sammanhang jag verkar i.

  • Amanda skriver:

    Tusen tack för de inspirerande tipsen!

    Jag har i ett par tre år funderat på den kulturella approprieringen i inredningsbranschen och tycker den är svår att förhålla sig till. Var går gränsen för att inluenser, är en formakamilampa gjord av en kreatör med östasiatiska rötter eller är det en vit person med liten koppling som gör pengar på den östasiatiska/japonisminfluensen? En massproducerad buddha från Indiska känns ju ganska självklart att är fel men min skål jag köpt från loppis med östasiatiskt mönster är den okej? Vem får pengarna liksom?

  • Tack Frida för att du lyfter det hela till mer än en svart ruta. Det sporrar och inspirerar mig, därför att det känns genuint och äkta. Och också trovärdigt i din kanal. Vilket jobb med all research. Tack! Och det får mig att reflektera ytterligare ett varv.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.