Annons

Inredningsnyheter v. 43/2025

Sista helgen i oktober har passerat och som alltid på söndagskvällar kommer här en sammanfattning av veckans inredningsnyheter och branschsnackisar. En snabb scroll för dig som vill hålla lite koll!




Låt oss börja med veckans bästa nyhet! Den danska arkitekturstudion Cobe har presenterat planerna för nya Museum Wegner. En 5000 kvadratmeter stor kulturinstitution som ska tillägnas möbeldesignern Hans J. Wegner och hans närmare 3000 verk. Museet kommer ligga i Hestholm, sydost om Tønder där Wegner tillbringade sina uppväxtår med att lära sig snickra. Det ser man ju verkligen fram emot att besöka när det står klart! Läs mer om planerna här och här.


På tal om designklassiker har Bukowskis presenterat Helsinki Design Sale – Finlands främsta auktion för modern design. Onlineauktionen pågår mellan 24 oktober – 2 november.


Reijmyre Glasbruk och Jonas Bohlin har lanserat dry martini-skålen Martina – framtagen exklusivt för restaurang Gondolen i Stockholm och dess prisbelönta martini-servering. Foto: Idha Lindhag, styling Linda Ring.


Rörstrand har lagt till nya delar i serien Ostindia Floris Grön. Bland annat en skål och en äggkopp.


Den 1 november öppnar det nya konceptet Hylde i Kalmar – en ny marknadsplats där privatpersoner och små företag kan hyra butiksyta och skapa sin egen butik i butiken. Tanken är att låta fler lokala kreatörer, återbrukare och småskaliga producenter nå ut – och samtidigt skapa en inspirerande plats för cirkulär konsumtion. Förhoppningen är att öppna i fler städer på sikt!


Ballingslöv har släppt en ny badrumsserie som fått namnet Aroma. Jättefin! Men, jag förstår inte varför man väljer att placerar badkar / dusch såhär intill ett fönster i reklam/PR-bilder när det går mot rekommendationerna från Säkra Våtrum?

Notiser
– För fjärde året i rad presenteras rapporten Tradera Circular Brands Interior 2025, som är en analys av vilka inredningsmärken som är mest populära på Tradera. Listan toppas i år av Rörstrand, och Klässbols Linneväveri lyfts fram som Årets Rising Star.
– I veckan avslöjade Ystad Allehanda att Lars Lerin köpt Österlengalleriet Kabusa Art Gallery.
– Finska Marimekko satsar på Paris och öppnar en 140 kvadratmeter stor flaggskeppsbutik beläget i en hörnlokal på 120 Rue Vieille du Temple.

– Grand Hôtel Stockholm har fått två nycklar av Guide Michelin – en kvalitetsstämpel som gör hotellet unikt i Sverige.


Café Kitsuné X Iittala har resulterat i en begränsad upplaga porslinsmuggar som förenar Teema-seriens design av Kaj Franck med Café Kitsunés fransk-japanska estetik och den trendiga Matcha-drycken.


Till sist har Watt & Veke släppt årets nyheter i kategorin julstjärnor. Här hittar du alla nya modeller, färger och storlekar!

Kommentarer

  • Elisabet skriver:

    Underbart med ett Wegnermuseum, och arkitekturen ser dessutom fantastisk ut!

    Håller med om badkaret är fint, men en dum fråga som jag ofta funderat över när jag ser den här typen av badkar som går till golv och väl är ”helgjutna”: hur gör man när avloppet behöver rensas?

    • Frida Ramstedt skriver:

      Bra fråga. Jag killgissar att man får flytta på hela badkaret för att komma åt att rensa vattenlåset, men de brukar å andra sidan inte vara så tunga som de ser ut eftersom många moderna badkar är gjutna i en slags mineralkomposit.

      • Elisabet skriver:

        Aha, låter sannolikt, tack för svar!

        Men då får man hoppas att de som säljer badkaren ser till att de ställs fritt och inte ”inkilade” mellan två väggar så som väl ändå är vanligast i normal-stora badrum.. 🙂🫣

  • Johanna Bradford skriver:

    För att det praktiska dödar all poesi för att citera vår kära Gert Wingårdh 🛁✨

  • Ninnie skriver:

    Nu finns det ju ändå ingen dusch i badkaret på bilden, utan den skilda duschen ligger långt in i rummet (längst till höger i bild, bakom kakel/glasväggen). Kanske fönstret klarar sig då..?

    • Frida Ramstedt skriver:

      Möjligt, men det är ändå ett fönster i våtzon 1. Enligt GKV är Våtzon 1 alltså den del av ett våtrum som har högst vattenbelastning. Det omfattar hela golvytan och väggarna vid dusch eller badkar, samt ett område som sträcker sig en meter utanför dusch-/badkarsplatsen.

      Sen menar jag inte att peka ut en enskild bild eller leverantör, utan mer peka på det orimliga i fenomenet. Att vi i inredningsbranschen kan göra reklam för produkter och placera saker i sammanhang de inte är rekommenderade att användas i verkligheten, enligt branschrekommendationer eller praxis.

  • Christina skriver:

    En arkitekts jobb går ut på att få ihop funktion och estetik. Finns inget som retar mig i längden som när funktionen inte finns där, för den ska man leva med dagligen i sitt hem tex.

    • Frida Ramstedt skriver:

      Håller med. Om man bara anser sig arbeta med estetik är det väl att betrakta som konst.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.