Stockholm Design Week och Stockholm Furniture Fair har gått av stapeln i veckan. Här kommer en snabb summering för dig som vill läsa ikapp lite!
Foto pressbild SFF / Adny Liffner.
Årets guest of honours på SFF var Formfantasma. De tolkade temat ”transformativ kunskap” i ett Reading room. Ett hav av sittplatser med fastspända böcker på borden för besökarna att förkovra sig i – istället för en traditionell utställning. Modigt!
Foto pressbild SFF / Andy Liffner.
Jag tycker det är intressant att vår tid, samtidigt som vi pratar så mycket om behovet av kunskap och innovation, ofta hyllar design som snarare är skultpurer än användbara möbler. Kreativa men oproportionerliga former som frångår decennier av forskning om sådant vi vet är bekvämt och hållbart för människokroppen? Är det verkligen konstnärliga utropstecken och en punkig attityd som kommer att leda oss till en mer hållbar konsumtion av (och inställning till) inredning?
Ja, det är jätteviktigt att utforska nya material. Men varför inte kombinera det med kunskapsdriven design och lite komfort också? Så att mer av det som går till produktion fyller en praktisk funktion också (och inte bara blir PR-produkter för att skapa synlighet). Det är väl inte fler opraktiska möbler vi behöver när världen brinner?
Foto Fanny Rådvik / från Diaforms hemsida
Konkret exempel? Ett bord formgivet av gruppen Diaform studio som utsågs till ELLE Decoration Awards ”Årets stjärnskott 2024”. Jättefint. Men. Bordsbenens placering går emot enkla designprinciper och ser ut att krocka med både människoben och stolsben när man slår sig ner vilket måste göra det svårt att sitta bekvämt? Om vi inte tar med användandet av de nya möblerna i designekvationen, vad spelar det då för roll om de tillverkas av bra material? Och var är designjournalistikens konstruktiva kritik som motor för utveckling i allt detta?
Jag menar inte att ifrågasätta en enskild formgivare eller möbel, det är mer en retorisk fråga till vår samtid. Kan en möbel anses ”hållbar” om den inte är designad för ett långt användande?
Samtliga Vinnare i Elle decoration Awards 2024:
ÅRETS DESIGNER: David Ericsson @davidericsson.se
ÅRETS STJÄRNSKOTT: Diaform @diaformstudio
ÅRETS INREDARE: Kajsa Melchior @kajsamelchior
ÅRETS BLICKFÅNG: Rasmus Nossbring @rasmusnossbring
DESIGN TOWARDS ZERO AWARD: Emma Olbers @emmaolbers
ÅRETS INREDNINGSACCESSOAR Baroque / KOSTA BODA @hannahansdotter
ÅRETS HEDERSPRIS: Lisa Larsson
Foto: © Copyright 2023 DDNG.Design – Årets Rising Star på Scandinavian Design Awards 2024
Samtliga vinnare i Scandinavian Design Awards 2024.
FURNITURE OF THE YEAR 2024 – Bänken Ypsilon, av Daniel Rybakken för Vestre, Norway
INTERIOR DESIGN PRODUCT OF THE YEAR 2024 – Wine rack Silo, av Chris Martin för Massproductions
DESIGNER OF THE YEAR 2024 – Cecilie Manz, Denmark
INTERIOR DESIGNER OF THE YEAR 2024 – Halleroed, Sweden
RISING STAR 2024 – Didi NG Wing Yin, Finland
ARCHITECHTURE OF THE YEAR 2024 – Press House av Atelier Oslo, Norway
SUSTAINABILITY AWARD 2024 – Home.Earth för projektet Doughnut i Köpenhamn Danmark
Jag besökte inte SFF i år pga min långdragna krasslighet men har följt det hela med intresse – på distans. Tips på konton att kolla in om du vill scrolla dig genom höjdpunkterna via instagram är @trendstefan, mässans eget konto @sthlmfurnfair och @inredningspodden (kolla hennes sparade stories Design 2024) samt @inredningshjälpen
Länna möbler och Stolab har gemensamt lanserat klassikern Lilla Åland i träslaget furu. Furu är betydligt billigare och mer tillgängligt än många andra träslag just nu (efter krigets utbrott i Ukraina och sanktionerna mot Ryssland).
Vår Gård firar 100 i år och lanserade sin nya restaurang Villa Skärtofta (inredd av Elin Lervik, foto Fanny Rådvik) med ett välbesökt influencer/pressevent i samband med mässan. Ser otroligt ut!
Notiser
– Under 2023 gick 40 möbelbutiker i konkurs i Sverige och branschen har gått ner mer än 30 procent på drygt två år enligt Svensk Handels analytiker (källa: Dagens Handel).
– Hallandsföretaget Rowico home gjorde ett historiskt 2023. I november rapporterade företaget den högsta omsättningen i bolagets historia för en enskild månad. (Dessutom skymtade jag Måns Zelmerlöv på deras pressvisning i veckan).
– Nya Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg är nominerad i en av världens största arkitekturtävlingar, ArchDailys ”Building of The Year 2024”.
– Grandpa testar en ny väg i det nystartade konceptet ”Grandpa Concept Outlet” som ska öppna i Stockholm Quality Outlet.
Och till sist. I tisdags fick inte bara mässbesökarna i Stockholm ta del av denna rafflade nyhet – alla medlemmar i Iittalas kundklubb fick också ett mail med rubriken ”New era of Iittala”. Den ikoniska röda logotypen på glasen ska nämligen bytas ut och bli gul. (Image credit: Courtesy Iittala).
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer
Så intressant! Jag var på Sven Harrys konstmuseum igår och titta på Bruno Mattsons möbler som visas där och de är snart 100 år gamla, -fortfarande- snygga och trendiga, men också bekväma och de håller. Precis som du skriver, vi har ju kunskapen, varför förvaltas den inte?
Ja, visst är det intressant. Som jag lite tillspetsat skriver i min senaste bok: Det spelar ju ingen roll om alla möbler i framtiden är gjorda av morötter om de inte går att sitta på?
Om en stol har för kort eller lång sits, ett oskönt ryggstöd eller en massa ben som är i vägen för användaren kommer den ändå inte bli långlivad. När inte journalisterna ifrågasätter det här åt oss måste vi hjälpas åt och vara mer kritiska konsumenter.
Så bra skrivet Frida! Jag reagerade också på samma sak. Det verkar som det är trendigt att möblera med ”blickfång” dvs möbler som fångar ögat i stället för funktion. Jag tycker det är helgalet ur ett inredningsperspektiv. Dessutom säkerligen inte särskilt hållbart.
Tack Charlotte.
Vi lever i en uppmärksamhetsekonomi. Annorlunda går för användbarhet.
Mycket bra skrivet, håller verkligen med. Och exakt, var är designjournalistikens konstruktiva kritik?
Snyggt prickat Frida ang hållbar (och försvarbar) design. Jag såg att Gert Wingårdh var på lite samma spår efter sitt mässbesök där i sitt egna flöde han ställde sig frågade till varför alla möbler behövde vara SÅ pass klumpiga och tunga (pga trendigt att visa hur maaaaassivt det är) vilket skapar enorma påslag för exempelvis frakt men blir också en fråga om hur vi använder eller till och med slösar med våra naturresurser bara för att det grundtesen lyder trä=hållbart. Men hur mycket trä kan/bör man egentligen kasta på tillverkningen av en (1) stol?
Mycket bra kommentarer. Användbarhet är en självklarhet. (Placeringen av bordsbenen alltså) Vikt är viktigt med tanke på materialåtgång och transport ( och flyttbarhet hemma)
Din senaste bok om möbler var en ögonöppnare för mig.
Jag ser på möblers design med helt nya ögon nu.
Tack!
Intressant och mitt i prick! Jag blir så trött på möbler som hyllas (av journalister) och lyfts fram i inredningstidningar men som klart och tydligt är rent olämpliga som just användbara möbler. Är det inte mer av konstföremål?
Så bra synpunkter du har i ditt inlägg. Mitt i prick!!
Superbra spaning!
Jag är också nyfiken på när möbelbranschen ska börja anamma nya affärsmodeller. Traditionell (ohållbar) linjär försäljning är utdaterad, när ska de börja experimentera med cirkulära piloter? Som du också skriver – 40 möbelbutiker i konkurs.
Det beror på att den linjära ekonomin inte längre håller och att bolagen inte får ut de marginaler de behöver för att hålla. Råvarubrist (pga av att vi överproducerar och slänger), geopolitisk kris (som leder till ökade priser), all ny lagstiftning från EU (hur ska producerande bolag kunna separera tillväxt och hållbarhet i linjära modeller? Det går ju inte..) och detta faktum att producenter ger bort hela andrahandsvärdet av sina produkter kommer leda till nya cirkulära affärsmodeller. I PaaS (product as a service) är de stora vinnarna producenter av premium produkter – när ska de börja experimentera? Jag säger bara kom igen nu – våga!
Nu känns det väldigt pinsamt att jag råkade trycka ”gilla” på min egen kommentar..!! haha ville bara säga det 😉