Annons

Inredningsnyheter v. 1-2/2024

På grund av diverse sjukdomar blev det ju ingen söndagssummering förra veckan. Jag är fortfarande inte helt kry, men otåligheten kliar i mig – så jag scrollade igenom nyhetsflödet och de senaste pressutskicken för att samla mig till ett svep.


Danska Vipp har lanserat en danande nyhet The V3 Kitchen som består av fristående moduler tillverkade i aluminium, med skurna profiler.

Arkiv Byggfabriken beslag
Byggfabriken och designduon Kauppi & Kauppi med bas och rötter i både Malmö och Tornedalen har tagit fram en kollektion beslag. Ambitionen är att Arkiv ska vara en beslagserie utan tydligt årtal, med nätta dimensioner, som man inte riktigt kan placera i tid.


Konkursdrabbade möbelföretaget G.A.D får nytt liv bl a. tack vare den lokala entreprenören Erik Klusell som tillsammans med några andra köpt konkursboet och nu kommer att återuppta verksamheten. Kristian Eriksson, G.A.D’s grundare, tidigare vd och formgivare, kommer att ingå i företaget och fortsätta formge deras möbler


Nylanserade svenska tjänsten ArchMatch är ett matchmakingverktyg som förändrar hur vi söker och hittar experter inom arkitektur och designområdet. Den erbjuder en omfattande portfölj av noggrant utvalda arkitekter, inredningsdesigners och trädgårdsdesigners. Läs mer här!


I veckan lanserades Grandpa Grand Suite i ett samarbete mellan Grandpa och Järvsö Creperie där de har ”tagit över” hotellrummet ovanpå creperiet.

Notiser
Nordic nest group har köpt upp Kitchentime och Lampgallerian.
– Kim Møller Mønster är ny vd för danska Ilva (han efterträder deras tidigare vd som fick gå efter en fällande dom i en trafikolycka som involverade en skadad cyklist och företagets firmabil).
– Mestergruppens miljardvärvning av Happy homes är klar och nu står det klar att butikskedjan kommer bestå av över 350 butiker!

– Och en känd influencer stäms av bostadsrättsförening efter renovering.


Under 2024 firar Svenskt tenn 100-års jubileum och för att uppmärksamma det har man tagit fram en egen frimärkskollektion där några av de mest kända produkterna genom tiderna pryder sin plats.


Under 2024 firar även Finska Marimekko jubileum. Det är nämligen 60 år sedan deras ikoniska mönster UNIKKO designat av Maija Isola lanserades. Det kommer att uppmärksammas på flera olika sätt under året (bild från Nasdaq lånad härifrån). Visste du att Maija Isola skapade mönstret 1964 efter att Armi Ratia, Marimekkos grundare, offentligt hade förkunnat att inga blomtyger någonsin skulle tryckas av det finska designhuset. Isola kunde inte gå med på dessa restriktioner utan strid, så i protest formgav hon en hel kollektion med utpräglade blommor som sedan blev företagets stora försäljningssuccé

Kommentarer

  • Linnea skriver:

    Beslagen är intressanta. Jag tycker de är jättefina och de väckte en fråga hos mig: hur vet vi att en design är tidlös? Vilka beståndsdelar gör att de håller år efter år utan att se daterade ut?

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.