Annons

Pressklipp: Market – trenderna som förändrar handeln 2023?


Förra veckan publicerade tidningen Market en stor artikel med 29 branschprofiler som fått ”spana in i framtiden” för att sia om trenderna som kan påverka handeln 2023. Nedan kan du läsa mina svar. Hela artikeln finns här (om du är prenumerant). Foto: Anna Roström.

Frida Ramstedt, trendspanare och författare, Trendenser:


”Ett starkt sug efter positiva upplevelser och känsla av gemenskap”


Vilka stora trender i detaljhandeln blir viktigast 2023?
– Det minskade konsumtionsutrymmet kommer att slå hårt mot handeln, framförallt mot de mindre butikerna som redan har det tufft. Möbelkunderna är ofta väldigt prismedvetna och lär knappast bli mindre noga med den saken när räntorna stiger, elräkningen blir dyrare och man knappt har råd att köpa det man verkligen behöver. I den svenska inredningsbranschen har det skett en hel del uppköp och sammanslagningar de senaste åren. Många som köper inredning på nätet känner till Nordiska Galleriet, Länna möbler, Dusty Deco och Olsson Gerthel. Men alla känner inte till att de har samma ägare numer. Samma sak är det med Nordic Nest och Svenssons i Lammhult som ju ingår i samma koncern som Bygghemma. Det pågår en kamp i kulisserna om att äga en allt större del av marknaden, utan att marknaden själv vet om det. Jag tror det kommer bli allt mer kännbart att de mindre fackhandlarna ute i landet har fått ett sämre förhandlingsläge eftersom de inte köper in samma volymer som dessa kluster. De små familjeägda butikerna som har stått för möbelkunskap och kvalitet i generationer har inte en chans att matcha de stora drakarna med deras skalfördelar. Det kommer göra de större ännu större och riskerar att helt slå undan benen på de fristående butikerna på lokal nivå under kommande år.

Vilka förändrade konsumentbeteenden kan vi förvänta oss under 2023?
– Eftertänksamhet, minskad spontanitet och färre impulsköp. Men också ett starkt sug efter positiva upplevelser och känsla av gemenskap. Däremot tror jag att vi kommer att söka det i sammanhang, snarare än i saker 2023.

Hur kommer dessa trender och förändrade beteenden att påverka din verksamhet?
– I en tid när många skalar upp, distanserar sig och blir svårtillgängliga vill jag göra precis tvärtom och komma närmare både läsarna och de företag jag samarbetar med. Trendenser kommer att byta lokaler 2023 och flytta till gatuplan, i en butikslokal på bästa A-läge, för att kunna fördjupa relationerna åt alla håll – och möjliggöra nya affärsben.

Kategorier:

Kommentarer

  • Karin Benjaminsson skriver:

    Stort lycka till med din satsning. Du är en stor förebild/Karin -Fruängens retro

  • Anette Bjernklev skriver:

    Intressant artikel om konsumtionsbeteende – hoppas möbelkunskap och hantverk blir attraktivare framöver.
    Stort lycka till för Trendenser – din entusiasm för hållbarhet är viktig!

  • Victoria skriver:

    Heja dig! Jag applåderar din inställning till vara tillgänglig, jag upplever att det idag är stort avstånd mellan läsare och en del influencers och jag blir glad över ditt perspektiv på hållbar konsumtion och upplevelser – och att gynna de lokala mindre aktörerna – det är ju dem vi ”vanliga” möter i vår stadsbild. Jag behöver troligtvis en ny taklampa när jag flyttar till nytt boende i år och fick väldigt fin inspiration av ditt inlägg om ZLAMP och deras hållbarhetstänk.

    • Frida skriver:

      Vad roligt att höra! Känner att det blivit ett väldigt stort glapp mellan ”verkligheten” och den inspiration jag tar del av, men också själv delar vidare. Men vad är det man brukar säga ”be the change you wish to se”:)

  • Tack för att du belyser vikten av att vara en medveten konsument. Jag känner inte till så mycket kring ägarförhållanden, men ska nog bli mer påläst inom området. Jag har möjligheten att välja och har de senaste åren vinnlagt mig om att köpa svenskproducerat och från mindre entreprenörer. Det är ett viktigt ställningstagande för mig då jag tycker att likformighet är tråkigt. Det ska bli så intressant att följa ditt butikskoncept som jag antar ligger i linje med dina tankar i inlägget

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.