Annons

Yrkeskod 5241

Det kom ett brev från Statistiska centralbyrån som meddelade att jag enligt lag är skyldig att fylla i Yrkesregistret 2021. När jag loggade in för att leta reda på rätt yrkeskoder till oss som arbetar på Trendenser höll jag på att trilla av stolen när jag sökte efter mitt eget. Inredningsanalytiker fick förstås ingen träff på sökord. Bloggare däremot, men då sorteras jag in i samma yrkesgrupp som butiksdemonstratörer, hempartyförsäljare, mannekänger, medlemsvärvare, reklammodeller och nakenmodeller. Hmm? Tack för det SCB.



Kategorier:

Kommentarer

  • Anna skriver:

    Säger en del om synen på influencers men också en del om myndigheternas dåliga koll.

    • Frida skriver:

      Ja, vi sorteras ju inte direkt in i samma grupp som journalistisk verksamhet som skribenter, fotografer eller kreatörer trots att det är vad de flesta nog tycker att de huvudsakligen arbetar med (reklaminläggen undantagna). Många har ju också annonsintäkter från annonser/banners och advertorials precis som vilken tidning som helst. Sköna hems medarbetare klassas ju inte in i samma grupp som hempartysäljare för det.

      End of rant. 🙂

  • AK W skriver:

    Nästa gång väljer du väl att kalla dig författare istället?

  • Ellen skriver:

    Yrkeskoderna är primärt vilka intäktsströmmar som man har i sitt bolag. Gör en analys av ditt boalg eller fråga den som sköter redovisnignen, det kanske inte främst bloggare du ska identifiera dig som.

  • Anonym skriver:

    Alltså det måste ju bli så konstig statistik? Plötsligt har omsättningen för svenska nakenmodeller skenat 😂😂😂

  • Helena skriver:

    Yrkeskoderna som SCB använder är den svenska versionen av ett internationellt system för klassificering av yrken i termer av kvalifikationer, SSYK. Inte av vad yrkena heter eller kallas, som influencer. Lika lite som namnet på en person, till exempel Elisabet, säger något om bärarens egenskaper eller profession.
    Kodernas första siffra anger yrkesområde , den andra anger huvudgrupp, den tredje yrkesgrupp och den fjärde anger undergrupp.
    Börja din sökning med t ex ”analys”, som i inredningsanalytiker, eller ”marknad” som är den arena du arbetar på. Du ska se att du för din egen del hamnar på koder som börjar på två eller tre. Såvida du inte vill kalla företagsledandet för din huvudsyssla, då blir första siffran en etta. Dina medarbetare får nog någon annan kod. Lite stolpigt kan det kännas, så blir det ofta när stora massor information ska trängas inhop i överblickbara system. Det finns mer att läsa på bl a https://www.scb.se/dokumentation/klassifikationer-och-standarder/standard-for-svensk-yrkesklassificering-ssyk/

    • Frida Ramstedt skriver:

      Tack för försök till förtydligande. Men jag är nog lite trög 😅

      Förstår fortfarande inte varför nakenmodell och bloggare har samma kod: 5241

      Betyder det att man anser dem tillhöra samma yrkesområde, huvudgrupp, yrkesgrupp och undergrupp? Eller att de har samma kvalifikationer? Deras nummer är ju identiska?

      • Helena skriver:

        Nya yrken kan hamna konstigt i gamla system. Nya yrkesbeteckningar får ofta tydligare innehåll med tiden. Och inplaceringarna i SSYK-systemet utvecklas också.
        Det finns fortfarande bloggare och youtubers som i stort demonstrerar eller är reklampelare för produkter. Massor av tjejer sitter framför webbkameran i sitt hem och kommenterar sin make up, procedur och produkter. Det man gör faller inom yrkesområde fem; man levererar service eller tjänster till (tänkta) kunder. Huvudgruppen, här en tvåa, anger att man man visar upp/demonstrerar något. Yrkesgruppen, här en fyra, anger att man arbetar direkt mot kund, öga mot öga eller digitalt. I denna grupp har därför alla typer av modeller och demonstratörer hamnat. I detta fall har man inte specificerat undergrupper.
        Begrepp som influencer formas spontant och informellt. Med tiden uppstår efterfrågan på tydligare beskrivning och en strävan att integrera tjänsten, t ex mot livsstil. Verksamheten blir mer professionell. Kommersialiseringens alla bieffekter är inte önskvärda. Aktörerna vill fjärma sig från rubriker som kan leda fel i associationer. Nya benämningar skapas. Yrket förgrenas eller specialiseras.
        Du har nyligen valt rubriken inredningsanalytiker för din verksamhet. Din roll innebär mycket mer än att visa upp eller kommentera produkter. Du vill kritiskt granska och diskutera hela produktområden och sätta dem i ett sammanhang mm. Du har avgränsat området till att gälla inredning. Detta är ett mer kvalificerat arbete som kräver en annan bakgrund.
        Därför passar yrkeskod som börjar med två eller tre för vad just du sysslar med.
        Mycket kortfattat, jag hoppas att det klarnat.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.