Annons

Local hero: Snö

Inlägget är reklam för Asplund

Under vinjetten ”Local hero” lyfter jag upp kända nordiska designklassiker i samarbete med dess producenter. Genom att berätta mer om möblernas historik, bakgrund och tillverkningsprocess hoppas jag att fler ska få kunskap om och förståelse för den verkshöjd de faktiskt har. Dessutom känns detta som en lite roligare och mer lärorik annonsform än rabattreklam. 


Idag ska du få lära dig lite mer om förvaringsserien Snö som är formgavs av Thomas Sandell och Jonas Bohlin år 1994. Med sina skålade handtag har Snö ett tydligt signum, som både är dekorativt och funktionellt. Idén kom till när de fick ett gemensamt uppdrag att ta fram en väldesignad, högkvalitativ möbelserie som kunde skapa fler arbetstillfällen för företaget Forminord. Jonas Bohlin och Thomas Sandell var då två unga formgivare från en ny generation, som gärna arbetade med klassiska svenska referenser men som också hade en internationell ådra, och som gärna adderade humor till sin design. De gav Snöserien en avsiktligt enkel form. På samma sätt som en kantig Volvo från 70-talet ser ut som den har ritats av barn ville Thomas och Jonas att de utskurna handtagen skulle vara det enda dekorativa elementet, samtidigt som de också skulle tillföra byrån en mer greppvänlig funktion. 

Den första kollektionen av Snö-byråer fanns att ursprungligen att köpa i färgerna rost, grafitgrå, beige och Jonas Bohlin-favoriten lilablå, och underredena i björk förblev trärena för att kommunicera svensk skog. Kombinationerna av skåptyper är i stort sett samma idag som vid lanseringen, eftersom formgivarna identifierade användarnas behov redan från början; olika förvaringshurtsar, kontorsunderskåp och bokhyllor med glasdörrar.

Asplund var snart den största butiken som var återförsäljare av Snö, så det föll sig naturligt att de från 1997 också tog över licensen för tillverkning och distribution när Forminord sålde den vidare. Några nya kulörer har adderats under årens gång – vitt den uppenbara – och andra har tagits bort, men i grunden är Snö samma skapelse som Jonas Bohlin och Thomas Sandell föreställde sig för ett kvarts sekel sedan. De båda formgivarna har sedan dess blivit något av insitutioner inom den svenska design och arkitekturvärlden och är numera välkända namn i inredningsbranschen.


Produktionen av Snö-serien görs i den lilla staden Tibro i Västra Götaland. Ett distrikt med en tradition av möbelproduktion som går tillbaka till mitten av 1800-talet. Tibro ligger geografiskt nära där Asplunds kunder finns och varifrån exportleveranserna går, så det reducerar transportsträckorna. Produktionen är mer effektiv idag än vid lanseringen eftersom volymerna har växt år efter år, men Snö är i grunden fortfarande en handgjord produkt 

När Snö firade 25 år visades den allra första Snö-byrån upp i Asplunds skyltfönster. Och den är fortfarande i bruk – hemma hos formgivaren Thomas Sandells föräldrar!


Visste du att?
– Snö, model A är Asplunds bäst säljande byrå
– Sedan lanseringen har Asplund sålt över 30.000 byråer
– Snö finns att köpa i kulörerna White, Light Grey, Storm Grey, Nordic Blue, Green Khaki, Dark Sand, Taupe, Char Grey, Rose.
– Originalfärgerna på Snö var cremevit , Bohlinblå , Roströd, och  antracitgrå (det var Jonas Bohlin som satte den ursprungliga  färgskalan).
– För Snow 25thanniversary edition 2019 tillverkades i en rosa kulör
– Som kuriosa om produktionen kan nämnas att byrån A är fullt optimerad  för ett MDF-ark för att undvika materialspill
!
– Asplund vurmar för småskalig och närliggande produktion. Det skapar inte enbart kortare transporter utan gagnar även näringslivet på hemmaplan.
–  För att kunna möta den ständigt ökade efterfrågan håller Asplund på att flytta  produktionen till ett smicker
i som ligger i Dalarna, i en liten by som är granne med Snöbyn och som ligger alldeles intill snöån…

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.