Annons

Local Hero: Iittala Essence

Inlägget är reklam för Iittala

Under vinjetten ”Local hero” belyser jag kända nordiska designklassiker i samarbete med dess producenter. Genom att berätta mer om möblernas historik, bakgrund och tillverkningsprocess hoppas jag att fler ska få kunskap om och förståelse för den verkshöjd de faktiskt har. Dessutom känns detta som en roligare och mer lärorik annonsform än traditionell reklam. 


Idag ska vi få lära oss mer om en modern designklassiker som utmanat den självklara formen på vinglas, nämligen finska Iittalas serie Essence som firade 20 år ifjol. År 2001 formgav Alfredo Häberli en av Iittalas mest uppskattade glas-kollektioner utifrån den radikala idén om att skapa en serie glas med så få enheter som möjligt – som kunde användas för servering vid så många sorters viner som möjligt.



Alfredo som själv växt upp i en restaurangfamilj utgick från filosofin ’’less is more’’ och sin egen tro på att enkelhet framhäver vinupplevelsen. Essence tog världen med storm direkt när den lanserades. Tack vare att skaftet och basen är lika stora på alla glas skapas en harmonisk balans i dukningen. Glasen är också sensuellt tilltalande att greppa och hantera, vilket gör fina viner ännu mer njutbara.

De olika kuporna på glasen har däremot en unik och genomtänkt formgivning som aktiverar dina sinnen och maximerar upplevelsen av de olika dryckerna. Den balanserade kupan förhöjer vinets klarhet och arom. Resultatet är finska dricksglas med en modern och minimalistisk design. Den spännande karaktären har gjort Essence till en av världens mest hyllade glasserier.


Alfredo Häberli (1964) är en Schweiz- argentinsk produktformgivare, baserad i Zurich. Häberlis formgivning har nått internationella framgångar genom hans förmåga att förena tradition och innovation tillsammans med glädje och energi. Mycket av hans arbete har influenser från barndomen i Argentina men också från nyfikenheten och utforskandet i människans vardag vilket resulterar i produkter med starka och känslomässiga uttryck. Häberli samarbetar med några av designvärldens ledande företag exempelvis Alias, BMW, Luceplan och Schiffini.  Hans verk visas på flera utställningar runt om i Europa och han har mottagit ett flertal utmärkelser under karriären. 2014 tilldelades han designpriset Swiss Grand Prix på Swiss Federal office of culture. Häberli har formgett ett antal produkter för Iittala med serier som Essence, Origo och Senta.


Häberlis släkt har ägt både restauranger och hotellverksamheter och han använde sig av sitt arv när han formgav Essence. Hans mål var att integrera sina kunskaper kring gastronomi i ett glas med en minimalistisk form som skapade en balans mellan det traditionella och det moderna, det festliga och det vardagliga. För att upptäcka vad han beskrev som det väsentliga – mitt emellan funktion och estetik.


Under sommaren 2022 introducerar Iittala ytterligare ett nytt och efterfrågat glas, nämligen gin- och cocktailglas (63cl) till Essence-familjen. Glaset passar för större cocktails som exempelvis Aperol Spritz eller Gin & Tonic  Det nya glasets generösa kupa passar för större cocktails och mocktails, som Gin & Tonic omed gott om plats för is, frukt, örter och andra tillbehör. Glaset finns idag tillgängligt både online och i Iittala butiker. Glasen finns bl a hos Iittala & Co, Iittala Mulibrand och även hos Åhlens.

Visste du att?:
– 2021 fyllde Essence-serien tjugo år.
– Idag består Essence-kollektionen av nio glas och karaffer.
– Essence är en av de mest hyllade glasserierna i världen har tilldelats både iF Award och Les Découvertes Award.
– Om du hittar en blekrosa variant av dricksglasen på andrahandsmarknaden så är det resultatet av en begränsad kollektion som inte längre säljs. Framtida samlarvärde?
– ”Memories of the Future” var en utställning som sammanfattade Häberlis och Iittalas 20-åriga designsamarbete. Utställningen visades på Design Lab Gallery på Iittala & Arabia Design Center i Helsingfors och pågick till och med den 31 januari 2022.
-Essence-glasen går att rengöra i diskmaskin. Dock rekommenderar jag att torka bort vattendroppar som blir kvar eftersom det kan lämna vattenfläckar om glasen torkar på egen hand. Notera också att Essence-karaffen bör diskas för hand då den är ömtåligare än glasen.

Kommentarer

  • Johanna skriver:

    För att tala om diskussionerna i alla familjer som äger dessa glas om det röda märkets vara eller icke-vara.
    För mig är det självklart att det ska bort men sambon håller inte med…

  • Åsa skriver:

    Så fina! Alfredo kom dock inte riktigt i mål med grundiden att skapa så få varianter som möjligt….det är ju jättemånga 🙂

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.