Annons

Local hero: Château

Inlägget är reklam för Kosta Boda

Under vinjetten ”Local hero” lyfter jag upp kända nordiska designklassiker i samarbete med dess producenter. Genom att berätta mer om ikonernas historik, bakgrund och tillverkningsprocess hoppas jag att fler ska få kunskap om och förståelse för deras unicitet och verkshöjd. Dessutom känns det här som en lite roligare och mer lärorik annonsform än rabattreklam. 

Sverige är internationellt känt för sitt kvalitativa glas. En av vår tids mest kända glasformgivare är Bertil Vallien. Mångfaldigt prisbelönt och rikt representerad på världens museer. Hans glasserie Château som produceras av Kosta Boda formgavs 1981 och har sedan dess sålt i över en miljon exemplar världen över. Serien är munblåst av glasarbetarna på Kosta Glasbruk, i Småland, Sverige. Idag ska vi få lära oss mer om denna klassiker som firar 40 år i år!

Historien om Chateau tillkomst tillhör en av de där osannolika och lyckliga. Det hela började redan i slutet av 70-talet. Bertil arbetade intensivt för att färdigställa en optikblåst servis som inga maskiner kunde kopiera och som passade det krisdrabbade glasbrukens specialkompetens. Han ville ha en tunn smäcker fot och en kupa som kunde användas till mycket.



”Jag hade två ambitioner när jag ritade Château. För det första ville jag göra ett glas som en maskin inte kunde skapa, som man tydligt kunde se var handgjorda…Min andra ambition var att jag ville göra ett glas som var enkelt men elegant.” 
– Bertil Vallien

När dagen kom för att göra prover i hyttan gick det inte som Bertil hade tänkt sig: glasämnet vred sig. Vallien funderade en stund men bestämde sig för att accepterade resultatet och ritade sedan hela serien med denna tvist. 1981 lanserades Château och ”misstaget” visade sig bli en enorm framgång. Den vridna kupan fick en unik optik som reflekterar ljuset och förhöjer färgen på drycken vilket ger lyster till både glaset och dess innehåll. 


I processen från het glasmassa till färdigt glas medverkar bland andra anfångare, uppblåsare, glasmästare, benmakare, slipare och synare. Var och en med omfattande kunskap och lång erfarenhet inom sitt område. Det färdiga glaset är ett unikt och kvalificerat hantverk.

Bertil Valliens ambition att bryta 70-talets hotande maskinglastillverkning innebar en revolution i sig eftersom han bidrog till att göra det möjligt för gemene man att köpa munblåst glas konstglas för en rimlig peng. Tack vare sin design blev serien inte bara en försäljningssuccé utan bidrog också till att höja yrkeskunskapen i branschen och lyfta glasnäringen till nya nivåer. Serien tillverkas fortfarande i Sverige.

Klicka för att titta på en intervju med formgivaren Bertil Vallien.

I samband med 40-årsjubileet lanseras Château i färgat glas på utvalda delar. En mycket speciell färg som skiftar efter ljuskällan. Från blått till violett med inslag av andra toner.


Det färgsprakande glaset utgör en fin kontrast till seriens delar i klarglas. Château kompletteras också med en coupe, som passar väl till bubbel och mingel.

Visste du att?
– Château-serien består av 20 delar varav 16 är tillverkade i klarglas och 4 i färgen multi.
– I en servisglasverkstad med sju glasarbetare handtillverkas cirka 55 glas i timmen. Det varma glaset ska sedan kylas, sprängas och brännas till i kanten med flamma innan de färdiga glaset synas.
– Det har sålts över 1 miljon Château-glas sedan serien lanserades.
– Kuriosa; Vi har hela Château-serien hemma. Min man fick nämligen nya delar som födelsedagspresenter och julklappar under hela sin uppväxt.
– Orrefors Kosta Boda AB är Nordens största glasbruksgrupp med en historia som sträcker sig tillbaka som långt som till 1742 då den första ugnen tändes på Kosta Glasbruk. På samma glasbruk i Kosta handtillverkas idag Chateau av de skickliga glasblåsarna i hyttan. 

Kommentarer

  • Anna-Karin skriver:

    Det är ju dessutom inte svårt att hitta nya på andrahandsmarknaden om olyckan händer. Men sörjer mina vackra chateauekanna som gått i kras och som jag ej lyckats hitta ny av. Den tillverkas tyvärr inte längre.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.