När man som jag hade lagt två år på att göra research, läsa in sig på fakta, letat reda på hundratals olika riktmått, pratat med branschexperter, försökt hitta ett nytänkande sätt att pedagogiskt förklara en hel yrkeskårs samlade kunskaper och ägnat sena kvällar, nätter och tidiga morgnar (vid sidan av föräldraledigheten) åt att skriva, korrläsa, kontrollräkna och justera… Jamen, ni fattar.
Då blev den allra sista grejen – att välja omslag till sin första bok – inte något lättvindigt beslut.
Ärligt talat. Det var ett helvitte. Jag har ju varit rätt öppen med mycket kring boken, men jag har aldrig vågat prata om omslaget. Ni kanske förstår varför när ni ser detta. Ett axplock av alla skisser som passerade revy. Betänk varje mail. Varje korrvända. Varje försök att förklara och förtydliga och inte minst att stå på sig – som ligger bakom vart och ett av dessa. Vilken långbänk det blev!
Jag har inte ens velat tänka på alla förslag jag ratade. Inte förrän nu. Eftersom jag plötsligt måste gå igenom hela proceduren igen. Med 25 nya bokförlag från 25 länder…
Ingen skugga ska falla på formgivaren som gjorde de första försöken för Sverige. De var ju fina, de var bara inte vad jag hade tänkt mig. Att jag visar dem är inte menat som kritik mot någon, inte någon annan än mig själv möjligtvis. De är ju om inte annat ett tydligt bevis på vilken envis (och galen) människa jag är. Vem som helst hade ju nöjt sig efter hälften? Men jag fick inte rätt magkänsla – därför gjorde jag till slut ett lappkast och kontaktade Edholm Ullenius (som har ritat Trendensers logotyp) och bad dem tolka Trendenser i ett bokomslag.
Och PANG! Där satt det. På första försöket. Det var omedelbar kärlek. Så skam den som ger sig. Tack Lisa och Sissi för att ni lyckades fånga in min vision visuellt. En handbok. Precis exakt så som jag ville att den skulle se ut och kännas.
Tack också till min AD-assistent Sofia Gustafsson för ditt aldrig svikande tålamod och för att du fortsatte heja på mig – när ingen annan gjorde det. Utan dig hade jag gett upp långt innan vi kom i mål och boken hade aldrig blivit vad den blev. För det är jag dig alltid tacksam.
Nu ska vi bara gå igenom det här 25 gånger (!) till och jag kan ju givetvis inte göra om samma procedur igen. Jag måste lita på att varje förlag kan sin målmarknad bäst. Något land har valt babyblått. Ett annat rosa och senapsgult. Ett tredje vitt. Och så får det bli. Jag har nämligen väldigt lite att säga till om vad gäller omslagen utomlands. Que será, será… Och tur är väl (kanske) det.
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer
Tack för intressant inlägg, att våga stå på sig och lita på sin magkänsla! Bra jobbat! Och precis som du skriver, att dom andra förslagen är bra. Men inte för ändamålet.
Slutresultatet blev stilfullt och tydligt. Och väldigt du.
Jag tycker mig kunna följa processen och tänker mig hur jag hör din röst. Från första till sista.
Lite minde färg. Lite mindre färg. LITE MINDRE FÄRG. Lite stramare. Lite rakare. Ännu rakare…. ????
Så intressant att se!
Haha! Underbart Frida ! Och snyggt jobbat av Sissi och Lisa! Och ett HEJA dig nu ????????????
Blev nyfiken på hur boken kommer se ut i andra länder. Kan du inte lägga upp slutresultat på omslagen sen när de är klara?
Förstår att det är en omständig process. Men så bra det blev! Och så spännande och stort att boken ska lanseras i 25 länder! Grattis!
Wow, så himla intressant att se. Precis som du säger så känns omslaget som det ju tillslut landade i så självklart på något sätt!
Heeelt rätt ???? Heja dig!
Som redan sagts var detta väldigt intressant! Är det bara jag som tänker på hur du successivt förminskade storleken på ditt namn. Från att det var dominerande och tydligt till att knappt synas alls?
Jag har tänkt mycket på bokens omslag, att det är så snyggt och genialiskt i sin formgivning. Det enda som möjligtvis hade gått att arbeta vidare med är det näst sista av de ratade förslagen. De andra är inte alls rätt, vissa är spretiga och röriga. Matchar varken Trendensers, boken eller ditt uttryck i övrigt.
Gillar slutresultatet bäst! Cleant- precis som Trendenser!
Kan du göra ett inlägg med alla dem utländska omslagen sen? Pls!!
Bra blev det till slut???????? älskar MIN BOK
vårdar den ömt och lånar inte ut den
Det skulle ju vara spännande och se sen hur slutresultatet blir i dom andra länderna håller tummarna för en föreläsning i Skåne framöver / Trevlig Helg
Och jag tänkte för ett tag sedan på din logotyp, att den är så tidlös och snygg! Den här verkligen hållt genom åren. Roligt att höra om processen. Likt er andra håller jag verkligen med om att slutresultatet är fantastiskt!
Jag hade inte köpt boken om de särskrivit handbok och delat på ordet inredning. På riktigt.
Oj, vilka förslag…De var ju verkligen inte du. Det blev det ju sen, alltså helt du, till sist ????
Så värdefullt att du visar tycker jag! För folk som inte håller på med design och layout kan det vara svårt att förstå hur lång tid såna här saker tar, tills man hittar ”rätt”. Tack för att du delar, det är inspirerande att få kika in i processen av en bok som blev tokbra tillslut!
Kul att se! Gillar verkligen det slutgiltiga förslaget bäst!
Hade varit jättekul att se hur bokens omslag blir i de andra länderna. Du kanske kan posta när de är klara?
Tack för de fina orden Frida! Och ett sånt superkul projekt att vara del av.
Bestilte boken din i nyttårsgave til meg selv og venter nå spent på at den skal bli levert til meg her i England 🙂
(Takk til Bokus for at de sender utenlands!)
Älskar min bok, och tycker att omslaget är genialiskt! Extra kul är att planlösningen är nästan identisk med nedervåningen på radhuset jag bor i!! (Dock spegelvänt)