Annons

Annons: Nudging i köket

*Inlägget presenteras i ett reklamsamarbete med Marbodal 
Om man bara ska välja ett enda rum i sitt hem där man försöker förändra sina vanor  så skulle jag rekommendera köket. Det är platsen där vi kan kapa stora mängder koldioxidutsläpp genom att förändra våra egna vardagsvanor. Det är där vi kan laga och förvara mer klimatsmart mat, källsortera förpackningar, och undvika matsvinn. Det är också i köket vi fostrar våra barn i viktiga rutiner och tankemönster. I samarbete med kökstillverkaren Marbodal har jag listat några tips på hur du med enkla medel kan använda dig av nudging-trenden för att skapa en mer miljövänlig livsstil i ditt kök.
Nudging innebär att man med små medel förbättrar beteendemönster över tid. Det går att använda i många olika sammanhang. Varför inte anta en familjeutmaning nu inför julen (som ju annars är känd för att vara en matsvinnsmånad) eller avlägga ett gemensamt klimatsmart familje-nyårslöfte inför 2019?  

1. Använd mindre tallrikar

Bara genom att servera maten på mindre tallrikar använder du ett viktigt verktyg inom nudging. Det som handlar om att göra förändringar i den fysiska miljön. Experiment på restauranger har visat att mindre tallrikar har haft tydliga effekter på matsvinnet och man vet ju själv hur det brukar se ut vid julbordet, det är lätt att lasta på för mycket när det finns gott om plats. Duka med med mindre tallrikar och servera på mindre fat och testa vilken effekt det kommer få på ert julbord i år.

2. Utom syn, utom sinn. Fronta grönt i ögonhöjd!

En av huvudpoängerna med nudging är att insatsen ska vara enkel och inte tvingande. Men hur ska du kunna förändra dina matvanor om du inte gör det enkelt för dig att bli sugen på dem. Jag har märkt att vi äter mycket mer frukt hemma när vi låter den stå framme och att vi har lättare att ta till vegetariska alternativ om vi ser till att det gröna skafferiet i kylen alltid är påfyllt. Ett tips är att också se över hur du placerar matvarorna. Oavsett om det gäller kylskåpet eller köket som helhet – se till att fronta de gröna alternativen, gärna i ögonhöjd och hjälpt dig själv så att bli top of mind på vad du känner dig sugen på framöver.

3. Källsorteringskväll med familjen

Studier har visat att tilltalande design, tydliga riktlinjer, och bekvämlighet är viktiga framgångsfaktorer när det kommer till återvinning. Investera en egen lösning som passar just er familj och som barnen tycker är roliga att använda och som kan skapa rutiner kring källsorteringen. Idag finns en rad moderna lösningar som gör det enkelt och smidigt att vara klimatsmart. I vår familj funkar också tävlingsinstinkten som trigger. Engagera och belöna dem som deltar. Omvandla panten från flaskorna till glasspengar eller belöna er med en stund på lekplatsen när ni har lämnat tidningar, glas och metall på återvinningen.

*Inlägget presenteras i ett reklamsamarbete med Marbodal 

Kommentarer

  • Vilka bra tips. Försöker tänka på ett annat sätt när det gäller miljön nu. Så dessa inlägg uppskattas verkligen!

  • Karin skriver:

    Mitt tips att inte byta ut fullt fungerande kök bara för att det är fel färg,rangligt,eller har stått där ett tag.
    Så fort nån köper nytt boende,nytt kök!!!viktigaste av allt.Låt oss stanna upp
    och sluta med denna galenskap.

  • Lena skriver:

    Måste ge dig en eloge för hur du kärt dina samarbeten och sponsrade inlägg höst. Det märks att du tar avstånd från slit och släng kulturen så tycker ovanstående kommentar var lite onödigt hård även om det ju är en självklarhet i sak. Kanske läser du det och tar kritiken så därför vill jag bara applådera ditt urval och din nogsamjey att alltid lägga fokus på klimatfrågan när du gör nedslag som dessa. Det ger mig hopp och även ett gott intrycks v de annonsörer du lyfter. Marbodal ska också have eloge för att de lägger pengar på samarbeten som inte genast driver försäljning utan skapar en lyft blick. Heja!

  • Anonym skriver:

    Skrev detta på mobilen med ett finger medan jag köade. tiför att handla mat. Hoppas du kan läsa ändå.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.