Annons

Tips till to-do-listan

En av de vanligaste frågorna jag får om mitt bloggande, liv och företagande är ”hur sjutton jag hinner med allt?”. Det enkla svaret. Det gör jag inte. Jag måste prioritera bort ganska mycket nuförtiden, men jag har också fått en rätt krass inställning till ”time management” efter att ha läst den HÄR boken. Att vara produktiv handlar ju inte om att ha mycket i görningen, utan att få rätt saker gjorda. Jag är medveten om att det är off topic att ta upp detta på en inredningsblogg, men såhär inför jul är det säkert fler än jag som brottas med meterlånga to-do-listor och då kanske den här tankemodellen kan vara något att ta till sig av oavsett om det handlar om jobb, julförberedelser eller renoveringsplanering. Hur man gör? Istället för att bara skriva en klassisk lista med allt som behöver göras (där det är väldigt frestande att börja med det enklaste för att snabbt kunna stryka en punkt och känna sig lite ”duktig”) så lärde den här boken mig att alltid dela upp ”att-göra-listan” i fyra fält! Rubricera dem: Bråttom, Inte bråttom, Viktigt, Inte viktigt. När man tvingar sig själv att rannsaka varje grej som behöver göras för att kunna skriva in dem i rätt ruta – så blir man plötsligt väldigt medveten om vad som absolut måste gå först. Därefter sorterar jag de resterande rutorna enligt mina anteckningar på bild. Delegera, planera eller släpp. Dagens tips! 
Foto: Frida Ramstedt, Trendenser.se

Kommentarer

  • jw skriver:

    Bra tips Frida!

  • Anna skriver:

    Tack tack tack!!!! Det där ska jag testa både hemma och på kontoret!

  • Åh, dagens grymmaste tips!
    Tackarrr!
    Kram Anette/Inredningshjälpen

  • AktivaDagar skriver:

    bra tips! Kör själv med en lista i en app, men mer uppdelning modell göra nu, göra snart, göra sen nån gång… Och så lite blogg-idéer i en separat lista 🙂 Det är förresten skönt att se hur bra det går även fast man prioriterar bort ett och annat… 🙂

  • Frida skriver:

    Bästa tipset!!

  • Mia skriver:

    Saknar en kolumn för "roligt"…

  • Frida skriver:

    Mia: Allt jag gör är roligt 🙂 Sådant som inte har en rolighetskomponent kvalar inte ens in på mina to-do-listor 😉

  • Tack för boktipset, slukar allt som har med att förenkla livet…
    Lyssnade precis till dig i podcasten Haket och fastnade för dina tankar om kritisk medvetenhet och att nyansera bilden som visas upp i sociala medier. Funderade över om du känner att du fastnat i ett "fack", och nu måste uppfylla alla andras förväntningar och krav… Undra varför det ställs så orimliga krav på bloggare? Som om ni inte skulle vara vanliga människor, lite som en del stackars kändisar bli behandlade…
    Heja dig! Hoppas du finner en ny väg, banar vägen för mindre "onaturligt perfekta" med orimliga krav… Och mer äkta, personligt, ärligt…

  • Jämtlandshanna skriver:

    Vilket fantastiskt tips!! Både planeringshjälpen och boken! 🙂
    Kramar

  • Emma - By Emma skriver:

    i rutan viktigt och bråttom så borde det stå äta lunch med Emma!;)
    kram!

  • Annica skriver:

    Tack för det tipset!

  • karin skriver:

    Hej! Jag tror det är många yrkesgrupper som det ställs onaturligt stora krav på idag. Är fastighetsmäklare och känner hur kraven och trycket har ökat helt enormt de senaste åren. Är tillgänglig jämt och jobbar typ 6-dagars vecka. Är det så kanske med yrken/jobb som är populära och roliga? Konkurrensen är hård helt enkelt, kanske så inom proffs-bloggandet också?
    Hälsn Karin

  • Mia skriver:

    Det låter bra! Det märks på din blogg också att du älskar det du gör och har roligt. Tack!

  • Anonym skriver:

    Vilken bra modell! Den ska jag ta till mig av.

  • Anna skriver:

    Tycker detta kändes väldigt on-topic 🙂 inblicken i ditt företagande i kombo med all inredning gör den här bloggen så grym! Kör hårt.

  • Lämna ett svar

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *