Annons

Annonsera på inredningsbloggar?

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg har jag ju tagit initiativ till en årlig träff för svenska inredningsbloggar sedan 2009. Förut har jag arrangerat dessa tillsammans med reklambyrån Milk och något år även med PR-byrån Trendgruppen, men i vår bestämde jag mig för att köra #bloggforum2014 helt i egen regi för att ta kontroll över schemat och göra det till ett mer renodlat utbildningstillfälle med tid för gruppsamtal. Det visade sig vara ett lyckat koncept. Feedbacken från de 60 inbjudna deltagarna har varit helt fantastisk och den positiva energin som spred sig i gruppen under de här dagarna gick nästan att ta på.
Vad föreläsningarna handlade om? Statistik bland annat. Visste du att 72% av konsumenttidskrifterna tappade / hade oförändrad upplaga under 2013, medan bloggarna bara får fler följare? Det är skrämmande få annonsörer som har koll på siffrorna, så därför tänkte jag passa på att lyfta några konkreta exempel.
Visste du att en etablerad tidning som Residence bara har en upplaga på 25 000 ex per nummer? Men inget ont mot dem, Sveriges största inredningstidning Sköna Hem har…
… inte fler än 94 600. Jämför gärna den summan (genererad av en hel redaktion) med inredningsbloggaren Helt Enkelt som i skrivande stund har 95 199 följare bara på sitt Instagram-konto!!
Tittar man sedan på de största inredningsbloggarnas statistik så har Trendenser 149 109 unika besökare i månaden, Emmas Designblogg 114 668, Add Simplicity 106 000 och Tant Johanna 71 272 (källa: Google Analytics) för att nämna några . Men ändå är det förvånansvärt sällan detta lyfts i branschpressen. Och fortfarande är det många människor som ställer sig frågande till att man ens kan tjäna pengar på en blogg. Hur? Frågar de intervjuande journalisterna (alltid lika frustrerat) när det väl kommer på tal. Ni får väl bara gratisgåvor? Insinuerar de vidare, i hopp om att kunna cementera den vanligaste fördomen om oss bloggare. Nej. Vi tar betalt för våra annonsmärkta bannerutrymmen precis som era arbetsgivare tidningarna tar betalt för sina annonssidor för att kunna betala ut lön till en redaktion.
Men hur man ska gå tillväga för att prissätta sina banners och tydligt skilja det redaktionella från det kommersiella, hur ska man skatta för eventuella pressprover och hur bör man sponsormärka samarbeten för att inte riskera att vilseleda läsarna? Hur får man använda bilder? Det är inte självklart, om man inte är skolad journalist, så därför vill vi tillsammans skapa en blogg-bransch-praxis i väntan på tydligare regler och riktlinjer. Det och mycket mer avhandlades under helgens gruppseminarier och föreläsningar. TACK alla ni som kom och bidrog till intressanta diskussioner och bra input. Och om du är potentiell annonsör, jobbar på mediabyrå eller har ett eget inredningsföretag som sitter och gör en mediaplan för framtiden? Fundera ett varv till på vilka kanaler du ska välja och våga satsa på något nytt i höst! Vill du ha en vägledning till bra inredningsbloggar kan du ju alltid börja med klicka igenom deltagarlistan från #bloggforum2014 på vår informationssida. Du hittar oss alla här. Vi ses!
Bilder: officiell TS-statistik från 2013 samt pressfoto från Bloggforum 2014

Kategorier:

Kommentarer

  • Då vill jag ta tillfället i akt och ännu en gång tacka dig
    och Helen för ett fantastiskt bra Bloggforum för oss
    inredningsbloggare.
    Jag har varit med några gånger nu och även om alla
    gångerna har känts fantastiska att få vara med på så
    var denna gången snäppet bättre!
    Kram Anette/Inredningshjälpen

  • Du är så klok. Bra skrivet Frida! 🙂
    Jag har själv fått mig en liten tankeställare efter bloggforum… 😉

  • Monnah skriver:

    Kul att läsa dina tankar!

  • Anonym skriver:

    Word! Det borde finnas en samlingssida för inredningsbloggar. Tycker den kategorinpå bloggportalen är så rörig…

  • Sarah skriver:

    Du är så FANTASTISKT grym Frida! Ditt inlägg är så himla rätt och träffsäkert.

  • Sofia skriver:

    Jag har också varit med förut – men detta var outstanding. Det är så är ett forum skall vara. 🙂 Hoppas jag får vara med igen!

  • Pristävling skriver:

    Vilken

  • Pristävling skriver:

    Vilken

  • Pristävling skriver:

    Vilket fint gruppfoto ni har åstadkommit 🙂

  • Anna skriver:

    Tack för ett fantastiskt bloggforum. Så mycket bra information och givande diskussioner, massa nya tankar och idéer efter dessa dagar. Så, tack igen!

  • Tess skriver:

    Jag kan inte uttrycka nog hur vettigt, inspirerande och intressant bloggforum 2014 var. Jag vill ha ett i månaden!
    Återigen stort tack till dig Frida och "goodybag gollum" Helen"
    xx
    Från London

  • Sofie Sjöström skriver:

    Mycket intressant! Måste få komma på nästa träff ni har och lära mig mer. Har själv jobbat med att skapa reportage för tidningar i 14 år och först börjat blogga NU….. Ni borde ta fram en prislista för annonsering som är den nya branschens egna och bygger på antal läsare precis som tidningarna gör.

  • Jag är så glad för att du drog ihop det här gänget. Du är lite inredningsbloggarnas mamma och är så generös med att dela med dig av dina erfarenheter. För egen del blev det en boost att ta mitt eget bloggande ett steg längre. Varmaste tack till dig och helen

  • Sandra skriver:

    Bloggforum var verkligen givande och fantastiskt roligt! Jag har fått en rejäl dos av "boost" att utveckla min blogg!

  • A. skriver:

    Mycket bra! *applåder*

  • Veronica skriver:

    Så bra skrivet!

  • Åsa skriver:

    Tack snälla Frida & Helén för ett otroligt givande #bloggforum2014.
    Ni var/är helt fantastiska!
    En stående ovation till ER BÄGGE <3
    Kramar Åsa

  • Fanny skriver:

    Måste passa på att tacka ytterligare en gång för ett klockrent och givande bloggforum! Det började snurra rejält i tankarna efteråt och det snurrar nog ett tag till skulle jag tro… och peppen inför att utvecklas känns enorm! Så- tack! 🙂 Kram Fanny

  • Emma - By Emma skriver:

    Jag har också varit med på en del av tidigare bloggforum men inget har varit så inspirerande som detta. Du och Helené har gjort ett fantastiskt jobb!

  • Klara skriver:

    Tack igen Frida och Heléne för ett mycket inspirerande och givande bloggforum.

  • Duka Upp skriver:

    Det hade man velat vara med på! Var hölls det?

  • mia skriver:

    jag använde precis dina siffror i inlägget i en diskussion kring bloggande och fick på ett effektivt sätt tyst på min medelålders manliga kollega! DU är grym, kämpa på och var stolt över tanken på att du kommer kunna titta tillbaka på ett liv i bloggandets frontlinje!

  • 17doors skriver:

    Tusen tack för allt under bloggforum Frida & Helén!
    Inspirerad som tusan ska jag nu släpa med mig kameran hem till en väninna på middag imorgon, för lite mer personliga bilder 🙂
    kram
    Ulrika

  • Anonym skriver:

    Skjuter ni inte er själva i benet om ni konkurerar bort alla tidningar. De intressantaste och mest inspirerande bilderna generellt kommer ju från tidningsidor som ni fångar upp/sammanställer (plus mycket mer) Jag älskar att läsa fantastiska bloggar och jag älskar att bläddra i ett magasin. Bara en tanke. Tillsammans brukar bli starkt.

  • Frida skriver:

    Anonym: Jag håller inte riktigt med dig, dels så köper ju tidningarna allt mer bilder och material av oss bloggare numera (vissa hembilagor och tidningar är till stor del skapade av bloggarna om du kollar på vem som har stylat uppslagen utöver de pressbilder som magasinen använder för att "fylla ut" det redaktionella innehållet) för vilket de f.ö. betalar himla dåligt (ett stort magasinsjobb tar oftast mer 1-1,5 veckas arbete i anspråk med idéarbete, plock och styling på plats + återlämning men ger ett klent arvode motsvarande 1-2 dagars jobb för att de menar att publiciteten för oss "är betalning och värde i sig…") och många tidningsjobb som görs av etablerade fotografer i branschen får man inte ens använda på nätet då kommer det en faktura på Posten. Det hände nu senast för en som lånat bilder från Residence webb 🙂 Så nej, jag tror inte lösningen på det bildproblemet är att vi fortsätter hålla pappersmagasinen under armarna utan att vi ser vårt eget värde i det vi gör och blir bättre på att publicera helt egna bilder framgent isåfall.
    Sen menar jag inte att det ena behöver utesluta det andra. Folk slutade inte lyssna på radio för att TV’n kom och folk kommer inte att sluta köpa magasin för att de läser bloggar men jag tycker det är fel att bloggarna får så oförtjänt lite credd för allt de tillför och att många inte förstår varför vi skulle kunna / eller få tjäna pengar på annonser precis som magasinen (jmf radioreklam och TV-reklam som ju existerar parallellt).

  • Jag tycker verkligen det var tråkigt att jag inte hade tid att delta i detta, kommer definitivt nästa år. Efter mer än sex år i "bloggbranchen" förstår jag verkligen hur viktiga vi är som media. Vi är inte några att trampa på, eller att erbjuda ett par strumpor för ett reklaminlägg. Jag har tackat nej ett flertal gånger till företag som inte går med på att reklaminlägg har en text om att inlägget är reklam.. Fast det egentligen är olagligt att inte informera läsare att de läser en annons.. Lite galen branch detta.
    kram /iris

  • Anki skriver:

    Hej Linda, visst är det så att förutsättningen för att ni ska kunna blogga om inredning är alla inredningstidningar.
    Utan dem och professionella fotografer har ni inte mycket stt blogga om. Och så är ni inte journalister det vill säga väljer material utifrån journalistiska principer.
    Bloggare kan vem som helst bli men inte journalist det krävs mångårigt skrivande och akademisk utbildning.hälsning anki

  • Anki skriver:

    Hej Linda, visst är det så att förutsättningen för att ni ska kunna blogga om inredning är alla inredningstidningar.
    Utan dem och professionella fotografer har ni inte mycket stt blogga om. Och så är ni inte journalister det vill säga väljer material utifrån journalistiska principer.
    Bloggare kan vem som helst bli men inte journalist det krävs mångårigt skrivande och akademisk utbildning.hälsning anki

  • Anonym skriver:

    Intressant Anki, du verkar läsa många bloggar?! Eh, inte. Frida använder ju nästan aldrig tidningsbilder och både Helt Enkel + Add Simplicity får jobba för Sköna Hem och Tant Johanna gör ju ofta stora reportage för Plaza. Läs på!!!

  • Patrik skriver:

    Jag tror du till viss del är ute och cyklar och är hyfsat partisk i frågan, visst är det så att bloggar har många läsare men det beror till ganska stor del av att det är gratis. Jämför tex hur många läsare aftonbladets web har mot pappersupplagan och så har du svaret på siffrorna du visar här ovan angående inredningsmagasin vs inredningsbloggar. Och jag ifrågasätter inte heller att många bloggare är duktiga och har känsla, MEN det är en jäkla skillnad mellan att investera pengar för att skapa eget innehåll och att "låna"saker man tycker är snyggt på nätet. Tänk på att varenda litet Hemnet inlägg ni så fort lägger upp för att skapa innehåll har också fotoraferats av någon som inte heller fått några jättesummor i handen. Missförstå mig rätt nu, jag älskar att läsa inredningsbloggar (för det är lättilgängligt, och uppdateras dagligen) och jag älskar inredningsmagasin och håller med om att det är klart att de skall samexistera, men din tidigare kommentar här att de köper material av er är ju helt ovidkommande i sammanhanget. Märk ordet "köper" som du nämner, de betalar ju faktiskt en summa pengar för att ni skall bidra. Om du verkligen vill gå i bräschen för vad bloggare kan åstadkomma i form av innehåll och kreativitet så borde du ge dig ut och plåta och lägga upp dina egna inspirerande hem och helt enkelt investera tid och egna pengar att skapa bra innehåll (wonderdeco är tex ett bra exempel på detta), men då skulle du också märka att du inte skulle kunna hålla uppe samma uppdateringsfrekvens. Sedan vad gällande annonser, så är det klart att annonsörer borde vara där de hittar många potentiella kunder, men tyvärr är det så att banners inte ger tillräckligt mycket tillbaka för en annonsör, få klickar på dem (0,3-0,2% brukar anses som bra) och som exponerings och varumärkesbyggande jobbar de också i motvind. Anyway, hur som, osv, jag tycker din blogg är bra, men jag tycker inte du skall jämföra äpplen och päron, det är två helt olika medier med olika egenskaper. Du jämför ju själv TV och radio och att de samexisterar, men investeringarna mellan att ta fram en radiospot och en tv-reklam är två helt skilda saker.

  • Jag beklagar verkligen att jag missade Bloggforum för ni verkar verkligen ha haft intressanta diskussioner! Och självklart är det så att branschen (åtminstone till viss del, det finns ju gott om exempel på stora samarbeten mellan varumärken och bloggare också!) underskattar bloggarnas potential när det handlar om medieinvesteringar.
    Samtidigt kan jag (som står med ett ben i vardera världen) också tycka att det blir lite äpplen och päron (som Patrik säger) när man jämför TS-upplagor med google analytics-siffror eftersom TS-siffran till största delen utgörs av läsare som betalat för en produkt medan google analytics-siffran består enbart av gratisläsare. Rättvisare vore att jämföra Orvesto-siffrorna i så fall, så att man får med alla magasinsläsare som inte nödvändigtvis köpt en tidning utan kanske läst den i ett väntrum, hos frisören eller hos en kompis också. Då hamnar plötsligt "lilla" Residence på 91 000 och Sköna hem på hela 379 000 läsare till exempel och jämförelsen blir lite rättvisare.
    Men med det sagt så håller jag naturligtvis med om att mediabyråer med flera borde se och utnyttja potentialen i bloggosfären – och betala därefter, annat vore ju faktiskt korkat med tanke på vilka siffror en del av er har!

  • Frida skriver:

    Hoppsan Kerstin! Här har det hänt grejor över natten. Det verkar vara ett provocerande inlägg. Jag vill bara förtydliga att:
    1) jag aldrig har sagt att man ska sluta läsa eller annonsera i pappersmagasin. Som gammal reklamare tror jag på en mix av mediekanaler när man planerar en kampanj men när man funderar över vart man bör synas borde bloggar vara ett valbart alternativ, lite oftare, baserat på att många företags målgrupper ju spenderar en del tid på bloggläsning nuförtiden. Kanske just på grund av att det är gratis, lättilgängligt i mobilen och datorn samt mer "personligt" då ju bloggar skrivs av en person och inte en hel redaktion.
    Ska vi jämföra Orvestosiffror så borde vi bloggare också lyfta antalet besök / sidvisningar eftersom ett IP-nummer precis som ett pappersmagasin kan representera flera läsare (om man surfar från en företagsdator eller skoldator som används av flera personer eller om man surfar på en gratis wifi som inte tilldelar unika IP-nummer för alla som ansluter sig). Ser man till de siffrorna har min blogg 375 250 besökare och 504 037 sidvisningar som gärna får nämnas i den jämförelsen….
    2) personligen fotar jag en majoritet av mina bilder till bloggen helt själv (förutom till kategorin "Best Of Hemnet", "Lookalikes" och "Nyhetssvepet" eftersom det ju ligger i sakens natur att jag i de kategorierna precis som tidningarna också rapporterar och tipsar lite om vad som händer i omvärlden). Det är många bloggare med mig som sätter en ära i att göra eget material – så kommentaren någon skrev om att vi skulle vara beroende av tidningarna i den frågan är helt befängd. Däremot är det nog få som är medvetna om hur många pressbilder och bildbyråfoton som magasinen faktiskt använder till sina artiklar? Om vi nu måste tuppfäktas om detta. Tidningarnas uppslag är ju långt ifrån 100% egenproducerade, så ska ni kräva det av bloggarna ni läser helt gratis får ni nog höja kraven även på tidningarna ni betalar för. Det är dock en väldigt bra idé att fler bloggare skulle kunna ta egna hemma-hos-reportage framöver, för egen del måste det vänta tills min deltids-föräldraledighet är över men jag ska definitivt jobba på det!
    3) det ÄR väldigt många inredningsbloggare som får göra jobb för pappersmagasinen (därav min kommentar om att vi faktiskt får sälja en hel del material till tidningarna också och att beroendeställningen som någon hävdade faktiskt går åt båda håll isåfall) och det ÄR extremt många tidningar som hör av sig till oss bloggare för att de vill köpa bilder de sett, vill få hjälp svar på intervjuer/underlag/trendrapporter till sina artiklar och det ÄR många bloggare som finner sina inlägg kopierade rakt av i pappersmagasinen (jag fick senast ett blogginlägg stulet ord för ord i en viss villatidning som skickas ut till alla villaägare).
    4) att bara mäta effekten av webbannonser i klick är ett förlegat sätt att tänka, i synnerhet i inredningsbranschen där köpen har hög beslutströskel. En investering till ett hem inkluderar sannolikt fler personer än exempelvis ett köp inom mode och skönhet (eftersom det kanske är en hel familj som ska tycka till innan man slår till) så spontaniteten är nog förhållandevis låg och därav blir trafikdrivande "klicka köp banners" inte lika viktiga som kännedomshöjande annonsering. Effekten bör inte bara mätas i klicken man genererar direkt utan i konverteringsgraden på flödet man skapar – över tid..
    5) man kan säga mycket om "inredningstidningar vs inredningsbloggar" men jag har aldrig sagt att det är ett motsatsförhållande dem emellan (jmf med min kommentar om TV och radio som ju samexisterar). Men att bloggarna får oförtjänt lite credd och att många annonsörer är omedvetna om hur många läsare vi faktiskt har är ett faktum som få kan säga emot – men som ni mer än gärna får hjälpa oss att ändra på 😉

  • Först – igen – tusen tack för bloggforum, Frida! Jag är så glad över att jag tog steget att åka iväg denna gång. Det har gett så mycket tankar och kraft framåt. Och – vilken intressant diskussion. Statistik går alltid att bolla med fram och tillbaka på olika sätt, men faktum kvarstår – visst är det en spännande tid vi lever i, med förskjutningar i den traditionella maktbalansen. Från min horisont vill jag även tillägga till diskussionen – unika besökare är ett mått, men det är även minst lika intressant att titta på besök i sig och sidladdningar på en blogg. Man kan ju ha många unika besökare, utan att de för den sakens skull blir en återkommande och trogen läsekrets – något som en potentiell annonsör borde vara mycket intresserad av. Grejen med tidningar är väl att de som köper är intresserade av produkten i sig, medan folk som klickar sig runt på nätet hamnar lite varstans ibland bland alla digitala vindlingar :). Det skall bli oerhört spännande att följa utvecklingen framöver och att dessutom vara en del av den på olika sätt. Bloggpower! Ha en fin helg!

  • Living with Tess skriver:

    Mycket intressant, låter som ni hade en matnyttig dag!

  • Tess skriver:

    Jag är så himla glad över att jag kunde få vara där och ta del av allt det här. En sådan ögonöppnare. Tack Frida för att du har stenkoll och inspirerar oss andra att förstå vårt värde.
    Kan vi inte ha bloggforum en gång i månaden? Så himla kul och lärorikt! 😉
    xxxx

  • Camilla skriver:

    Först och främst: Bloggforum låter som en fantastisk grej! Tänk om alla bloggnischer hade ett sådant? Tummen upp till dig som ordnar – hoppas att trenden sprider sig. Tack också för ett intressant blogginlägg. Jag håller inte riktigt med om allt men det inspirerade mig att skriva ett eget: https://www.driva-eget.se/bloggar/camilla-bjorkman/bloggar-tidningar-och-framtiden-i-mediebranschen Trevlig söndag! PS: Kul att ni har nytta av Driva Egets guider 🙂

  • Johanna Garcia skriver:

    YESSS! Superbra o härligt med nytänk! Även om jag tycker det är jätte mysigt att bläddra igenom en tidning också, men bloggar är lätt tillgängliga o snabba o man kan sålla enklare på vilken typ man gillar o inte gillar – helt rätt i tiden! Med dig i spetsen kan detta bara bli hur bra som helst. Heja!

  • AktivaDagar skriver:

    Intressant… Detta med bloggar och reklam kan ju förresten nu också diskuteras i den nystartade facebook-gruppen bloggar och reklam…
    https://www.facebook.com/groups/bloggarochreklam/

  • Jättebra inlägg, Frida! Och bra svar på kommentarer också. Ert bloggforum låter verkligen intressant, ni lyfter bra frågor som jag som matbloggare också tycker är mycket intressanta. Ni har inte funderat på att inkludera fler bloggkategorier till nästa år? 🙂

  • Johanna skriver:

    Superbra intiativ och blir det något 2015? Håller med dig till fullo och givetvis kan man tjäna bra pengar på att blogga!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.