Annons

Veckans snackisar och nyheter – v 4

Vid det här laget har ni säkert vant er. På söndag kväll är det dags för en sedvanlig veckosummering, och den här veckan – inget undantag. De gångna sju har dock bjudit på en oändlig rad produktlanseringar och bloggsnackisar så, såhär års är det helt enkelt en omöjlighet att hålla jämna steg med nyhetsflödet. Men här är i alla fall ett axplock av några ögonbrynshöjare att ha koll på!
Vi börjar med ”porstorderporslinsföretaget” Fyrklövern (som tidigare mest annonserat i typ… Hemmets Journal och Allers) men som nu lanserar ny kollektion med… modeskaparen Lars Wallin?!
I veckan har mässan Maison & Objet gått av stapeln i Paris och Tom Dixon har lanserat nyheter. Barprylar i koppar och glas. Vinhinkar, iskylare, drinkpinnar och en istång. Dekadens är det nya svarta?
Och på tal om Frankrike. Häromdagen damp det ned ett pressmeddelande om att Artilleriet har lyckats bli en av få återförsäljare av Petite Friture. Jag fullkomligen älskar deras Moire Lamp.
Skultuna rider på mässingsvågen och lanserar bl a ett grytunderlägg liksom ett vackert förstoringsglas i vår. Vill ha. Via Stilinspiration fick jag nys om mode/inredningsmärket aiayu. Starkt habegär där med.
Danska Muuto sprutar ur sig nyheter i år. Deras nya ljusstake Float har fått fin bloggcred och i veckan kom en skrivelse om soffbordet Around som nu lanseras i fler färger, liksom deras kuddar och soffor.
Mest ombloggade hemnetobjektet den här veckan då? Det här. Utan tvekan. Fantastic Frank sopar banan med de andra mäklarna just nu. Kan det bero på att de återvinner nada i sina objekt, och därmed lyckas överraska oss bloggare (och kunder) med nya visuella koncept. Gång på gång. Eller fokuserar de fel (för de är ju inte lika lönsamma som konkurrenterna, än). Vad tror ni? I’m all ears.
Foto: Fyrklövern, Tom Dixon, Artilleriet, Skultuna, aiayu, Muuto, Fantastic Frank

Kommentarer

  • Fin summering Frida, aiayu verkar ju lite spännande, ska kolla in dem:)
    Ha en fin vecka!

  • Charlotte skriver:

    Angående Fantastic Frank och deras eventuellt bristande lönsamhet: Jag har övervägt att sälja med Fantastic Frank en gång, fick min lägenhet värderad och en offert på mäklararvodet. Det kan ha varit den enskilda mäklaren, men lägenheten värderades till ett belopp som helt uppenbart var långt under marknadsvärdet. Detta belopp var också brytpunkt för mäklarens provision på vinsten (om slutpriset hamnade under detta värde skulle endast fast arvode utgå). Jag tror att man förlorar många potentiella kunder på det sättet, trots löften om storslagen styling. Jag valde en annan mäklare och stylade själv!

  • Emma F skriver:

    Vilken veckosummering, tack för den.
    Frågan är om det finns är övertro på potentialen för ett säljobjekt att klickas runt på bloggar, kanske handlar det mer om tittgodis för lystna hemnetknarkare istället för faktiska potentiella kunder. Hur som helst är det trevligt för oss inredningsnördar när Hemnet i många fall bjuder på mer uppdaterad inredning än magasinen.
    Ha en fin måndag!

  • Anonym skriver:

    Intressant diskussion. Hörde någonstans att Hemnet har fler besökare som bara inspirationssurfar och nöjessurfar än de har besökare som verkligen är aktiva spekulanter på jakt efter nytt boende. Då kan man ju tycka att vissa mäklare lägger onödigt mycket pengar på stajling aka eldar för kråkorna. Å andra sidan är ju lördagsflanerare på stan också en potentiell målgrupp i termer av spontanköpare och syns man då på fler ställen än på shoppinggatan så finns man även i dessa kunders medvetande. Annars inte?
    Sen måste jag bara flika in att de mäklare som 2014 inte fattar att jag fattar att det är samma möbler som åker karusell mellan lägenheterna dumförklarar mig som kund. Jag har stenkoll på alla tvåor och treor som säljs i min stad och när jag ser samma mäklare köra samma vita soffa, samma soffbord, samma skrivbord, samma skrivbordstol, samma mattor, samma Eames gungstol, samma murgrönor och till och med samma Acne-shoppingpåsar runt runt runt blir det bara sjukt irriterande.

  • Linnea skriver:

    Instressant fråga angående Fantastik Frank och lönsamhet. Jag skulle vilja vända på den – Är högst lönsamhet alltid det eftersträvansvärda? Eller rättare sagt, måste driv och profilering ha en bakgrund i en önskan om högre lönsamhet och inte i engagemang, intresse och passion?
    Det glädjer mig nästan att höra att Fantastik Frank har lägre lönsamhet än andra mäklare, om det nu stämmer. Inte för att jag inte önskar dem välgång, tvärtom, utan för att det kanske tyder på att dem inte bara satsar för att känna så mkt pengar som möjligt utan kanske för att dem VILL, gillar det, vill erbjuda någonting mer… Man kan alltid hoppas, vem vet.

  • Ulrika skriver:

    Vita golvlampan i sista bilden blev jag nyfiken på… Någon som vet var den kommer ifrån?

  • Bloggade själv om nämnda objekt hos Fantastic Frank och även om Lars Wallins nya servis för Fyrklövern.
    Båda med mina egna reflektioner. När det gäller FF så kikar jag endast in där för att "se vad de har hittat på nu" aldrig pga att jag är i köptagen. Objekten känns alltid väldigt speciella och tanken har slagit mig gång på gång att det är så få objekt till salu hos FF om man jämför med andra mäklare, kanske är FF mest en blogghype för oss i "bloggvärlden" merparten av befolkningen i Sverige lever trots allt utanför den bubblan. Tror jag.
    Lars Wallins couture, och då talar vi om kläderna tycker jag är oslagbar, men den här servisen? Känns lika onödig som Ahlgrens Bilar med chokladsmak.
    Glad att du inte tog med Volvos reklamfilm med Zlatan här i spaningen. Jag gillar Zlatan i vanliga fall men nu åkte faktiskt skämskudden fram hos mig. Obegripligt hur man kan spela in en så könsstereotyp video 2014, man goes hunting woman stays in bed… Viktigt budskap nja, reklam för kinesiska Volvo ja.
    Kram Anette/Inredningshjälpen

  • Mary skriver:

    Bra reflektion där Anette ang Volvo, tycker precis som du ang hunting man….men jag tror att det har de haft med i kalkylen och räknat på att så mkt publicitet de får så skiter de i det. Så mkt hype i sociala medier har jag aldrig varit med om och antal nya gillare på Volvos FBsida ökar och ökar så de kommer nog sälja en hel del nya bilar antar jag. Sverige och svenskarna har ett sådant Zlatansug eftersom han är så privat i vanliga fall och att få honom att läsa upp nationalsången som han annars aldrig sjunger vid match.. Ja jag antar att reklambyrån skrattar hela vägen till banken.

  • Felicia Marthe skriver:

    Tom Dixons prylar var verkligen något utöver det extra!

  • Felicia Marthe skriver:

    Tom Dixons prylar var verkligen något utöver det extra!

  • Emma - By Emma skriver:

    Till anonym gällande att hemnets besökare mer letar inspiration än bostäder. Knappt 40 % av hemnets besökare uppger att man inte planerar att flytta inom 2 år. Sen finns det givetvis en del av de som trots att de inte tänkte det köper ett nytt boende för att det perfekta dök upp…

  • Annika skriver:

    Hurra för Aiayu!! Fantastiskt märke med helt fantastiska plagg och inredningsprodukter. Otrolig kvalitet som är en superinvestering. Pure love!

  • Louise skriver:

    Mycket finheter och Muuto har så himla mycket fint.

  • blackpaper skriver:

    sjukt cool intending!

  • Anonym skriver:

    Var kan det påslakanet komma från tro? Sjukt härliga färgtoner!!!

  • Anna skriver:

    Golvlampan ser ut som en Lersta från IKEA som blivit vit.

  • DesignWorld skriver:

    Soffbordet Around från Muuto är klockrent!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.