Jag brukar skämtsamt kalla kategorin Lyx vs Budget för bloggens skamvrå, eftersom det allt för ofta handlar om billigare, ganska bleka kopior som inspirerats av dyrare orginal. Men, i det här aktuella fallet vet jag varken vem som var först eller vem som egentligen borde skämmas. Är det Karl Lagerfeldt som haft dålig fantasi, eller är det Åhléns produktformgivare som satt fel etikett på ljuslyktan? Vilken miss, tänk så mycket mer de hade kunnat tjäna om de rubricerat det här som ”champagneglas” istället. He he. Här ser ni Karl Lagerfeldts ”nya” glas möta Åhléns blockjusstake i en prisduell. Tipstack till Malin!
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Den här arbetsveckan gick fort. Blink, blink så var det redan fredag. Jag köpte en ny systemkamera igår och har vankat av och an, som katten kring het gröt, runt förpackningarna som står uppstaplade här på hemmakontoret. Mitt eviga dilemma när det kommer till teknik. Jag både längtar och bävar inför att öppna dem, läsa […]
Inlägget är betald reklam för Ballograf Under vinjetten ”Local hero” belyser jag kända nordiska designklassiker i samarbete med dess producenter. Genom att berätta mer om deras historik, bakgrund och tillverkningsprocess hoppas jag att fler ska få kunskap om och förståelse för den verkshöjd de faktiskt har. Dessutom känns detta som en roligare och mer lärorik annonsform […]
Första veckan i september har bjudit på nya kulörer, kollektioner och konstverk i möbelformat. Här kommer en scroll för dig som vill hålla lite koll! Jotun har släppt sin nya färgkarta för 2026 som de kallar Soulful Spaces. 26 kulörer uppdelade i tre teman: Passage of time, Art of stillness och Joyful living. Mustiga och […]
Trendenser.se drivs av Frida Ramstedt och är en av Nordens största ämnesbloggar om inredning och design. Bloggen uppdateras dagligen med inspiration, nyheter och trender för livet i hemmet.
Copyright 2024 Trendenser AB, All Rights Reserved
Kommentarer
du skriver väldigt bra tycker jag!
Ha ha vilket sammanträffande. Stackars Kalle! Men det är nog rätt skillnad i glaskvalitén om det är någon tröst.
Urk, ingen av dem faller mig i smaken! Varken som glas eller ljusstake. Röstar dock på Karls, dels för att jag gillar dess stramhet bättre, men också för att det är ett glas och inte en ljuslykta. Jag har mycket svårt ljusstakar i den här stilen! Speciellt när de ställs i grupper om tre, i tripp, trapp och trull-storlek. Fi fan!
/Malin M
Jag har två såna ljuslyktor här hemma och älskar dem! 🙂 de är dock rätt lätta att välta, skulle tippa på att orreforsglaset står stabilt! 😉
Men… såna där ljusstakar har ju funnits i flera år. Vi har sålt liknande i butiken jag jobbar i. Så ingen chock för mig och fyrkatiga glas har också funnits… Inte direkt nyskapande.
Marina:
Nej, det är ju inget nytt. Men just därför – så kul att en av världens största modeskapare slår på stora trumman och "ta daaa" lanserar. Just det. Raka glas på fot som liknar ljuslyktor. Och prisar upp dem till 700 kronor stycket.
Och Karl Lagerfeldts glas släpps ju till försäljning nu i dagarna, så det i sig är en nyhet.
Det borde kanske framkomma i artikeln att Lagerfeldts glas står på ett glasunderlägg, vilket syns om man tittar noga. Annars intressant jämförelse helt klart!