Annons

Är det så här din drömsäng ser ut?

När vi ändå är inne på ämnet inredning och reklam kan jag inte låta bli att ta upp ett annat exempel, som jag är mycket kritisk till. För snälla Hästens, hur tänkte ni egentligen här? Uppslagsannonsen som ni ser nedan går i väldigt många inredningstidningar just nu och jag kliar mig i huvudet varje gång jag ser den. Jag antar att budskapet riktar sig till kvinnor, eftersom den visas i medier som i huvudsak vänder sig till oss. Statistik visar ju att kvinnor fattar de flesta köpbesluten för inredning i sovrummet – och i hemmet i stort. Lägg därtill att Hästen är en premiumprodukt som kostar mer än vanliga sängar. Då borde det rimligtvis vara mest "äldre" kvinnor, som har hunnit jobba ett par år, som har råd att köpa en så dyr säng och därmed är deras måltavla för reklamen. Så säg mig, varför skulle den målgruppen tilltalas av en naken tjugonånting som svingar sig i en takkrona? Jag fattar ingenting. Jag blir bara arg. Blir ni sugna på att köpa "the bed of your dreams" när ni ser det här?


Foto: bild på annonsuppslag från Hästens, fotat från senaste Resicence.

Kategorier:

Kommentarer

  • Anonym skriver:

    Nej, jag fattar inte heller ett jota. Blir riktigt besviken och förbannad. Trodde inte att detta företag skulle sjunka så lågt. Kanske är det reaktionerna de är ute efter, men känns konstigt då de redan har ett starkt varumärke.

  • Offida skriver:

    Jag kanske skulle kunna förstå nakenheten om annonsen var på något sätt edgy, men den här är ju riktigt sliskigt kitchig och platt. Ser ut som en parfymannons från 1992. Tummen ner.

  • Vimsingen skriver:

    Håller helt med, men jag tror att just en hästen är en statussymbol där men är med mer och fattar beslut. Men varför annonsera i Resicence och inte i Cafe?

    Själv har jag aldrig fattat Hästens storhet. Vem vill sova i samma säng i 50 år?

    Trevlig helg.

    /Vimsingen

  • Camilla skriver:

    Hästens är the säng of my dreams oavsett reklam. Haha. Men jag håller med dig, visst är det konstigt.

  • DÅLIG REKLAM, DE KANSKE ÄR UTE EFTER JUST ATT FOLK SKA REAGERA!!!! DE HAR JU FÅTT LITE MER KONKURANS,

    JAG KÖPER MYCKET HELLRE EN CARPE DIEM SÄNG !!!!!!

    DE HAR MYCKET SNYGGARE DESIGN PÅ SINA SÄNGAR, ELLER HUR ???? HA EN BRA DAG, OCH GLÖM INTE ATT KIKA IN TILL MEJ NÄR DU HAR TID O LUST KRAM DESAJNA !!!!!

  • anna skriver:

    En väldigt underlig reklam där valet av manér inte alls passar målgruppen.

  • Nej jag förstår inte heller hur de tänkt när de gjort denna reklam.

  • Ylva skriver:

    Så där knäppa saker händer bara i drömmar?

  • Kattis skriver:

    Nej jag hade nog hellre sett en mysig bädd där någon sover sött. Det är ju därför man skulle köpa en hästens för en kvarts mille, om man ska hänga i takkronan och ha sig går det lika bra med en SULTAN 😉

  • Lena skriver:

    Det är Hästen som behöver drömma. Om ett starkare varumärke. För den här reklamen lär ju inte hjälpa till med det, tror jag.

  • Hanna skriver:

    Verkligen inte! Och ärligt talat så är min "bed of my dreams" en carpe diem säng:) Skönaste jag någonsin sovit i! Ha det fint!

  • Jenny skriver:

    Tänkte just detsamma när jag såg annonsen. VEM i hela friden ska tilltalas av det här??

    Men samtidigt, handlar inte reklam just om att väcka tankar & funderingar? Isåfall har de ju lyckats för det är inte en kampanj jag glömmer. Så även om jag personligen tycker att den förmedlar ett helknasigt budskap i förhållande till målgruppen så får den ju garanterat uppmärksamhet. Här tillexempel.

  • Rebecca skriver:

    Jag såg också annonsen när jag bläddrade igenom en tidning igår och jag håller verkligen med dig. Uppseendeväckande, jo visst! Men av helt fel anledningar. Nu tillhör jag förvisso inte deras tänkta målgrupp som den halvfattiga student jag är, men det skulle jag mycket väl kunna göra om ett par år. Men inte får nakna kvinnor mig särskilt köpsugen, varken nu eller i framtiden och jag har svårt att tro att exempelvis min mamma skulle bli sugen på en Hästens på grund av denna något konstiga marknandsföring… Som någon sa tidigare så känns det snarare som en parfymreklam för 15 år sedan. Just premiumprodukter kräver ju, särskilt i lågkonjunkturer som denna, ett särskilt vårdande av sitt varumärke och här tycker jag nog att varumärket Hästens snarare får sig en rejäl törn, i alla fall hos mig. Jag ställer mig mycket tvekande till om denna marknadsföringssatsning bidrar till att uppnå den image de önskar att varumärket ska få.

  • Lina i Umeå skriver:

    Känns som att det där snarare är en manlig marknadschefs våta dröm.

  • Johanna skriver:

    Såg på Hästens hemsida (där man kan följa processen hur reklamen gjordes)visionen -utgångspunkten till bilden. Den bilden var mycket mer logisk och lättare att koppla till deras slogan: En kvinna som svävar ovanför en säng. Varför hänger hon nu i lampan? Och som många påpekat, varför naket? Ge den stackars flickan ett nattlinne eller smakfulla underkläder i alla fall!

  • Proforma skriver:

    Nej! Ibland undrar man hur de tänker… eller inte tänker! För någonting har de väl missat här…

  • Maria skriver:

    Nej, verkligen en jättedålig reklam. Det känns som det är dags för dem att tänka om.

  • Nej, den tilltalar mig inte alls, Inte för att jag är emot nakenheten, utan för att jag tilltalas av tanken på att sova gott i sängen och att sängen ska vara skön att vistas i. Den här reklamen känns desperat. Bra inlägg!

  • sunison skriver:

    nej, du har rätt. blir inte ett dugg sugen på en hästens faktiskt… men så är jag mer intresserad av tempursängar. : )

  • Camilla skriver:

    Nej jag fattar inte heller. Men inte alltid man förstår sig på all reklam.

    Sen varför måste nästan alltid en tjej vara naken eller halvnaken i en reklamfilm

    Varför kunde inte killen hänga där istället.

    Om nån nu måste tvunget hänga där..

    Näe jag köper hellre en kungsängen!!inga mellanhänder.

    trevlig helg

  • Monika skriver:

    Viken skit.

  • Kenny skriver:

    När jag köper en ny säng blir det en hästens, vem skulle inte vilja krypa ner där?

  • pernilla skriver:

    Hästens rutiga sängar har aldrig tilltalat mig, eftersom jag tycker att de där rutorna (som lyser igenom allt vad lakan och sängkappor heter) är jättefula, men det här gjorde mig bara ännu mera anti. Jag förstår inte hur det där skulle få mig att bli sugen?

  • Anna-Karin skriver:

    Som den snustorra människa jag är ;-)så lutar jag mig mot konsumenttester när jag ska köpa så här dyra varor och där har ju aldrig hästens fått några högre betyg. För övrigt gillar inte heller jag blåvita rutor, helst inte om man måste ha dem i 50 år. Reklamen kändes bara som ett stort ?

  • Annika skriver:

    Jag minns att jag har sett den annonsen, men jag har faktiskt bara bläddrat förbi den. Tycker att den känns mörk och tråkig. Sedan gillar jag inte Hästens reklam, typ; "Passa på och köp innan prishöjningen!" Vad är det för erbjudande? 🙂 Men sängarna är utan tvekan sköna att sova i. Trevlig helg!

  • Anna skriver:

    Precis som vanligt används kvinnokroppen för att locka köpare. Dåligt och sexistiskt.

  • Jag gillar din nya typ av inlägg jättemycket! jag tilltalas inte heller av den här reklamen men ärligt talat har jag bläddrat förbi den. kanske en nog så god signal om att det på sistone varit alltför mycket naket man reagerar ju inte ens. Kom i håg vilken uppståndelse det blev när Emma Sjöberg gjorde minimjölksreklam på 90 talet. Känns passe och trist…IKEA s variant nedan är KLOCKRENT…den skulle jag också vilja göra! KRAM

  • Jag gillar din nya typ av inlägg jättemycket! jag tilltalas inte heller av den här reklamen men ärligt talat har jag bläddrat förbi den. kanske en nog så god signal om att det på sistone varit alltför mycket naket man reagerar ju inte ens. Kom i håg vilken uppståndelse det blev när Emma Sjöberg gjorde minimjölksreklam på 90 talet. Känns passe och trist…IKEA s variant nedan är KLOCKRENT…den skulle jag också vilja göra! KRAM

  • Tack tack Frida för att du uppmärksammar den där hemska annonsen. Har också reagerat på den. Fattar inte vem den vänder sig till? Vems drömmar? Vad vill den säga? att det känns som du gungar när du sover i den? Är det bra? Den andas "billiga sängar" och känns passé

  • Helen skriver:

    Verkligen "gammaldags"reklam, kunde de inte komma nåt nyare!?

  • Anna Johansson skriver:

    Skrämmande sexistisk och sjukt dålig. Jag fattar inte att det är en annons från 2008/2009? Känns pinsamt förlegad.

  • Mia skriver:

    Helt rätt! Undrar över om någon kvinna överhuvudtaget tilltalas av denna reklam? Mycket konstigt.. I övrigt vill jag bara säga att jag tycker mycket om din blogg. En av mina absoluta favoriter!

  • Ellie skriver:

    The bed of my dreams? Knappast. Snarare The Ad of my Nightmares 😉

  • Benita skriver:

    Jag får för mig att Hästens är ett varumärke som mer attraherar "män i karriären" som har råd med dyra inköp och som "satsar på kvalité". Trista typer med mer pengar än smak. Den här kampanjen vänder sig uppenbarligen till dem.

  • Lisa skriver:

    Jag undrar hur deras styrelse (eller beslutsfattare) ser ut. Vad ska man gissa… Män 45år och upp?!

  • mojje skriver:

    hahahha, nä, inte direkt köpsugen!!

  • Jessica skriver:

    nej, jag vill inte ha sängen. Ett skäl är nog att jag inte är 40+ och jobbat läänge med hög lön. Det andra skälet är att jag inte attraheras av nakna kvinnor i reklam. galet….

  • ImseVimseVass skriver:

    Hmm, jag håller med dig. Mycket märklig reklam. Jag förstår inte riktigt syftet … Ha en bra helg !

  • Mrs. b skriver:

    Ja, den har jag också reagerat på i tidningarna. Tycker som du att det är lite skum reklam.

  • Linda skriver:

    Håller med, tycker inte alls om reklamen!

  • Mamma M skriver:

    Vart tog den snarkande mannen med nattmössa vägen?

  • Anne B. skriver:

    Jättekonstig och rentav motbjudande reklam! Tycker om den midnattsblåa bakgrunden, men den nakna kvinnan är allt annat än ett lyckat val. Jag tycker inte ens om den kvinnan som ligger i sängen. Ser överstiliserad och inte-sovande ut. Det är länge sedan jag sett en så motbjudande reklam. Skulle vara intressant att höra hur Hästens och reklambyrån har tänkt gällande den här reklamen…

  • carro skriver:

    rätt skum reklam faktiskt…

  • mia skriver:

    skulle nog inte se så kul ut.. med min nuvarande kroppsform.. .. rund å övergödd..svängades i taklampa..

    jösses vad kass reklam ..tummen ner för hästens..

  • ANNAANNAA skriver:

    Tack Frida!

    Tack för att du (som media/företagarna kanske lyssnar på) skriver detta och säger ifrån.

    Kommer du ihåg den gamla Hästensreklamen med killen som var som sir Väs ur Djungelboken och "Rutan" utstrålade ju trygghet och mys mm medans reklam som den här nya reklamen bara är trams!

  • Kerstin skriver:

    Jag förstår verkligen inte heller. Visst det skapar uppmärksamhet men bara negativ sådan. Jag kliar mig inte i huvudet – jag blir förbannad. Objektivfierande skitreklam är vad det är!!! Vi lever faktiskt i 2009!!!

  • Ja, hur tänkte de egentligen? Visst reklambyrån tar fram idén men det är ju ändå Hästens som måste godkänna. Otroligt tråkig kvinnosyn som förmedlas!!

    Ha en fortsatt härlig helg!

    Kram Karin

  • Emmie skriver:

    Eller hur! Jag reagerade på precis samma sätt när jag såg denna oerhört märkliga annons.

  • Fridas favoriter skriver:

    Lustigt att du tog upp det, för jag har reagerat på precis samma sätt varje gång jag sett annonsen… Kanske tror sängtillverkaren att det är de äldre damernas män som köper sängen?… Vilken reklambyrå har tagit fram idén, och hur kunde Hästens nappa är frågan… Uppmärksamhet får de, men negativ sådan (nåja, kanske inte från 15-åriga killar då, men de är ju knappast målgruppen) 😉

  • johanna skriver:

    Bra att det finns människor som tänker på vad de ser. Tänkvärt att se att det är så många som har reagerat likadant som mig.

  • INGER skriver:

    Den stakkars kvinnenen er fremstilt som om hun er en hvit hest med flagrende hestehale,som rir i taket i et middelalderslott. Nei,skandinaviske kvinner: Grip dagen, ikke takkronan! Altså CARPE DIEM!

  • Emma skriver:

    Nej, inte skulle jag vilja köpa sängen efter en sådan reklam. Otroligt nedsättande att så många företag tänker att sex och nakna kvinnos säljer. Jag är av samma åsikt som du, Hästens har nog inte analyserat målgruppen särskilt bra.

  • Petra skriver:

    Nope, blir inte ett dugg intresserad av att köpa en säng med en naken kvinna svingadndes ovanför. Fattar inte hur de tänkt här… Trist.

  • Sofia skriver:

    Jag tänkte exakt samma sak när jag såg annonsen, den är sjukt dålig.

  • Ewa skriver:

    Haha! Puckat Hästens! Känns som ett desperat försök att nå ut till den yngre målgruppen. Kan inte sluta skratta…

  • Therése skriver:

    Instämmer till fullo. Pluggar marknadsföring och brukar alltid kika lite extra på annonser i inredningstidningar. Denna får mig verkligen att höja på ögonbrynen.

  • Jellon skriver:

    Nej, det var sannerligen ingen bra reklam för Hästens sängar! Jösses!!!!!!!

  • Anette aka Netza skriver:

    Otroligt smaklöst! Har ni sett de andra bilderna på deras hemsida också? Bara nakna kvinnor där med. Även i sängen?! Känns ju nödvändigt i en reklam när hon ändå har täcke över sig…

  • Kristin skriver:

    Jag har också reagerat på annonsen och visade den för min sambo en dag och undrade on han tyckte den var "bra"? Nej det tyckte han inte, förstod inte heller vitsen med den! Vad härligt att se att jag inte alls var ensam om att tycka så! Dags för Hästens att tänka om tycker jag! De har väl adrig riktigt lyckats med reklam tycker jag…

  • Gunilla skriver:

    Lika underligt är din kommentar om att det mest är kvinnor som står för inköp av sängar. Förlegad syn på inredning….

  • Madde skriver:

    syftet med reklamen är antagligen att få medelålderskvinnor att hoppas att deras ungdoms glada dagar ska återkomma om de köper en hästens…verkar dock inte som om det gick fram^^ (vilket jag tycker är bra ;))

  • Valutaomvandling skriver:

    Visst är det så att kvinnorna tar de flesta inredningsbesluten, men männen har förmodligen sitt att säga om just sängen eftersom båda spenderar en hel del av sin (livs)tid just där. Du tror inte det är så att de vill nå ut till männen specifikt med sin annons för att förmå männen att utnyttja sitt enda möjliga veto? Köper man en hästens och tjejen börjar gunga runt i takkronan över sängen sådär så kan man väl knappast tacka nej, är ju bara spegeln i taket som saknas då 🙂

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.