Att skapa trivsel och stämning hemma handlar om mycket mer än enbart det visuella. För att få till det lilla extra bör man involvera alla sinnen, även hörseln. Naxos har tagit fram samlingsalbum för 99 kronor med olika teman och nu följer även fler skivbolag med den trenden. Dessa (för mat, studier och morgnar) kostar 69 kronor styck och finns på närmaste varuhus eller skivbutik på nätet.
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Vecka 12 har bjudit på en hel del nytt och lite gammalt, i ny tappning. Här kommer en scroll för dig som vill ha koll på veckans inredningsnyheter och snackisar. Göteborgs kanske mest kända inredningsbutik Artilleriet har lanserat en egen soffa i veckan. Modellen har fått namnet Mamma Sofa och tillverkas i Tranås. Den hyllas på bred front […]
Visste du att flimrande lampor eller TLM (temporal ljusmodulering som det heter på fackspråk) kan påverka din hälsa. Personer som är känsliga för ljusvariationer kan uppleva att de blir irriterade, får huvudvärk, koncentrations- eller till och med synsvårigheter om de vistas länge i rum där det elektriska ljuset är ”ojämnt”. Att ljuset flimrar är inte […]
Inlägget är reklam för Trivselhus och innehåller adlinks När jag fick jobbet att inreda inreda Trivselhus nya visningshus Villa Malevik på Husknuten i Göteborg utgick jag från Maleviks klippor och öppna strandängar. De skiftar i olika nyanser av brunt med inslag av grönt, vilket fick löpa som en tråd i färgsättningen – från fasaden till valet […]
Trendenser.se drivs av Frida Ramstedt och är en av Nordens största ämnesbloggar om inredning och design. Bloggen uppdateras dagligen med inspiration, nyheter och trender för livet i hemmet.
Copyright 2019 Trendenser AB, All Rights Reserved
Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer
Jag accepterar
Kommentarer
….det är vetenskapligt bevisat att musik påverkar oss människor – medvetet eller omedvetet.
Musik påverkar vad och hur mycket kunder köper i butiker. Ett företag i södra Sverige provade att spela musik varannan dag i ett varuhus. De dagar då ingen musik spelades låg omsättningen kvar på samma nivå – de dagar musik spelades i butiken ökade omsättningen med ca 3%.
Ett test som gjordes i en vinaffär i England visade att kunderna köpte mer franskt vin när man spelade fransk musik. När man sedan spelade tysk musik ökade försäljningen av tyskt vin. Vid en efterföljande enkät hade kunderna dock inga minnen av musiken.
En butik som säljer varor där köpbesluten kräver lite eftertanke rekommenderas att spela lugn och lågmäld musik. Lugn musik får kunden att slappna av och spendera mer tid i butiken. Hög volym och fartfylld musik gör att kunderna rör sig fortare genom butiken och stannar kortare tid.
Snabbare musik får restaurang- och cafégäster att äta fortare. Om klassisk musik eller välproducerad pop spelas köper gästerna dyrare smörgåsar och kakor än om samma café spelar lättlyssnad topplistemusik eller inte har någon musik alls. Musik signalerar vilken typ av ställe man befinner sig på och på vilken nivå man förväntas konsumera.