Att skapa trivsel och stämning hemma handlar om mycket mer än enbart det visuella. För att få till det lilla extra bör man involvera alla sinnen, även hörseln. Naxos har tagit fram samlingsalbum för 99 kronor med olika teman och nu följer även fler skivbolag med den trenden. Dessa (för mat, studier och morgnar) kostar 69 kronor styck och finns på närmaste varuhus eller skivbutik på nätet.
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Veckorna rullar vidare och vi är redan inne i juli månad. Jag brukar ta semester från summeringarna såhär års men det fortsätter trilla in nyheter så jag postar på, så länge det finns något att skriva om. Här kommer en rapport med veckans branschsnackisar och nyheter om du vill hålla dig uppdaterad. Louis Poulsen lanserar […]
Innehåller reklamlänk för egen verksamhet Jag är så tacksam för det fina mottagandet vi fått på nytrycket av Handbok i inredning och styling (reklamlänk). Varken förlaget eller återförsäljarna hade förväntat sig att en sex år gammal bok skulle kunna segla upp på topplistorna igen och mäta sig med nya böcker som getts ut i år. […]
När jag föreläste på Oslo Design Fair för ett par år sedan besökte jag den relativt nyöppnade butiken Alabaster Studio efter att ha fått tips från flera branschkollegor. Blev otroligt imponerad redan då, men mycket har hänt sedan dess. Bland annat har en andra butik öppnats och en egen kollektion tagits fram. Tips om du […]
Trendenser.se drivs av Frida Ramstedt och är en av Nordens största ämnesbloggar om inredning och design. Bloggen uppdateras dagligen med inspiration, nyheter och trender för livet i hemmet.
Copyright 2024 Trendenser AB, All Rights Reserved
Kommentarer
….det är vetenskapligt bevisat att musik påverkar oss människor – medvetet eller omedvetet.
Musik påverkar vad och hur mycket kunder köper i butiker. Ett företag i södra Sverige provade att spela musik varannan dag i ett varuhus. De dagar då ingen musik spelades låg omsättningen kvar på samma nivå – de dagar musik spelades i butiken ökade omsättningen med ca 3%.
Ett test som gjordes i en vinaffär i England visade att kunderna köpte mer franskt vin när man spelade fransk musik. När man sedan spelade tysk musik ökade försäljningen av tyskt vin. Vid en efterföljande enkät hade kunderna dock inga minnen av musiken.
En butik som säljer varor där köpbesluten kräver lite eftertanke rekommenderas att spela lugn och lågmäld musik. Lugn musik får kunden att slappna av och spendera mer tid i butiken. Hög volym och fartfylld musik gör att kunderna rör sig fortare genom butiken och stannar kortare tid.
Snabbare musik får restaurang- och cafégäster att äta fortare. Om klassisk musik eller välproducerad pop spelas köper gästerna dyrare smörgåsar och kakor än om samma café spelar lättlyssnad topplistemusik eller inte har någon musik alls. Musik signalerar vilken typ av ställe man befinner sig på och på vilken nivå man förväntas konsumera.