Att skapa trivsel och stämning hemma handlar om mycket mer än enbart det visuella. För att få till det lilla extra bör man involvera alla sinnen, även hörseln. Naxos har tagit fram samlingsalbum för 99 kronor med olika teman och nu följer även fler skivbolag med den trenden. Dessa (för mat, studier och morgnar) kostar 69 kronor styck och finns på närmaste varuhus eller skivbutik på nätet.
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Hej!Jag ska måla om sovrummet (själv) utan att anlita en målare och har kört fast när det kommer till elementen. Ska man måla in dem i samma färg som väggarna (Jotun Washed linen)? Eller bara måla väggen bakom elementen? Eller lämna både element och bakomliggande vägg omålade? Vad är branschstandard och vad rekommenderar du? Tacksam […]
Första veckan i november har bjudit på en blandad kompott av nordiska nyheter inom inredning och design. Här kommer en snabb scroll för dig som vill ha lite koll på vad som händer i branschen. DUX har lanserat en ny säng. Nyheten Sustainable Comfort är ett resultat av nästan tre års utveckling. Konstruerad med DUX unika […]
När höstmörkret sänker sig förändras ofta rumsupplevelsen i våra bostäder och ljussättningen blir extra viktig, inte bara för att vi ska se ordentligt utan också för hur man uppfattar och upplever rummets storlek, stämning och känsla. Ett vanligt misstag är att bara planera ljussättningen ett rum i taget, och inte analysera hur du kan tända […]
Trendenser.se drivs av Frida Ramstedt och är en av Nordens största ämnesbloggar om inredning och design. Bloggen uppdateras dagligen med inspiration, nyheter och trender för livet i hemmet.
Copyright 2024 Trendenser AB, All Rights Reserved
Kommentarer
….det är vetenskapligt bevisat att musik påverkar oss människor – medvetet eller omedvetet.
Musik påverkar vad och hur mycket kunder köper i butiker. Ett företag i södra Sverige provade att spela musik varannan dag i ett varuhus. De dagar då ingen musik spelades låg omsättningen kvar på samma nivå – de dagar musik spelades i butiken ökade omsättningen med ca 3%.
Ett test som gjordes i en vinaffär i England visade att kunderna köpte mer franskt vin när man spelade fransk musik. När man sedan spelade tysk musik ökade försäljningen av tyskt vin. Vid en efterföljande enkät hade kunderna dock inga minnen av musiken.
En butik som säljer varor där köpbesluten kräver lite eftertanke rekommenderas att spela lugn och lågmäld musik. Lugn musik får kunden att slappna av och spendera mer tid i butiken. Hög volym och fartfylld musik gör att kunderna rör sig fortare genom butiken och stannar kortare tid.
Snabbare musik får restaurang- och cafégäster att äta fortare. Om klassisk musik eller välproducerad pop spelas köper gästerna dyrare smörgåsar och kakor än om samma café spelar lättlyssnad topplistemusik eller inte har någon musik alls. Musik signalerar vilken typ av ställe man befinner sig på och på vilken nivå man förväntas konsumera.