1. Bli inte låst av dina kreativa visioner eller prestige
Konsten att driva ett lönsamt företag i vår bransch handlar väldigt mycket om att hitta en bra balans mellan kreativt självförverkligande och uppdrag som ger reella intäkter. Konstigt nog är de som anses allra mest framgångsrika / mediala ganska ofta de som är allra sämst på att driva bolag, i alla fall om man synar deras årsredovisningar. Men det är viktigt att komma ihåg att det är skillnad på att synas mest och att tjäna bäst, eller att ens kunna leva av sitt yrke. Och det senare är det faktiskt förvånande få som klarar av. Väldigt många inredare/stylister/bloggare har extraknäck och deltidsjobb vid sidan av – inom något helt annat. Inget fel i det, men jag tycker man ska ha en nykter syn på saken så man vet vad man ger sig in i och jämför sig med. Dessutom bör man vara medveten om att ”prestigejobben” sällan är de som ger bäst betalt (ex. att göra reportage i fina magasin, skriva böcker, göra påkostade stylingar för exklusiva mäklare, blogga för en tidningsportal eller synas i TV osv). Självklart måste vissa uppdrag få lov att vara mer marknadsföringsmässiga än intäktsfokuserade – men nyckeln till framgång (ur ett rent företagsekonomiskt perspektiv) tror jag ligger i att lyckas få till en bra mix av ”brödjobb” och ”kakjobb” och att inte bli för låst vid sina egna kreativa visioner eller credd. Till syvende och sist handlar ju uppdragen inte om dig utan om att skapa resultat för din kund.
2. Mät inte enbart ditt värde i timmar
Ett vanligt misstag som jag upplever att många gör är att de räknar på sina jobbuppdrag enbart utifrån hur många timmar de kommer ta att utföra. Men tid är ju bara en variabel. Glöm inte att justera ditt värde utifrån resultat / effekt/ genomslag / konvertering och andra mätbara parametrar som är minst lika viktiga för både dig och din uppdragsgivare. Hur jag menar? Om du är långsam och ”oerfaren” kommer kunden straffas av att jobba mot en rörlig timtaxa, och ju bättre och snabbare du blir är det istället ditt företag som förlorar på att enbart räkna nedlagda timmar.
3. Förvärva och förvalta
En stor del av min ekonomiska framgång ligger inte i hur jag har förvärvat mina intäkter, utan i hur jag har förvaltat överskottet i mitt företag – från dag ett. Även om man bara gör en liten, liten vinst varje år så ska man aldrig låta överlikviden ligga och skramla på ett konto med nollränta. Om du inte kan själv, ta hjälp för att investera i aktier eller andra värdepapper som ger en årlig avkastning. På så vis kan ju de intjänade kronorna fortsätta jobba för dig i det tysta och tjäna in ännu mer pengar med ränta-på-ränta-effekt vilket gör att kapitalet kan växa flera gånger om i väntan på att du har användning för det!
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer
Spännande Frida!!
Kram och riktigt gott nytt år till dig och familjen.
Caroline
Så kloka råd!
TACK!
Tack Frida, superbra tips! Speciellt nr. 3. ska jag försöka kika närmare på!
Hurra – mera sånt här! Så intressant att läsa om själva företagandet tycker jag. Ska genast hasta iväg och köpa Driva Eget. Gott nytt år Frida!
Så sant! Bra reflektioner Frida.
Tack så mycket för att du bjuder på dina tips. Jag tycker att din affärsmässighet lyser igenom dina inlägg också. Jag menar det som en komplimang. Särskilt nummer tre tror jag att jag själv kan bli bättre på. Jag läste en artikelni dag om house och dagmar som att inte låta krativiteten dra iväg utan att hålla sig till det som är fokus. Gott slut Frida. Tack för all inspiration du bjudit på under året. Önskar dig och din familj ett fint nyår
Håller helt med, mycket bra tips!! skulle vara intressant att höra med om din investeringsstrategi också. Tack för all inspiration!
Så imponerad av dig- du kan verkligen konkretisera! Heja
Tack Frida, dags att köpa på sig ett nummer av Driva eget alltså, passar lämpligt in i tiden just nu för mig:)
Tack för alla fina inlägg du bjudit på under detta år.
Önskar dig ett riktigt gott slut & ett gott nytt.
Åh så himla bra! Exakt det här jag också försöker berätta för människor angående att frilansa eller tjäna pengar som bloggare. Det handlar verkligen inte om att vara störst eller synas i mest creddiga sammanhang, precis som du säger.
Har skrivit lite om det där med timtaxa och andra grejer i mitt
inlägg om hur man tar betalt som frilans. Hur man värdesätter sig själv och sitt arbete verkar vara något som väldigt många kämpar med. Här är inlägget om någon här i kommentarerna är nyfiken: https://teknifik.se/2016/11/hur-tar-man-betalt-som-frilans/
Jättekul att läsa om företagande och helt klsrt valud points.
Ett jättebra inlägg – så viktigt och många bra tips till alla som vill driva eget eller redan gör! Stort lycka till med både företagande och familj 2017! Kram
Imponerad av ditt arbete! Fortsätt vara en isnpiration <3
Kul att läsa! Jag håller helt med, ’an går inte bli för låst. Toppen bra tips! Viktigt att värdesätta sitt arbete och veta vad man tar betalt för!