Häromdagen fick jag tips om att ett bolag från Borås hade lanserat nya skulpturer, misstänkt lika de figurer som gjorde att keramikern Emmeli Hultqvist slog igenom och blev ett namn för 8-9 år sedan. Det är ju inget nytt att företag inspireras av andra, men här är det så uppenbart efterapat att ingen med synen i behåll kan påstå annat. När Emmeli kontaktade det svenska bolaget, som alltså både har egen webbshop och är leverantör till en rad inredningsbutiker runtom i landet, visade det sig att detta inte var ”deras design” utan ett inköp från en fabrik i Asien. När det svenska bolaget fick vetskap om Emmelis original drog de genast tillbaka produkten (hatten av för det) men problemet visade sig vara mycket större. Vid en bildgoogling kan man se att dessa lookalikes säljs över hela världen, för ungefär 10% av originalets pris.
Det väcker två frågor. 1) Vad har man egentligen för ansvar som inköpare / sortimentschef när man tar in varor från andra länder? Är det bara svensk kemikalielagstiftning, produktsäkerhet och tullavgifter etc. man måste rätta sig efter eller har man inte också ett visst ansvar att kolla upp så man inte bidrar till upphovsrättsintrång? 2) Vad ska en fristående formgivare ens göra när de tvingas se sin design devalveras på det här sättet. Det är ju i princip omöjligt för en liten aktör att driva en rättsprocess mot en fabrik långt bort i en annan världsdel.
Bild 1: Originalet av Emmeli Hultqvist, pris 2500-5000 SEK
Bild 2: Kopia från okänd fabrik i Asien
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer