Annons

Inredningsnyheter v.21/2023

Sista söndagen i maj och här kommer en snabb summering av inredningsveckan som gått för dig som vill ha koll på det senaste.


Thomas Sandell har formgett en tallrikskollektion i glas för svenska Reijmyre. Lina Kuverttallrik kommer i tre färger: bärnsten, mörkgrön och blå.


Boråstapeters bästsäljande mönster Dahlia Garden, handmålat av Jenny Hahne Gadd utökas med fyra nya färgställningar.


Nordiska kök har släppt bilder på sitt senaste projekt för Lotta Agaton och hennes nya Galleri-showroom.


Korbo breddar sortimentet och har i veckan lanserat eldredskap / brasredskap i gjutjärn.


Även Danska Bergs Potter utvecklar med nya produktkategorier och introducerar två kollektioner för det dukade bordet, tillverkade i stengods: Christianshavn och Nyhavn.

Notiser
– Hemtex tappar efter avslutat samarbete med Ica.
– Jollyroom riskerar miljonböter för allvarlig säkerhetsbrist
!
– Designtorget har öppnat butik i Malmö (på Emporia).
– IKEA har (äntligen, efter flera års försening) öppnat sitt nya varuhus i Kållered.

– Lexington gör sitt bästa kvartal sedan företagets start för 25 år sedan.
– Enligt Säker vattens senaste rapport har andelen vattenskador som sker till följd av utförandefel eller materialfel minskat.
– Utställningen ”Badrum för alla!” öppnar på Gustavsbergs Porslinsmuseum den 3 juni
2023.


Det har också varit lite av en event-krock i veckan. Southern Sweden Design Days ägde rum i Malmö, samtidigt som A La London i Göteborg och Stockholm Creative Edition 2023  i huvudstaden (med över 120 designers, konsthantverkare, kreatörer, konstnärer och makers som deltagare). Önskemål, sprid ut så man kan gå på allt, tack på förhand 🙂


Den 25 maj hade Hemnet premiär för sin nya podd Vägen hem, för vilken Riksbyggen är exklusiv partner för de sex första avsnitten. Kanske intressant lyssning för dig som har funderingar om bostadsmarknadens utveckling framåt?

Kommentarer

  • BM skriver:

    Att Hemtex går dåligt förvånar inte mig. Sämre kvalitet och så fula saker. Ja, det sista är ju enligt min smak förstås! Förr kunde man hitta lite godbitar, men jag tittar aldrig på deras sortiment idag.

  • Fanny skriver:

    Jag har funderat på en grej! Varför är det så få (inga?) Inrednings och renoveringsprogram för vanliga människor på TV idag? Förr var det ju Roomservice, Bygglov och Äntligen hemma. Jättepopulära program och Sveriges renoverings och inredningsintresse har väl knappast svalnat. Måste finnas en anledning eller?

    • Frida Ramstedt skriver:

      Jag gissar på två saker.1) Linjärt TV-tittande har minskat till förmån för ex YouTube etc och 2) därmed har nog annonsintresset svalnat för produktionsbolagen att skapa den typen av program. Det kostar och kräver rätt mycket att göra sådana inspelningar och behövs ett stort team (vilket influencers på YouTube sällan ha,r även om de har förhållandevis många tittare).Så även om budgeten flyttat till sociala medier har inte kapaciteten att skapa den typen av format följt med, men visst finns väl ”Fixer Upper” och andra upplägg på Youtube med liknande koncept som de gamla programmen om än inte med programledare och hela baletten.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.