Okej, jag ska ta bladet från munnen. Formex var som alltid inspirerande, fyllt av härliga möten och människor som bubblar av energi och expertis. Men, mässan bjöd inte på några herrejössesupplevelser i form av nyheter och spektakulära montrar i år. Det verkar bloggarna som bevakade Formex också vara rörande överens om. Varför är det då ingen som ifrågasätter om vi verkligen behöver ha nytt, nytt, nytt – hela tiden? Det kanske rentav är en sund utveckling / bieffekt av lågkonjunkturen att leverantörerna slutar servera ”lanseringsbullimikerna” i branschen de vansinniga volymer som vi vant oss att se – till förmån för ett mer försiktigt tänkande? Jag vet inte. Först blev jag också besviken, men med lite distans till det hela har jag insett att det kanske snarare är min egen nyhetsaptit det är fel på. Inte mässan. I vilket fall har jag i vanlig ordning listat fem Formexfavoriter. Och här kommer de!
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer
Jag håller med dig om att man måste ha perspektiv på vad man själv förväntar sig och vad mässan egentligen är i grund och botten (en inköpsmässa). Vi bloggare som dagligen rapporterar om trender och sköljs över med nyheter får lätt precis som du säger: en för stor nyhetsaptit, vilket gör att vi redan ledsnat på en trend när den etablerats.
Jag gillar också Mini Empires! Sååå fina mönster 🙂
Det är bra att reflektera och ifrågasätta. Annars leder ingenting till utveckling.
Gillar verkligen Car Hagerlings design du visar upp här. Stilrent och snyggt.
Jag tycker det är sjukt med fast-fashion-trenden både inom mode och inredning och kräks snart på alla krystade nyheter som pumpas ut flera gånger per säsong för att mätta den breda massans behov av nya färgglada toppar och ljuslyktor. Hur mycket är det egentligen som köps och slängs varje säsong – för att ge plats för nästa leverans? Det är BRA att du vågar ifrågasätta det trots att det är vad du jobbar med. Jag älskar inredning och tycker det är kul med nyheter, trender och tendenser men ibland går det till överdrift när vi bloggare och bloggläsare står på barrikaderna som en hetsmobb och kräver leverantörerna på nyheter och uttrycker att vi är BESVIKNA om vi inte får våra munnar mättade….
Ibland känns det som vi är ett gäng överviktiga fetton som bara vill ha mer och mer och mer MEN som har en snar hjärtinfarkt att vänta som otack för vårt eget beteende.
Jag håller med dig i frågan om lanserings- och nyhetshetsen på mässorna. Den kan få producenter att svischa fram produkter enbart för att kunna visa något nytt på mässan (Formex så väl som Möbelmässan). Om det sedan är något att ha spelar mindre roll känns det som, bara det är nytt. Din iakttagelse visar kanske på att vi långsamt vänder oss bort från slit-och-släng-samhället, vilket ju är en bra grej?
Hej hej och trevlig söndag. Jag såg din kommentar på min blogg och har gjort samma sak, tagit ett steg tillbaka och betraktat, På tisdag kommer jag ut med ett nytt inlägg som handlar just om det, "hetsätandet" av trender och mina krav på producenter. Ha nu en fin söndag och njut av solen! / Henrick
Word!
Håller med…visst är det ju såklart kul med nytt, men det räcker oftast gott och väl som "fönstershopping", i alla fall för min egen del.
Intressant diskussion!
Nu var jag inte på Formex, men tänker att man kan uppdatera sammanhangen och stylingen kring produkter för att få dem att kännas nu istället för att ständigt klämma fram nytt. Att inspirationen kan finnas i hur saker och ting tar plats, istället för att hela tiden ta fram nya produkter. Det perspektivet känns alltid rätt för mig gillar klassiker.
Mycket kloka och sunda tankar Frida och jag håller med till fullo! Skriver också under på Weronicas kommentar! Kul att du också gillade min nya förälskelse Mini Empire och tack för länken!
Fina bilder!
Klokt skrivet och så sant – man blir mätt och lite uttråkad när det susar på så fort!
Charlotta
Tillägg: Jag märker också att ju äldre an blir desto mer benägen (blir jag i alla fall) att väga mina inköp på guldvåg.
🙂
Jag tror verkligen att du är nått på spåren här. Det känns befriande i tanken. Tack! /f
Tack för din kommentar hos mig, och länkning!
Mina reflektioner är att det inte handlar så mycket om produktnyherna. Utan hur företagen säljer sig själv genom sina montrar. Det behövs inte alls nya produkter till varje säsong, det handlar inte om det! Men jag hade gärna sett lite mer fantasi när det gäller exponering. Överraska, gör något mer lustfyllt och crasy i montrarna! Formex spring 2012 handlade bla om de sju sinnena! Det blir liksom lite same same i företagens montrar.
Intressant tråd det här!
Heja alla som vågar tycka till! // Sofie
sv: Visst är den så himla fin!
Den där tapeten var bland det finaste jag sett i tapetväg någonsin. Fy vad jag skulle vilja ha den!
Gud vad underbart på första bilden. Jag älskar ugglor! Vill ha en sådan vägg!!
Love it, Love it, Love it…
Mitt mässinlägg (tack för länken!) handlade egentligen inte heller om bristen på nyheter utan snarare antalet nyheter i förhållande till antalet utställare – det känns som att det nytänkande och den kreativitet som faktiskt finns drunknar när det kläms in tiotals nya montrar varje säsong och där väldigt mycket faktiskt känns lite malplacé på just Formex. Om man inte upplät plats åt till exempel kläd- och smyckesföretag utan renodlade så skulle mässan känns bättre som helhet, det är ju trots allt uttalat en mässa för inredningsdesign och inget annat. Det kan absolut bli för mycket nyhetshets ibland, men samtidigt så kläcks det ju ett antal nya formgivare/företag varje år som behöver synas och visa upp sig för att etablera sig och jag skulle hellre se större områden för just unga designer/nystartade företag än att man ruckar på gränserna för ämnesområdet. Självklart ska hållbarhet/långsiktighet vara i fokus, men det finns så många som arbetar med ekologiska material/återvinning nu att det känns märkligt om nyheter i den riktningen inte skulle vara av godo. Jag tror inte heller att ett dämpat köpbeteende är lösningen på lågkonjunkturen, däremot ett steg i rätt riktning för miljön.
Det är nog väldigt sant att vi inredningstokar har en större aptit på nyheter än det rimligtvis går att mätta. Utan att varit där blev jag själv förtjust i Sagaforms nya muggar med i svart, vitt och apelsin som jag såg någonstans.
Ser att ett par av de som kommenterat fick samma tanke som jag efter att ha läst ditt inlägg: det behöver inte vara nya produkter, men de kan exponera på nya och fantasifulla sätt! Har aldrig själv varit på Formex men måste säga att jag inte såg några vidare värst roliga miljöer från årets mässa på alla foton jag kollat in på olika bloggar.
Eftersom jag inte har varit på plats har jag inte sett alla montrar som inte har med inredning att göra, men om det nu är så har Maria/Husligheter också en poäng tycker jag. Mer plats = kreativare exponeringar antar jag.
Fint mönster från Mini Empires! 😀
Underbart mönster från Mini Empires! Tapeten, mmm…
Den tapeten va ju underbar
Mycket ugglor överallt nu. (bild 1)
🙂
Bara roligt att du länkar och bra att du tar upp till diskussion nu när vi fått en chans att perkulera intrycken lite.
Jag håller helt med om att jag blir avtrubbad och det förmodligen krävs mer och mer för att jag ska känna den där wow-känslan. Men jag tycker att det inte bara är något negativt.
Visst känns det att det var mindre produktlanseringar, men det jag saknar mest (med många undantag såklart) är kreativiteten. Jag tycker snarare att kvalitativ design sällan leder till slit och släng-hets och att problemet är de krystade billigt producerade produkterna som är framtagna för att sälja i stora kvantiteter. Som Formex svämmar över av!
För att inte tala om montrarna på Formex, det skulle jag lätt kunna skriva en debatt-artikel om 😉
Hej Frida,
Tack för länkning, Tror jag är i samma sits som dig ,känner att man inte behöver en massa nytt, men gärna något som känns att detta vill jag ha livet ut! //Ica
Tänk att jag missade Formex i år igen, trist trots att både du och våra bloggkollegor inte ansåg att det var så många spännande nyheter som visades upp. Det är trots allt alltid kul att se produkterna live. Hur som helst så tycket jag väldigt mycket om Mini Empires produkter, de ser jättefina ut!
Bra reflekterat, en tanke jag tänkt många ggr. Tyckte du uttryckte dig bra också i livinggreens intervju ang samma sak/tänk
Fått fråga om att börja blogga om "lyxig design" för en nättidning och kände först att jag inte vet om jag vill stå för det men efter din intervju är jag helt säker!
Tack för inspiration!
Det är givetvis en följd av lågkonjuktureren. Det är samma sak med möbelmässan som kommer om 2 veckor. Där kommer ni se ett ändå större spår av lågkonjukturen. I dessa tider uppdaterar man oftast bara produkterna och ändrar färger.
Helt vansinnigt med att möbelmässan är 1ggr/år och Formex 2ggr/år. Det är galet och det medför att de svenska små möbelföretagen måste lägga mycket pengar i utveckling av möbler som de inte får betalt för föränn tidigast 2-3 år efter lansering.
Hur många ska till möbelmässan?
Kanon tips i bloggen!
https://isacsmamma.blogg.se/2012/january/gratis-tips-till-er.html
Tack Frida för länk och sammanfattning!
Håller med dig i dina ord/tycke!
Jag känner mer och mer att det är RÄTT att åka till Maison Objet mässan som jag prioriterade bort denna gång – mot Paris i höst!!
Ha en fin start på veckan!
Maliin
Sunt tänkt! Jättebra skrivet. Tack!
Kul att ses i torsdags! Har också funderat över det där med nyheterna man alltid vill ha. Man vill ju bli berörd, få en kick, en bra känsla i magen. Men det behöver ju inte vara nytt för den sakens skull. Som "inspirationskonsument" går jag hellre på magkänsla, vilket jag just skrivit om hos mig. Hej, kram!
Jag har precis klivit ut från den stora trendföreläsning som hölls i Göteborg idag där trendföretag från Milano, Paris, NY och Sidney visat oss deras material inför våren 2013. En av dem inledde sitt tal med "what we really need" – the essentials. Skönt att höra någon prata om behov istället för konsumtion. Allt behöver inte vara nytt, nytt, nu, nu…
Det är väl så att just bloggar och media drivit på den hysteriskt kommersiella prylbranschen genom att rapportera om s k nya trender varje säsong… Bristfallig analys av branscher, handel, världsekonomi hos s k trendexperter gör att man ena säsongen tycker sig se att lyx är en ny trend, andra säsongen att grått är ute. På Formex fick vi oss till livs att det inte finns någon eurokris. Okunnigt och dumt. En trend är en strömning i tiden med betydligt längre livslängd än ett mode – det kan också vara bra att veta. Det må vara modernt med smutsiga pasteller och gladfärgad plast i vår – men det är ett inredningsmode, ingen trend!
Tack för inspiration och fina tips!! Slutar aldrig att förundras över dina härliga inlägg. Så kul att få följa din blogg..