Annons

Lookalikes: Drinkvagnar

I kölvattnet efter IKEA Stockholm 2025’s lansering har jag fått många kommentarer från kollegor i branschen om att kollektionen som jag (och många med mig) hyllat kanske inte är så nytänkande ändå. Påminner inte de här stolarna lite om Pierre Jeannerets och Corbusiers klassiker? Och är inte dessa stolar ganska nära Bodil Kjaers från 1961? osv Den mest slående likheten jag fått tips om är nog drinkvagnen. Det skulle kunna tas för att vara en designtvilling till Jessica Signells Eve, som tilldelades Elle Decorations designpris 2006. Drinkvagnen Eve, som har Jessicas lätt sluttande signaturvinkel på brickorna, premiärvisades på Salone Satellite i Milano 2005 (då hette den Servant) och togs sedan i produktion av norska L.K Hjelle som lanserade den på möbelmässan i Stockholm 2006. Vad säger du om de här? Är de lika som bär? 


Bild 1: Jessica Signells Eve för norska L.K Hjelle
Bild 2: IKEA Stockholm 2025, pris 1395 kr

Kategorier:

Kommentarer

  • M skriver:

    Jag blev verkligen förvånad över denna kollektion. Det kändes som kopior av sådant som är/har varit trendigt nu, snarare än något eget. Märkligt när Ikea, en organisation med i princip obegränsade resurser och kompetens, följer efter istället för att leda. Jag tror inte att dessa saker kommer åldras med den värdighet som flera av deras mer originella idéer har gjort.

  • Knut skriver:

    Genant. Driv innovation och utveckling för tusan, istället för att planka mid-century och halvnytt svenskt. Ta in bra formgivare med egna starka idéer, som i den första PS-kollektionen.

    • Frida Ramstedt skriver:

      Jag tror det här är en större fråga än att det handlar om att byta formgivare. Är övertygad om att de som designar möblerna gör sitt bästa, men jag tror inte att de har de bästa förutsättningarna idag – jämfört med hur arbetet för formgivare såg ut förr. Processerna är så pressade, tiden är knapp och marginalerna tunna. Vet inte alls hur det ser ut på just detta företag, men sett till branschen i sin helhet är det väldigt många formgivare som frilansar och lever från uppdrag till uppdrag utan trygghet eller kontinuitet. Helt övertygad om att det påverkar både kreativitet och output. Också lätt hänt att man gör misstag då.

  • BM skriver:

    Oj, det trodde jag inte om IKEA…

    • BM skriver:

      PS En stol påminner om Philippe Starks….

      • Frida skriver:

        Visste du att Kartell Masters linjer är en sammanfogning av tre ikoniska stolar, Sjuan av Arne Jacobsen, Tulip av Eero Saarinen samt Eiffel av Charles Eames. Det får man ju ändå kalla en innovativ hommage.

  • H. skriver:

    Är det inte helt omöjligt att skapa något nytt nu när vi designat saker i över 2000 år?

    • Frida Ramstedt skriver:

      Intressant fråga. Jag tar rygg på den; Vad är egentligen nytt? Vad har nyhetsvärde? Är det bara en fråga om estetik? Jag tänker att det borde finnas utrymme för en hel del innovativ design om man funderade lite mer i banor kring ”användbarhet”. Även om mycket redan är gjort så har ju sättet vi lever på förändrats radikalt under de 2000 år du hänvisar till. Hur märks det i utbudet? Jag efterfrågar en reviderad studie om kroppsmått som hjälper formgivare ta fram stolar som är anpassade efter dagens kroppar. Önskar också en ny studie om hur vi sitter på 2000-talet. Vem ritar den nya fåtöljen som har en sittkurva och ett stöd som är optimalt utformad för att kolla på mobil eller läsplatta, istället för att skapa blickriktning mot en teve. Den typen av värden i design glöms lätt bort när vi mest premierar konstnärlig höjd i designdebatten. Behöver vi ens en drinkvagn 2025?

      • BM skriver:

        Själv funderar jag på en klassisk fåtölj i böjträ och sadelgjord anpassad för kvinnor. Men även kvinnor är olika i kroppen så hur tänker man? Hur får man rätt stöd för svank och nacke. Hur kommer man lätt upp ur stolen när man är/ blir äldre? (Vet genom dig Frida att armstöden ska luta bakåt!) Själv är jag 167 cm lång och väger 57 kg. Lär väl krympa med åldern… Ska man ha fotpall eller bör fötterna komma högre upp m h t cirkulationen etc? Har du eller någon annan tips till en halvgammal ” kärring” som vill sitta skönt och stilrent?

    • Maria skriver:

      Jag tror personligen inte det, men frågan är otroligt intressant!

  • Lotta skriver:

    Ja de är verkligen lika
    Klädda pallen som Svenskt Tenn säljer har nu Ikea gjort en kopia på, tråkigt.

  • Eric Lindesvärd skriver:

    Ikeas kvalitet ligger som bekant i att föra till marknad som det hette förr. Dvs, produktionsprocesser, materialval och försäljningskanaler för att masstillverka och tillgängliggöra produkter för allmänheten. Något som designikonerna sällan lyckades med. Demokratisk design kallades det ur ett mer kulturhistoriskt perspektiv. Baksidorna är att folk inte sätter samma värde på billiga möbler. Men jag tycker man ska vara försiktig med begreppet kopia. En kopia har för avsikt att vilseleda. En efterhärmning är möjligen ett mjukare begrepp där formgivaren inspirerats av en annan produkt men i grunden formgett detaljer i konstruktionen på ett annan sätt utan avsikt att vilseleda. Ibland förekommer det också att formgivare kommit fram till en lösning utan att ha känt till alla tidigare gjorda lösningar.

    • Benny skriver:

      Lika som bär har inget med inspiration
      att göra. Det är snyltning på ngn annans kreativa arbete. Det är ren och skär STÖLD och inget annat!

      • Eric Lindesvärd skriver:

        Det är syftet som avgör det och inte vad någon annan anser sig ha rätt att tycka. Vi kan vara snabba att döma men vi vet ju faktiskt inget om bakgrunden. Det är enbart mer eller mindre kvalificerade gissningar. Sen om vi ska se saken ur ett generellt, historiskt perspektiv så har ingenting skapats ur tomma intet. Detta är legio i historielitteraturen.

  • Per skriver:

    En sidokommentar: bilden på originalet, om vi kallar det så, är inte den bästa eftersom den lilla flaskan rakt framför benet kan få det att i hastigheten se ut som om benet buktar ut nedantill.

  • Perspektiv skriver:

    Nja, de är faktiskt inte så lika IRL, fotovinklarna förvillar. Proportionerna är väsentligt skilda. Jessicas har en karakteristisk inskuren brickform, djup skålning och smal centerpelare medan IKEAS pelare är grövre och designen helt rak och robust, grundare brickor plus hjul. Liknande design förekom för övrigt bl.a i Italien redan på 50-talet med både 2 och 3 våningar men då med lägre kanter på brickorna.

    • Patrice Fuchs skriver:

      Jag tycker att ”Eve” är riktig bra design!
      Jag ser en mycket markant ”Eve”- linie i ”Stockholm”. Men trots likheterna är ”Stockholm” ett helt annat bord – som du skriver. Om man fick välja mellan de två skulle de flesta tydligt föredra en över den andra och inte tycka ”lika” om dem.
      Själv tenderar jag mot ”Stockholm” – och inte bara för hjulen.
      Det kan nog hända, att IKEA har tagit upp ”Eve” och gjort om den. Och det är inte sportligt. Men det måste finns rum för en kreativ frihet som tilllåter alla att leka med former och funktioner. Och där tycker jag inte att IKEA har överskridit gränsen. Annars skulle kanske ”Eve” löpa risk att bli klagat av de italienska designerna från 50talet.
      Props till alla tre fantastiska drinkbord!

  • […] laddat för att berätta en glad nyhet idag, men måste bara få ur mig detta först. Eftersom det här blogginlägget blåste upp till storm med efterföljande artiklar i Resumé, DN, Expressen och Nyheter 24. Jag är […]

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.