Annons

Inredningsnyheter v.41/2024

Här kommer, som alltid på söndagar, en recap av veckans inredningsnyheter, pressreleaser och snackisar. En scroll för dig som vill ha koll på vad som hände i branschen vecka 41, 2024!


ASPLUNDs designklassiker förvaringsserien SNÖ firar 30 år i år. Den skapades av formgivarna Jonas Bohlin och Thomas Sandell och lanserades i ett samarbete med Norrlands träindustri som en högkvalitativ och materialeffektiv möbel, med fokus på det svenska designarvet. ASPLUND firar 30 års-jubileumet med att återlansera ursprungsfärgen i Dalaröd under en begränsad tid.


Skultuna och den Stockholmsbaserade konstnären Lukas Göthman har släppt en ny serie objekt som fått namnet ”Monster”, tillverkade i mässing.


Norrgavel verkar vilja ompositionera sig mot en yngre målgrupp och har lanserat sin klassiska länstol och Easy Chair i den nya klädseln bouclé. Tillverkad av ull, viskos, lin, bomull, bambu och lite polyamid (för slitstyrkan). 


Under oktober presenteras två av Finlands mest innovativa designvarumärken, Essis by Lasilinkki och Okko Design, på Finlands ambassad i Stockholm. Okko Designs nytänkande och konstnärliga verk har blivit branschsnackisar efter att flera kända restauranger i Stockholm valt deras akustiklösningar.


NoGa och Flos har tagit fram lampan Snoopy i begränsad upplaga. Den vita marmorfoten har ersatts med en italiensk, svart Marquina-marmor och kombinerats med originalets gröna skärm. 


World Childhood Foundation har arbetat för barns rätt till en trygg uppväxt fri från sexuella övergrepp i 25 år i år. I samband med deras jubileum uppmärksammar Galleri GKM detta arbete genom att skänka 25 konstverk som bjuds ut på auktion, där alla intäkter går till Childhoods fortsatta arbete. Kolla in auktionen och buda här!

Notiser
– Dollarstore beddar sitt sortiment inom inredning och för att marknadsföra det lanserar man Dollarstore Home Magazine.
Liseberg öppnar second hand-butik. Initiativet kallas ”Halloween swop” och uppmuntrar göteborgarna att byta in barnens urvuxna maskeradkläder med förhoppningen att små spöken, häxor och pumpor kan få liv igen. Heja så bra!
– NK har fått en ny VD i Hannes Hasselrot
.
– IKEA Sverige tappade 7,9% i försäljning senaste verksamhetsåret jämför med föregående år.
– Utställningen Ung Svensk Form 2024 som visar det senaste inom svensk formgivning (24 projekt av unga, talangfulla formgivare) öppnar den 16 november på Röhsska museet i Göteborg.


Till sist är jag otroligt nyfiken på familjen Lynggaards projekt @hellerup_apartment som lanseras 2025 men som det redan hintas friskt om på sociala medier under vinjetten: ”A place for you to feel at home and inspired”…” To be continued.

Kommentarer

  • Anna skriver:

    Blev man inte lite förvånad av Norrgavel och polyamiden? Hajade till när jag fick nyhetsbrevet. På något sätt förändrade det min känsla för varumärket på ett kick, men som du skriver – de kanske söker andra målgrupper än de som varit.

    • Amanda skriver:

      Väldigt drastiskt att förändra hela sin känsla för ett varumärke för det?!

      Tänker att de aldrig skulle ha några procent polyamid om det inte behövdes för slitstyrkan?! Är väl inte hållbart att producera något som inte heller tål slitage?

  • C skriver:

    Har du tips på stilrena lampor att ha över matplats som inte bländar? Gillar Flowerpot VP1 men den har blivit så trendig så vill ha något annat. Vill gärna ha två mindre lampor bredvid varandra och i prisklassen ca 3000 kr/styck.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.