Vecka 36 har bjudit på en mix av mestadels danska och finska inredningsnyheter. Här kommer en snabb scroll för dig som vill ha koll!
Fritz Hansen relanserar Grand Prix chair i en rad nya varianter med valnöt och grönt läder.
Timo Sarpanevas banbrytande i-kollektion designad på 1950-talet var en banbrytande serie som låg på gränsen mellan ett nyttoföremål och ett konstföremål. Nu relanseras två flaskor och en mellanstor skål igen för 2024 för att hylla den visionära designern.
Iittala presenterar också nyheten Kaamos under Helsinki Design Week. Själv noterar jag att svartvita pressbilder verkar vara det nya?
Norska Jotun har lanserat sin nyhet – the new global Color Card för 2025.
I år fyller GöteborgsOperan 30 år och lagom till firandet presenteras en exklusiv jubileumskollektion i glas och textil. Föremålen är inspirerade av GöteborgsOperan och speciellt framtagna i samarbete med Åsa Jungnelius och Kosta Boda (glas), och Emma von Brömssen och Frösö Handtryck (textil).
Kolla in nystartade Collection Apart i Stockholm som säljer utvalda brittiska inredningsdetaljer och konstverk. E-handel finnes!
Notiser
– Adlibris storvarslar, ska ersätta personal med robotar enligt Dagens Handel.
– Arkivet skrotar sin ehandel, kräver för stora resurser.
– Restaurang Vyn prisas nu även för sin unika ljussättning – vinner Svenska Ljuspriset Interiör
– Nya hotellet Clarion Hotel® Karlatornet i Göteborg har slagit upp dörrarna – öppnade för hotellgäster från 1 september.
Svenska Ogeborg lanserar, i samarbete med Ferreira de Sá, nya mattkollektioner med ett brett urval av mönster, färger och storlekar. De nya kollektionerna tillverkas i Portugal och består av både handtuftade och vävda mattor, i bambu, polyolefin och ull
Till sist, en liten nyhet som gjort stor skillnad. Genom att ersätta sina tidigare plastförpackningar till nya pappband kan Jysk minska sin plastförbrukning med 78 ton per år!
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer
Älskar dina söndagssvep men fick en tanke. Det kommer ut mycket nya fina produkter men herregud vad det finns många underbara produkter som funnits i evigheter. Du hade en sådan annons-hero-serie som jag gillade. Men skulle man inte kunna göra ett återkommande svep med fantastiska produkter? Som komplement till dina söndagssvep. Jag känner tyvärr alltid jag VILL HA när jag ser dessa svep. Men det spelar ingen roll om det är nytillverkat, på auktion eller annat. Så för att ännu mer uppmuntra till återbruk skulle det inte vara kul att göra ngt sånt. Det är enklare att hitta produkter som funnits i produktion länge på Blocket t ex än nyproduktion. Bara en tanke!
Intressant idé! Ska fundera på ett komplement till nyheter och branschhändelser. Kanske ett återkommande svep med ”Hållbara Hits” med aktuella fynd från andrahandsmarknaden (Blocket / Tradera / Auktionssajterna etc)
Verkligen kul att du uppskattade kategorin ”local hero”. Tyvärr vill annonsörerna oftast bara lyfta sina nyheter och har sällan budget för att annonsera/göra reklam för sitt befintliga sortiment men ska göra ett nytt försök med den kategorin i höst.