Annons

Veckans plus och minus.


Några bra och några dåliga saker från arbetsveckan som gått.

På minuslistan
– En inredningskund som vi har gjort flera stora inköp till har inte betalt sin faktura och det har passerat fem dagar över sista betalningsdag. Sammanlagt handlar det om 180 000 kr och mina orostankar drar igång direkt. Det kan förstås finnas en rimlig förklaring, men jag har legat vaken och bländats av fullmånen utanför medan jag funderat över hur jag ska hantera situationen om beloppet inte har reglerats nästa vecka. Saker kan man ju alltid hämta tillbaka, men timmarna man lagt ner kan man aldrig få igen. Värt att ha i åtanke även för andra inredare i dessa tider när ekonomin är ansträngd hos många kunder och varsel och konkurser duggar tätt.
– Det är lördag och lönehelg och full fart i butiken. Då börjar kassasystemet plötsligt strula. Zettle (som vi använder) har bara öppet sin kundsupport på vardagar. Efter flera försök till omstart och felsökning tvingas vi meddela kunderna att köpen inte går igenom och att vi måste stänga för dagen. Den känslan. Inte skojig.

– Jag hinner precis skriva att webbshopen fungerar som vanligt när jag nås av meddelandet att även betalningslösningen där verkar ha bekymmer… Kul tajming.

På pluslistan
+ Vi har haft flera långväga besök i butiken i veckan. Väldigt roligt! Bland annat från Southampton i England och Hamburg i Tyskland men också från andra orter i Sverige som Gävle, Växjö, Kiruna och Luleå. Den sistnämnda var för övrigt en tidigare konståkningsdomarkollega till mig som jag träffade senast för…. 20 år sedan när jag gick T1-kursen på Nordiska mästerskapen i Göteborg. Time flies. Imorgon ska jag kolla in friåkningen på SM i Synkro (som går av stapeln här i Kungsbacka) där hon är skiljedomare.
+ Trots tuffa ekonomiska tider har vi ändå signat avtal med flera fina annonsörer i veckan. Bl a svenska Bovalls dörrbyggeri och Mazzo blomsterförmedling som vill vara ett alternativ för mindre, fristående florister. Mer om det senare!
+ I vår släpps översättningen av min ”Handbok i möblering” på engelska i UK (april) och USA (maj). Att ge ut en bok utomlands är verkligen något annat än i Sverige. Vi synkar mötesdatum på konstiga klockslag för att träffa de två team som har hand om lanseringskampanjerna och märker tydlig skillnad i hur de engelskspråkiga förlagen styr upp sina lanseringar med strategier för försäljning, PR och annonsering.
+ Jag har kommit igång så smått med träningen igen efter 1,5 månads sjukdom och är så glad för att kunna springa och ta djupa andetag igen – utan att börja hosta. En väldigt liten, men väldigt viktig detalj som gjort den här veckan härligare än de tidigare.

Kategorier:

Kommentarer

  • Camilla skriver:

    Ibland när man oroar sig så får man göra det man kan göra för att kunna känna att man på något vis kan komma vidare så man inte fastnar i tänk om..

    När en kund inte betalar din faktura finns det flera steg du kan ta för att försöka få betalningen:

    1. **Påminnelse**: Skicka en vänlig påminnelse till kunden om att betalningen är försenad. Ibland kan det vara enkelt glömska eller fördröjningar från deras sida.

    2. **Påminnelseavgift**: Om din ursprungliga faktura hade en bestämd förfallodag kan du lägga till en påminnelseavgift för försenad betalning enligt dina villkor och avtal.

    3. **Telefonsamtal**: Ring kunden för att diskutera situationen personligen. Ibland kan en direkt konversation hjälpa till att klargöra eventuella missförstånd eller problem.

    4. **Betalningsplan**: Om kunden har ekonomiska svårigheter kan ni komma överens om en betalningsplan som passar båda parter.

    5. **Skuldbrev**: Om situationen inte förbättras kan du skicka ett formellt skuldbrev där du anger det belopp som är förfallet och en tidsfrist för betalning.

    6. **Inkasso**: Om alla andra åtgärder misslyckas kan du överväga att skicka ärendet till en inkassobyrå för att driva in skulden.

    7. **Rättslig åtgärd**: Som sista utväg kan du överväga att vidta rättsliga åtgärder för att få betalt, till exempel genom att ansöka om en betalningsorder eller stämma kunden för obetalda fakturor.

    Det är viktigt att följa lagstiftningen och dina avtalsvillkor när du försöker få betalt för en obetald faktura. Ibland kan det också vara värt att överväga om kundrelationen är värd att behålla om det blir en återkommande problem med betalningar.

    • Frida skriver:

      Tack. Givetvis har det gått ut påminnelse och jag vet att det finns fler steg att ta men vad man kan göra och vad man vill göra (trots att man har laglig rätt till det) är inte alltid samma sak när man har en relation till kunden. Jag har faktiskt skickat en annan kund till inkasso nyligen, för en faktura som inte betalades på flera år, där kronofogden till slut fick mäta ut skulden mot Försäkringskassan. Det kändes hemskt.

      För att addera till din lista med tips – skriv alltid avtal innan arbetet påbörjas och ha en tydlig uppdragsbeskrivning vid tjänsteförsäljning. Även om det bara är ett ”litet” uppdrag och det känns överdrivet formellt så är det väldigt skönt att kunna luta sig mot det om betalningstvist uppstår sen, när arbetet redan är utfört och inte kan ”tas tillbaka”.

      • Camilla skriver:

        Ja, jag förstår att det känns obehagligt och tråkigt men man får försöka rädda sig själv i första hand när man själv inte brustit i relationen. Det var min tanke, jag vet av egen erfarenhet att det är tufft att vara företagare och ha kundrelationer.

        Kanske det är bra att också delfakturera oftare för att minimera riskerna även om det blir lite mer administrativ börda.

  • N. skriver:

    Små företag är alltid de sista att få betalt vid en konkurs så var vaksamma och gör alltid en kreditupplysning innan ni tackar ja till ett uppdrag i dessa tider. De som är på obestånd försöker ofta satsa sig ur krisen så inte alls ovanligt att de drar igång nya projekt trots att de vet att de står och vinglar på den ekonomiska branten.

  • Åh nej. Förstår din känsla och ni när jag läste ditt inlägg fick jag själv flashbacks till en jättetrist händelse som drabbade mig/mitt företag för en flera år sedan. Mådde skitdåligt där och då men hade helt förträngt det tills nu:)
    Jag gjorde jättemycket jobb till en möbelproducent, hjälpte dem att bygga en utställning i deras showroom och en stor monter i Cologne på mässan där. Både jag och min man var engagerade (min man som agent) och som stylist osv vi jobbade för dem i ca 2 månader utan betalning ”som skulle komma” Sen drog de hela företaget i konkurs och betalning för det arbete, resor, hotell och även inköp som vi gjort var bara att glömma.
    Mådde jättedåligt länge, kände mig så lurad och dum fastän jag inte gjort något fel.
    Hoppas det löser sig på bästa sätt.

    Kram Anette

  • Monnah skriver:

    Livet som egenföretagare är ofta fantastiskt när allt är bra och utsatt när samhället svajar. Hoppas att alla plus vinner över minus, både idag, nästa vecka och om ett halvår.

  • Åsa Vikström skriver:

    Tänkte några timmar innan jag läste ditt inlägg att vårt företag måste göra ett antal krisplaner.
    Till exempel:

    Om el stängs av under kort och/eller lång tid.
    Om internet går ner kort / lång tid.
    Om betalsystemet krisar.
    Om banksystemet krisar.

    Tips för kassan; skaffa ett manuellt kvittoblock och låt folk swisha eller göra bankgiroinbetalning på plats.
    Om ni har varan i webbshoppen, be dem surfa in dit och göra köpet och så distribuerar du direkt i butiken.
    Om personen verkar trovärdig – låt dem betala via faktura, skriv ut medan de väntar eller i efterhand.
    Tidskrävande men det går i alla fall ha butiken öppen.

  • Anna skriver:

    När jag byggde mitt hotell fick jag betala 30% i förväg, på varje delprojekt, ibland ytterligare 30% under projektets gång och sedan slutbetala varje steg direkt. Det var också ett sätt att se till att byggfirman inte gick omkull för att de skulle behöva ligga ute med stora summor ända tills arbetet var klart.
    Så att delfakturera är ett sätta att få betalt för ditt arbete löpande, för precis som du säger varorna kan du ju ta tillbaka men inte er tid.
    Efter pandemin fakturerar jag endast äldre och redan betrodda gäster. För alla nya kunder gäller förskottsbetalning, precis som man betalar med kort när man checkar in.
    Idag vågar iaf jag inte lita på att annars få betalt….

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.