Annons

En ny branschstandard?

I torsdags var jag inbjuden till Tekniska högskolan i Jönköping för att föreläsa för branschföreningen Hemljus, som företräder 50 av Sveriges ledande belysningsföretag. Jag efterfrågade bland annat en ny branschstandard för hur vi sorterar och kategoriserar lampor i e-handeln. Jag tycker det är anmärkningsvärt att man bara kan filtrera utbudet efter var lamporna ska placeras (golv, tak, vägg osv) eller på vilken färg eller form det yttre höljet har. Men absolut ingenting om ljusbilden? Jag tänker att det är lite som att en matbutik skulle sortera livsmedel efter ingrediensernas färg eller form – helt oberoende av smak eller uppgift i matlagningen. Var har ni kryddor? Vilken färg vill du ha på förpackningen?

Jag menar inte att lampors utseende är oviktigt, men jobbet de gör är ju minst lika relevant för den som ska köpa belysning och långt ifrån alla armaturer ger samma slags ljusbild. Föreställ dig att du bara kunde sortera matbutikens sortiment utifrån produkternas yttre attribut och sen i nästa steg fick filtrera urvalet på pris, popularitet och varumärke. Det skulle du aldrig gå med på. Men inom belysning är det faktiskt övervägande ofta det är just precis så. Inte bara i Sverige, utan i hela världen. Som kund förväntas du bara bry dig om lampornas utseende och placering, vad de kostar och vad andra kunder har gillat. Ibland måste man till och med gissa hur en lampa kommer att se ut när den är tänd (förvånande ofta porträtteras nämligen belysningen släckt i e-handeln). Det finns massor med funktionell information som helt utelämnas i sök-/filterfunktionerna idag. Till exempel:

Vilket ljus ger lampan? (Direkt, diffust eller indirekt/reflekterat?)
Vilken maximal effekt gäller för den rekommenderade ljuskällan?
Är armaturen dimbar eller inte
?
Är ljuskällan utbytbar, ja eller nej?
Ger skärmen en jämn eller fläckig ljusbild?
Vad har armaturen för IP-klass?

Jag är glad för den positiva responsen från Hemljus och hoppas att mina tankar har sått ett frö till förändring. Jag tänker att vi behöver enas om en ny praxis, att informationen måste komma redan från producenterna och att vi konsumenter behöver ställa högre krav på hur e-handlare låter oss sortera alla de tusentals lampor som finns i deras sortiment idag. Övertygad om att det skulle leda till färre felköp och göra konsumtionen av belysning lite mer begriplig (och hållbar).

Kategorier:

Kommentarer

  • Malin skriver:

    FRIDA! Vilken bra idé! Hade underlättat så mycket att kunna sortera i webbshopparna på hur lampan ska användas!

    • Elisabet skriver:

      + 1 på det!
      Som det är nu är det (i mitt tycke) helt omöjligt att köpa belysning på nätet! (Svårt nog i fackhandel…)

      Men (absolut inte som ett argument mot förslaget!): hur ofta köper man nya lampor överhuvudtaget? ????

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.