Inlägget är reklam för Carl Hansen & Son
I början på oktober var jag medbjuden till Köpenhamn av Carl Hansen & Son i samband med relanseringen av Vilhelm Lauritzens stol Vega som nu återatagits i produktion. Tillsammans med en grupp internationella journalister och influencers fick jag gå guidade visningar i ett par av de byggnader som Vilhelm och hans arkitektbyrå ritade och uppförde mitt under det brinnande andra världskriget. Bland annat konserthuset Vega som gett den numera ikoniska stolen dess namn men också konserthuset (Radiohuset) och delar av den världsberömda flygplatsen.
VLA26 Vega Chair är en stapelbar stol som genom en snillrik sits-lösning kunde skjutas in för att förvaras kompakt och platsbesparande på det dåvarande Medborgarhuset. Carl Hansen och Vilhelm Lauritzen Architects har utgått från originalritningarna, men anpassat måtten efter dagens antropometri och sittkomfort. Här kan du läsa mer om Vega.
Vega finns i fem material och kulörer. Bland annat i FSC®-certifierad ek eller i lackat utförande samt med stoppad sits om man föredrar det. Allt tillverkas av Carl Hansen på deras fabrik i Danmark. Den rundade stolsryggen ger komfort och omfamnar den som sitter på den samtidigt som den är öppen nog för att man ska kunna variera sittställningen. Den utanpåliggande ramen gör den enkel att skruva isär och att reparera vid behov. Notera även de små träskorna längst ner på benen. Det var häftigt att se att de gamla stolar som fortfarande står på Vega, som har använts flitigt genom åren, än idag hade intakta skor. Slittåliga tassar med andra ord.
Bland Vilhelm Lauritzens mest kända och hyllade verk finns förutom Vega även Radiohuset i Frederiksberg (1945). Han anses vara en av fäderna till den danska modernismen, men för mig var den här resan verkligen en ögonöppnare för detaljrikedomen i Vilhelm Lauritzens arbete. Allt var genomtänkt, in i minsta beslag. På den tiden skräddarsydde man ju också prick ALLT. Arkitekten ritade inte bara husets skal utan ansvarade även innanmätet med kompletta inredningar, möbler, belysning, askkoppar, utrymningsplanen…ja, rubbet.
Därav är många dåtid designikoner ofta döpta efter de byggnader de ursprungligen ritades in i.
Radiohusetpendeln.
Han ritade även Köpenhamns första flygplatsterminal (1939), numera känd som Vilhelm Lauritzen Terminal. Här är akvarellteckningen som togs fram till pitchen, där hans byrå fick uppdraget.
Otroligt vacker byggnad med både formmässiga och funktionella detaljer som det vågiga taket (som bryter akustikvågorna) och den fina, platsbesparande spiraltrappan.
Fler bilder finns på mitt instagramkonto @trendenser sparat under höjdpunkter (klicka på Köpenhamn). Stort tack till Carl Hansen & Son, Vilhelm Lauritzen Architects och Trendgruppen för en välordnad men framförallt lärorik och kunskapshöjande resa. Ett minne för livet!
Foto: Frida Ramstedt, Trendenser.se
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Kommentarer