Annons

Intervjuer om Handbok i möblering

Inlägget innehåller reklam för egen verksamhet




Den här veckan kom min Handbok i möblering äntligen till butik och lanseringskampanjen drog igång med full kraft. Här är länkar till några intervjuer jag gjort om du vill läsa mer om vad den nya boken handlar om och på vilket sätt den skiljer sig från min första.

Berätta om Handbok i möblering – vad handlar den om och till vem vänder den sig?
– Den riktar sig till alla som någon gång ska köpa möbler eller möblera ett hem. Det är ett uppslagsverk med viktig kunskap som alla bör känna till, oavsett inredningsstil. Vad är det egentligen för detaljer som avgör om en stol är bekväm eller inte. Och varför? Hur kan man lära sig se skillnad på kvalitet i olika möbeltyper och vad är bra att tänka på när det kommer till material?

HUS & HEM Läs resten av intervjun här – på Hus och hems hemsida.

Vad baseras innehållet i boken på?
– Jag har ägnat två år åt att göra research och intervjuer och har läst mängder med facklitteratur, men också avhandlingar och uppsatser, för att försöka förstå hur möbelformgivare tänker. Under researchen har jag tagit mycket intryck av möbelarkitekten Erik Berglunds läror. Han och Möbelinstitutet ägnade fem decennier åt att forska på detta och utformade möbeltester som används än idag. Han var med och tog fram standardmåtten på sängar och rekommendationsmått för både stolar, bord och köksytor, berättar hon. Men idag är många konsumenter helt omedvetna om den kunskap de mejslade fram.

– Tyvärr tänker många producenter inte heller på det. Företag som tidigare sålt kläder eller biltillbehör säljer idag även möbler. En inköpare åker till Asien och väljer ut möbler, ändrar färg utifrån trender, och ändrar kanske något mått för att komma ner i pris eller för att fler ska få plats i transporten. Man tycks ha tappat kunskapen om komfort under kommersialiseringen, säger Frida Ramstedt.

KUNGSBACKA POSTEN Läs hela intervjun i Kungsbackaposten här



Foto: Anna Roström

Instagram triggar habegär efter saker vi varken behöver eller kan använda vettigt. 
– Bara för alla andra helt plötsligt har kaféstolar i köket eller nakna glödlampor i sina hem betyder inte det att de är sköna att sitta på eller är bra för dina ögon. Du kommer få ont i ryggen och bli bländad ändå, säger Frida.
Motgiftet mot den typen av felinvesteringar är kunskap.
Det är lättare att stå emot impulsköp om man är påläst, har en plan med sin inredning och en checklista för sina inköp.

TT NYHETSBYRÅN publiceras i 16 dagstidningar runtom i Sverige

Att sälja möbler har bivit big business och trendkänsliga inköpare och låga priser har drivit volymutvecklingen, snarare än skickliga möbeldesigners.

– Den normalintresserade kunden har inte hängt med. Man utgår från att om det står att det är en stol, och det ser ut ungefär som en stol, ska man kunna använda den som en stol. Men förvånansvärt många möbler håller inte måttet, säger Frida.

En del av skulden lägger hon också på influencerkulturen där trendsättare hela tiden visar upp nya snygga inredningar. Precis som hon själv gjort i många år.

– Jag har också varit en del av den effektsökande jakten på likes. Man lägger ut bilder på knasiga lösningar och coola inredningar som man vet blir klickmagneter, utan en tanke på att man visar upp svindyra möbler som inte går att sitta i, rent livsfarliga DIY-ideer för barnrum eller kök som går emot BBR (Boverkets byggregler). Men jag tror inte någon gör det för att vara elak, många influensers vet nog inte ens om att vi har en SIS standard för möbler eller en Plan- och bygglag i Sverige som är till för att skydda oss konsumenter.

Bonnier News intervjun finns ej på nätet ännu

Handbok i möblering har som ambition att ge kunskap om viktiga detaljer i möblernas form, både utifrån kvalitet och funktion men också komfort.

– Det är lätt att hoppa över de stegen och gå direkt på inredningens yttre attribut, det är ju så majoriteten av inredningsjournalistiken är uppbyggd idag. När en ny möbel lanseras läggs all vikt på de estetiska värdena. Jag brukar jämföra det med motorjournalistik. Jag säger inte att det är oviktigt men tänk om alla nya bilar bara beskrevs utifrån hur de såg ut, alltså utifrån vilken färg eller vilket material de var tillverkade av eller vilken formgivare som ritat dem. Inget om bilens köregenskaper eller tekniska förutsättningar? Det hade vi aldrig accepterat. Men i inredningsbranschen recenseras möbler nästan uteslutande så, utifrån hur de upplevs av ögat – aldrig med kroppen. Där vill jag göra skillnad och bidra med något nytt.

SVD Perfect Guide intervjun finns ej på nätet ännu

Kategorier:

Kommentarer

  • Martina skriver:

    På bilden är du så lik Kate Middelton!

    • Frida Ramstedt skriver:

      Tack! Det var den finaste komplimang jag fått på länge ???? (känner mig rätt långt från denna eleganta kunglighet IRL).

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.