Annons

Inredningsnyheter v.6/2022

Det blev en intensiv söndag för fröken fräken, därav sen rapport. Men bättre sent än aldrig som man säger. Här kommer ett svep med veckans snackisar och nyheter från inredningsbranschen!


Norrgavel har lanserat en ny karmstol. ’’China-Windsor’’ formgavs av Nirvan Richter redan 2008. Efter otaliga skisser, omtag, prototyper och eftertankar har stolen äntligen lanserats efter 14 år. 


Under Stockholm Design Week presenterades det nya finska färgvarumärket Milieu. En vattenbaserad färgkollektion med Zero-VOC i 31 olika kulörer, utvecklade av arkitekter och designers. Färgprover etc kan köpas via https://helsingo.se/ från och med februari 2022.

Örsjö Belysning och Folkform fortsätter sitt samarbete med Plissé i en ’’White Edition’’.


Artilleriet har tagit in Cappelen Dimyrs kollektion ’’Tapestry’’, en slags textil väggbonad eller citat ”mattor dedikerade åt väggarna”.


Artilleriet har också fortsatt sitt samarbete med Tre Sekel och skapat köket ’’Danish Oak’’ som nyligen installerades i Hovås.


Prettypegs har lanserat en DIY-kollektion i samarbete med Beckers, med nya knoppar, ben och fronter som passar IKEAs populära IVAR-skåp. Du kan välja mellan fyra obehandlade benmodeller, fem olika knoppar som sedan kan målas i Beckers nya trendkulörer. 


Svenska BelarteStudio har i samarbete med Rebecca Goddard lanserat en ny tapetkollektion framtagen för att skapa långsiktig hållbar inredning och öka välbefinnandet. Kollektionen lanserades den 10 februari och består av 11 motiv.

Notiser
Iittala har tagit fram en specialdesignad servis av Harri Koskinen till Finnairs flyg? Kollektionen ska användas i businessklass under Finnairs långdistansflyg och även i premium ekonomi och businessklass på kortdistansflygen. Oväntat samarbete i dessa klimatmedvetna tider.
IKEA etablerar sig i fjällen genom att öppna en studio i Sälen under vecka 8. Studion gör det möjligt för kunder att få hjälp av heminredningsexperter att planera sina hem och beställa produkter. 
Under designveckan 2022 (7-18 februari) visades nya produkter i glas av formgivarna David Ericsson och Daniel Enoksson på Designgalleriet. Glasverken produceras av svenska Målerås.
Chalmers Industriteknik har startat ett nytt projekt, ’’Produktpass som möjliggörare för cirkulära möbelflöden’’. Syftet med projektet är att uppnå en ökad sårbarhet av möbler och möta EU:s framtida krav på digitala produktpass. Projektet kommer att pågå under två års tid och avslutas i oktober 2023. Mer information hittar du här
– I veckan släppte Meta (fd Facebook) sin kvartalsrapport där det framkom att de hotar släcka ner sina plattformar inom EU om inte EU:s lagstiftning om dataöverföringar ändras. Ett beslut som skulle få stora konsekvenser för de e-handlare, fysiska butiker, möbelproducenter och andra leverantörer som sköter majoriteten av sin marknadsföring och kommunikation med kunderna via instagram. Läs mer här.



Till sist. Fransyskan Pauline Deltours har designat en ny fåtölj och en mobil ljudabsorbent för Offecct Sweden. Sorgligt nog gick Pauline hastigt bort mitt under arbetet och Offecct har valt att hylla henne genom att ’’slutföra projektet och föra det vidare till världen’’ – säger Tobias Strålman, Design Lead på Offecct. 

Kommentarer

  • Kristina skriver:

    Läser din kommentar om att Iittalas samarbete med Finnair är oväntat i klimatmedvetna tider. Jag tycker det är intressant att företag förväntas ta såna ståndpunkter, att döma en bransch med samtidigt fortsätta med sitt. Vi måste ju vara klara över att inga nya produkter, oavsett hur miljövänliga/rättvisa/klimatsmarta, är bättre än att låta bli att göra nya produkter. Men vi är beroende av konsumtion så som världen ser ut. Och i slutändan är alltid ”the business of business is business”. Det är omsättning och vinst som räknas. Och vi kommer aldrig sluta flyga heller tror jag.

    • Frida Ramstedt skriver:

      Jag förstår ditt resonemang, enig i det tudelade men gör ändå analysen att Iittala ur ett PR-perspektiv ändå hade fått bättre genomslag (vilket man får anta att syftet med detta är, mer än räkna hem vinst i ett sådant branding projekt) att hjälpa motsvarande SJ uppdatera sin servis på långdistans tågen än ett flygbolag (just eftersom Business Class och långdistansflyg också kritiserats extra för att släppa ut med multipel effekt på hög höjd och med färre passagerare pga extra benutrymme etc).

      • Kristina skriver:

        Det kan nog hända att du har rätt i, men det är nog två helt olika målgrupper. Men oavsett vad de hade gjort bör man komma ihåg att det är just det, PR. Att ta hållbara ställningstaganden är också ett sätt att sälja mer.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.