Annons

Inredningsnyheter v.26/2021

Det drar ihop sig för semestertider och nyhetsflödet tunnas ut. Det här blir Trendensers sista nyhetssummering för i sommar. Jag tar en paus från veckosvepen under industrisemestern och är tillbaka med ett större uppsamlande inlägg om senaste nytt i mitten på augusti!


Skagerak har lanserat Hven Table I en ny form och storlek, Kolla in detta runda bord med diametern Ø110. Tillverkad av massiv FSC-certifierad ek.


Den 3 juli öppnade utställningen; Signe Persson Melin – Tingen måste ha utstrålning! Det här är något jag kommer ta mig tid att besöka! Signe Persson-Melin (f.1925) var med och ställde ut på Landskrona konsthall reda när det invigdes 1963 och nu är hon tillbaka. Signe fick sitt genombrott redan på 1950-talet på H55 i Helsingborg och var en av de första keramikerna i landet att driva egen verkstad. På 1970- och 1980-talen blev hon ledande formgivare för företag som Höganäs, Boda Nova och Rörstrand. 1985 utnämndes hon till Sveriges första professor i keramik- och glasformgivning. Utställningen pågår fram till 3 oktober 2021.

H&M Home släpper en ny begränsad kollektion under parollen ”Av kärlek till hantverk” och jag kan inte låta bli att tycka det känns… motsägelsefullt? Kollektionen är för all del jättefin, men blir det inte lite ihåligt när ett volymföretag vars affärsmodell går ut på att sälja inredning till lågpris genom rationaliserad massproduktion hyllar ”hantverket och konsten att väva, blåsa glas, sticka och dreja som har förts vidare från generation till generation”?


Göteborg fyller 400 år och Fine Little Day hyllar staden med ett handritat motiv på silkespapper som är för fint för att användas som emballage. Motivet är en handritad karta av Klara Bothén. Köp och rama in!


DBKD har släppt sin höstkatalog och den populära krukan Cloudy av Hanna Wessman kommer i fler färgställningar.

Notiser
– Viktig dom i Kina skyddar upphovsrätten
– Mellan den 28 juni och den 11 juli 2021, kommer över 2000 affischer tillägnade fem italienska kvinnliga formgivare att visas i Stockholms kollektivtrafiknätverk. Håll utkik om du är i krokarna!
– Eon satsar för att värna om den biologiska mångfalden i sina ledningsgator eftersom de är betydelsefulla spridningskorridorer för många arter. Heja!
– Under sommarlovet gör Gustavsbergs Porslinsmuseums verkstad utflykter i parken framför museet. Lovlediga barn är välkomna att utforska och forma tillsammans med Nationalmuseums konstpedagoger. Knåda, ringla, tumma, skulptera och bygg. Drop-in för alla lovlediga barn och unga upp till 20 år med begränsat antal platser. Fri entré, lös fribiljett i museets entrékassa för att delta.



Corona-pandemin påverkar badrumstrenderna. Enligt en undersökning av Gerberit har efterfrågan på beröringsfria produkter ökat markant och fler vill ha toaletter med beröringsfri spolplatta både i offentlig miljö och i hemmen. Något att komplettera till spaningen om tidstypiska badrum på 2020-talet.

Till sist vill jag tipsa om att Pella Hedeby (som precis annonserat att hon slutar blogga efter 10 år) har gjort ett fint hemma hos reportage, plåtat av Sara Medina Lind – hemma hos Purplearea. Läs mer i senaste numret av Residence. Så inspirerande!


Foton: pressbilder från ovan angivna företag

Kommentarer

  • W skriver:

    Tack Frida & GLAD SOMMAR!
    På tal om krukorna och Hanna Wessman, var har hon tagit vägen?
    Var så längesedan jag läste eller såg ngt av henne. Hennes instagram har varit tyst sedan 2019 och har svårt att hitta henne på internet… Kanske jag bara varit dålig på att ha koll iof.
    Men vet du? Saknar hennes stil!

    • Frida skriver:

      Tack själv, önskar dig en fin sommar!

      Jag hörde av mig till Hanna för en tid sedan, undrade nämligen samma. Jag saknar också hennes känsla för stil och Hannas flöden var en stor inspirationskälla men hon hade känt att hon behövde en paus från sociala medier, vilket man får respektera. Det kanske kommer en tid när hon blir sugen på att ta upp det igen. Om du läser detta Hanna – vet att du är saknad!

  • Agata skriver:

    Den där H&M kollektionen luktar skumt. Inte någonstans redovisar dom var materialen kommer ifrån eller vilka dessa hantverkare är. Ingenting om människorna bakom kollektionen.
    Ursäkta språket men går folk verkligen på den skiten?

    • Petra skriver:

      Om du gå in under varje enskild produkt så hittar du både material och producent. En av kuddarna i kollektionen kunde jag läsa mig till är tillverkad av Raj Overseas unit-1, Panipat, Indien

      • Linnea skriver:

        Var hittade du den informationen Petra? Jag går in under både kuddar och lyktor, men jag kan inte hitta den infon.

        • Fru K skriver:

          Gå in på Produktbakgrund efter att du gått in på Produkten. Du ser det när du scrollar ner lite.

  • Petra skriver:

    Det många inte förstår med massproduktion är att det fortfarande till stor del är väldigt mycket hantverk. Mycket av keramiken som kedjorna säjer är delvis handgjord. Likaså bland textilier. I väldigt många produkter faktiskt. Jag har varit ute mycket i produktion både i Sverige, Europa och i Asien och jag tycker att det är intressant att vi har fjärmat oss så mycket från hantverket i grunden – att vi inte ens förstår hur produkterna vi omger oss med är tillverkade, utan bara hänvisar till ”massproduktion”.

    • Isabelle McAllister skriver:

      Men det är väl knappast Fridas fel utan snarare företagen som är så icke transparenta i hur deras varor produceras? Även om det är i Asien eller Europa. Och om det nu är ett hantverk som man ska hylla så bör man väl hylla dem som gör produkterna med rätt löner och villkor? Samt veta hur materialen är framtagna så det blir på ett snällt sätt för både planet och hantverkare?

    • Frida skriver:

      Ditt svar ger mig mer ont i magen. För vad får då hantverkaren i lön för sitt arbete med ett citat ”munblåst glas” som säljs för 99 kr ink moms i Sverige (med gissningsvis 2,7 butikspåslag som brukar vara de vanliga)? Om man också ska ta hänsyn till fabrikens marginaler och transportkostnaderna. Vad är din gissning, du som har erfarenhet från branschen?

      Obs! Menar ej räkneexemplet som kritik specifikt mot H&M, även om prislappen för glaset är hämtad från deras kampanj. Detta är ju ett större strukturellt problem snarare än ett unikt exempel hos en enstaka aktör och det är ju toppenbra att du belyser att det faktiskt ofta är människohänder som gör dessa lågprisprodukter, inte enbart maskiner.

      Eller tolkar jag ditt svar fel?

      • Fru K skriver:

        Frida, man har inte samma påslag på alla varor, man väljer att tjänar mer på vissa produkter och mindre på andra. Så försäljningspriset behöver inte säga så mycket om vad varan kostar in.
        Och denna nedvärderande om massproduktion. H&M har över 5.000 butiker och finns på över 50 marknader online (googlade). Det kräver stora volymer att distribuera till dessa försäljningskanaler… tror inte vi svenskar förstår hur stora H&M är i världen och tyvärr inte heller hur mycket bra de pga sin storlek driver gällande ex sustainability tillsammans med andra stora aktörer på marknaden. Och vad menas ens med rationaliserad massproduktion?!

  • Lotta Agaton skriver:

    Hej!
    Jag stylade de här bilderna och måste säga att jag blev uppriktigt glad när jag såg produkterna som verkligen är jättefina och jag blev glad över att ”ett volymföretag vars affärsmodell går ut på att sälja inredning till lågpris genom rationaliserad massproduktion” gör en kollektion med så fint hantverk och bra produktion..kan vi inte applådera det istället och hoppas på mer? Kram Lotta

    • Isabelle McAllister skriver:

      Men h&m gör väl ganska ofta väldigt många fina produkter? Det är väl knappast där skon klämmer?

      Levnadslöner och info om var, hur och av vem sakerna är gjorda av saknas även i denna kampanj. Det skulle jag tycka vore fint.

      (Jo det står tex 50% bananfiber men ingenting om varför det är consious. Vilket egentligen strider mot marknadsföringslagen)

      • Emma skriver:

        Fel. Kolla ordentligt så ser du att det står info om just detta på varje produkt. Är det inte just detta som är problemet att man har lättare till att dra förhastade slutsatser och dömma istället för att ta sig tiden att faktisk undersöka och läsa på…

        • Isabelle McAllister skriver:

          Jag har kollat ordentligt Emma och har undersökt och läst på. Var finns denna information? Kanske finns på vissa produkter men jag kollade kanske 7stycken. Fanns tyvärr ingen stans. Sen handlar det främst om att det ska finnas listor om de som producerar så att organisationer på plats ska kunna hjälpa till än att jag hemma i Sverige behöver en adress. Men något förklarade på hur och vad om bananfiber som jag skrev om såg jag inte. Du får gärna ge en länk om du har det.

          • Emma skriver:

            Men Isabelle, de redovisar en lista med sina leverantörer på hemsidan… https://hmgroup.com/sustainability/leading-the-change/transparency/supply-chain/ tyvärr verkar jag inte kunna länka gällande bananfiber, men du kan klicka dig vidare när du är inne på produkten.
            Jag läste denna rapport för ett tag sedan. https://www.ethicaltrade.org/sites/default/files/shared_resources/ETI-HM%20FLWR%20Review_0.pdf har för mig att den har något år på nacken men ger en bild utav hur industrin fungerar visst finns det företag som stoppar huvudet i marken men inte alla. Nu är det just H&M´s arbete som granskas här men finns också med hur lite andra företag jobbar med det om jag minns rätt.
            Själv tycker jag att det är kul att ett lyxmärke för första gången har dykt upp på Fashion Revolution transparancy index lista som kom i veckan, dvs Gucci. Lång väg kvar och många kvar att haka på men alla steg framåt inom dessa områden är positiva tycker jag.

    • Anna skriver:

      Men HM gör knappast denna kampanj för att de tänk ändra sin affärsmodell utan för att de ska kunna fortsätta kränga lågprisprodukter med lite godare samvete? Det är väl lågprisgrejorna som borde vara limited edition ej tvärtom….

  • Birgitta skriver:

    Jag tycker det är så svårt att tänka rätt! Min första tanke var att det var positivt att HM släpper en kollektion med fokus på hantverk. När jag läser vidare förstår jag ju att det är fel tänkt, HM vill ju sälja till billigt pris, hur kan de ha så billigt pris på hantverk? Samtidigt vill ju HM sälja iom att de är en affär, och då kanske det ändå är bättre att de satsar på en sådan här kollektion som kanske är aningens mer medveten? Jag är en helt vanlig konsument utan insyn och direkt kunskap om inredning och arbetet bakom, och jag måste tillstå att det inte är helt lätt att köpa rätt! Jag har inte ekonomi att köpa dyrare, bättre produkter, så vad ska jag köpa? Då kanske HM:s hantverkskollektion är bättre, av ”två onda ting”? Eller hur ska jag tänka?😅

    • Fru K skriver:

      Birgitta, att tro att dyrare är bättre är fel, det innebär inte att varan är bättre eller att arbetsvillkoren är bättre. Oftast betyder det bara att de företagen har högre påslag pga att de säljer färre varor. Blir så trött på den här ”kräkas på H&M” och Ikea för den delen också. Varför kan vi svenskar inte vara lite förbaskat stolta över arbetet de gör. Ren okunskap att haka på drevet att ”massproduktion” bolag är jämställt med dåliga villkor, låga löner osv. Otroligt naivt. Vi likställer så ofta Madde in Europé som god kvalité och schyssta ville. Men då har man inte sett de källarlokaler som finns i Italien med arbetskraft från ex Afrika…Vet att du Birgitta inte skrivit åsikter om detta men blir besviken på Fridas input i detta då det enbart känns enkelspårig och icke insatt. Och är inte denna kollektion lite likställt med Ikeas årliga kollektioner som också hyllar hantverk. Vad anser du om den Frida? Håller med ovan som har kommenterat gällande det hantverk som faktiskt sker i produktion också i stora volymer, visst fasiken är de hantverkare, minimera dem inte till något annat!

      • Isabelle McAllister skriver:

        Nej dyrare är inte per se bättre men det finns flera undersökningar och rapporter om hur h&m och andra massproducerande företag inte betalar levnadslöner eller har transparens. Det måste man väl ändå lyssna på? Och ingen pratar om volym. Spelar ingen roll om man producerar ”bra” om volymen är stor för det tar så ändå ut varandra. Det här är ju ett jätteproblem. Och i den klassiska föråldrade sättet att se på företagande så ja applåder till dem men om vi tittar på att jordens resurser är ändliga och människor inte får betalt för det hantverket de utför så är det ju inte lika mycket att vara stolt över eller? Gör om och gör rätt skulle jag vilja säga.

        • Fru K skriver:

          Isabelle, tror du får läsa på lite om H&M’s Sustainable arbete och deras aggressiva mål gällande detta. Och finns det rapporter på att icke volym företag betalar annorlunda? Tycker diskussionerna kring detta ofta blir så skeva, Filippa K hyllades när de publicerade i vilka fabriker deras varor producerades i men när stora företag gör detsamma så verkar inte det vara tillräckligt.

          • Isabelle McAllister skriver:

            Fru k – jag har läst på massor. Och jag samt flera organisationer som synar säger ju samma sak? Och såklart måste volymföretag granskas på annat sätt just pga volymen? Större volym- större påverkan krasst sätt om du jämför om någon gör något bättre? Jag är trött på alla pengar som tjänas och oförmågan att säga att det inte går att ändra. Att de gör grejer är toppen och jag vet att de försöker men om man ser till hur mycket de pratar om de lilla de gör i förhållande till alla tusentals produkter så tycker inte jag att det stämmer överens. Och det gör att det blir missvisande för kunderna. Och det var väl det som Frida ville poängtera i denna post.

          • Metadiskussion skriver:

            Eller så kanske du ska läsa på lite om klimatmålen och hur bråttom det är att ställa om för att vi ska klara detta. Frågan vi alla bör ställa oss är kanske inte om vi ska handla på H&M eller Filippa K utan om det ens är rimligt att fortsätta handla ”mode”. Kläder som används för att uttrycka sig och kunna vara ombytlig i det.

          • Fru K skriver:

            Och tyvärr så är verkligheten inte så enkel att företag kan gå in och säga vad de vill ge arbetarna mer i lön, om man då inte äger sina egna fabriker. Det är som om du i matbutiken skulle vilja betala 5:- mer för en liter mjölk för att bonden skulle få mer. En fin tanke men det funkar ju inte så eller hur?

            Problemet är att i dessa länder så anses ju en viss lön vara levnadsstandard, sedan kan ju det absolut anses vara för låg. Det handlar om politik och det är där ex H&M lägger sitt krut på att försöka påverka, att vad som anses vara levnadsstandards nivån höjs. Det handlar om att påverka vad som är det grundläggande problemet. Vet för att jag jobbar med sådant och kan säga att det inte är alla stora aktörer som aktivet jobbar så mycket med det.

  • FruK skriver:

    Metadiskussion precis! Och det jag menar är ju att många företag, stora som små jobbar ju gentemot klimatmål och att bli cirkulära eller klimatpositiva. Det är ju ett led i att förbättra klimatet som vi skall hylla.
    Rimligheten i hur mycket mode vi skall handla är ju också viktig men det ansvaret ligger ju på oss som konsumenter tycker jag, inte företagen att driva även om det finns massa initiativ för det ex uthyrning av kläder osv vilket jag tycker är grymt! Det handlar ju om efterfrågan, shoppar vi mindre så producerad det mindre, företagen kommer automatiskt justera sina volymer efter det då det kostar mycket att ligga på överlager och tror inget företag har som målmaskin producera mer än vad man säljer.
    Själv får jag ont i magen utav teknikindustrin och vårt införskaffande utav nya modeller på mobiler hela tiden mycket pga att uppdateringar görs på äldre modeller för att minska batteritid mm för att främja nyköp. Och den industrin är inte miljö främjande på något sätt. Skulle vara intressant att se Apples Sustainable mål. Får googla.

    • Isabelle McAllister skriver:

      Men gebomförsäljningen inom modeindustrin ligger ju mellan 30-50% alltså att man producerar mer varor än man vet att man kommer sälja toll fullpris eftersom det är billigare. Så det är inte bara i teknikindustrin. Igen såklart det inte är enkelt att ändra system. Men ger man inte sina arbetare tillräckligt betalt så har man ju inte en fungerande företagsmodell? Det är ganska enkelt tycker jag.

      Och resonemanget brister i att denna kampanj handlar om att hylla hantverket men skriver inget om hur det är tillverkat eller av vem eller varför ”hantverk” per se skulle vara bättre för någon. Så då är vi där igen att kampanjen blir ett säljargument inte en omställningsfråga.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.