Annons

Inredningsnyheter v.3 / 2021

Ännu en vecka har passerat (och snart hela januari!) = dags att summera branschnyheterna. Här kommer en snabb scroll för dig som vill ha lite koll!


Menu är aktuella med en ny pall av FSC®-certifierad ek, formgiven av Krøyer-Sætter-Lassen. Levereras i ett platt paket som enkelt pusslas ihop.


Gubi släpper sin populära stol Beetle för utomhusbruk.


Fritz Hansen lanserar ikoniska Ägget av Arne Jacobsen, The Egg™ Chair klädd i en textil av 45%  återvunnen ull skapad av överblivet material från Kvadrats spinnerier. Tipstack Anette.


Vedum har släppt årets nya badrumsserier. Kolla in Soprano! Fint med rundade former i badrum som annars domineras av räta vinklar.


De omtalade nya ljuslyktorna av Carina Seth Andersson för Skruf finns nu att se på bild och att köpa – via Type O. Fris och Stuck.


Note Design studio har skapat flexibla ljudabsorbenter i tyg som kan ställas på direkt bordet för att skapa avskärmning i öppna kontorsmiljöer. Smart!


DUX har uppdaterat Jetson, med grönt stativ och gröna detaljer inspirerade av den svenska skogen.

Notiser
– Åhlens skänker sin julskyltning till barn 
– EM Home testar nytt koncept med showroom
– Jessica Andersson och Smålandsgran fälls för otillräcklig reklammärkning
– Läs mer om det Norrländska bolaget som utvecklar höghus i trä.
– Nya tider kräver nya lösningar. Läs om det danska inredningsföretaget som skickat ut sitt showroom på hjul!
– Den flerfaldige OS- och VM- medaljören i skidor, Vladimir Smirnov har bytt spår. Han arbetar numera som mäklare. I Sundsvall!


I en tid när vi inte kan eller vill resa har Anthropologie teamat upp med hypade Hôtel Magique och släppt en kollektion ”souvenirer” du kan köpa hemifrån…. Se hela kollektionen här.
https://www.anthropologie.com
Foton: pressbilder från ovan angivna företag

Kommentarer

  • Karin sjökvist skriver:

    Finns det några belägg för att ljudabsorbenterna från Note funkar?
    Jag är skeptisk! Känns som onödig produktion och konsumtion. Lite som bakmaskiner. En grej som låter smart och som många köper men som sedan mest blir stående i ett hörn.

    • Anna skriver:

      Just dessa skärmar är inte nya, de har kommit upp i samband med märkets(Zilenzio) lansering i USA. Gällande funktion fungerar den med avskärmande visuellt(skapar fokus) än ljudmässigt och bör inte köpas som en ”ljudabsorbent” i första hand. För att ljudet ska absorberas behövs tjocklek och rätt densitet.

    • Lotta Bergmark skriver:

      Dessa skärmar har också funnits i flera år (åtminstone 2016), så jag vet inte vad som är nytt med dem? Bara ett nytt lanseringsförsök?

  • Emma skriver:

    Hej!
    Jag såg att du förra veckan nämnde Mangos intåg i inredningssvängen.. idag gör @husligheter en väldigt bra analys av deras greenwashing på instagram..
    Vore intressant att höra hur du ser på detta fenomen! Greenwashing alltså, inte just Mango kanske!

    • Frida Ramstedt skriver:

      Hej, det där är en väldigt intressant och komplex fråga – just därför nämnde jag inget om att Mango påstått satsade på just hållbara textilier trots att det stod med versaler i pressreleasen. Skrev bara ”Mango har skickat ut en sneak peek på att de kommer börja sälja heminredning/hemtextilier i vår.” For a reason 😉 Kan ett företag som arbetar med fast fashion ens claima det, oavsett material? Hållbarhet handlar ju inte enbart om vad sakerna är tillverkade av.

      • Emma skriver:

        Nej, hela deras affärsmodell är ohållbar – att claima eller ”committa” till sustainability från dem är ett skämt!

        Spännande att se hur fenomenet greenwashing uppmärksammas mer och mer nu.. men går det inte liiiiite för långsamt?!

        Tack för ditt jobb! Du är ju en stark röst i hållbarhetsopinionen🙌

  • Lisa skriver:

    Jag undrar lite över Gubi-stolarna, är det inte lite opraktiskt att de saknar hål för avrinning av vatten? Eller de kanske inte direkt är tänkta att stå ute i ur och skur. Känner själv attrahera skulle bli sugen på att dra fram borrmaskinen om jag skaffade dem! 🙂

  • KarinM skriver:

    Är Hôtel Magique också ett hotell? Eller är det ett inredningsmärke? Är nyfiken!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.