Annons

Trendspaning: ASMR och inredning


Har du hört talas om ASMR? Autonomous sensory meridian response. Det är en neologism (ett nyord) för fenomenet att man kan känna en distinkt, angenämt kittlande känsla i huvudet, hårbotten, ryggen eller andra delar av kroppen som en reaktion på av att bl a lyssna på sköna ljud.

Vad har det med inredning att göra? Jo, såhär. Ljud är en väldigt viktig stämningsskapare i våra hem och möbler talar ju inte bara till ögonen. De avger läten också. Även om det sällan är något vi lägger särskilt stor vikt vid när vi köper dem. Men olika material inte bara ser olika ut, de låter väldigt olika också. Vissa mer angenämt än andra. Tänk exempelvis på det subtila fraset när du kryper ner under ett tjockt duntäcke för att vila. Eller ljudet av ryggkuddarna som omfamnar dig när du sjunker ner och lutar dig bakåt i en soffa av riktigt hög kvalité. Du får varken samma ljudupplevelse eller känsla av en stunsig modell som är stoppad med hårt kallskum eller av ett sladdrigt sovtäcke med gles polyestervadd. Vi kan alltså ge oss själva fler dimensioner av njutning, för fler delar av vår kropp, beroende på vad vi väljer att omge oss med.

Vi kan också skapa skönare stämning hemma genom att aktivt ljudsätta hemmet. Inte bara med musik utan med ljud som vi mår bra av. Genom att medvetet använda ”hemtrevliga triggers” som skapar behagliga känslor i våra kroppar. Det finns en helt egen youtube-genre där folk från hela världen delar ljudspår som ska ge de där sköna ASMR-rysningarna. Du kan alltså lyssna på åtta timmars ljudinspelning av ”cozy cabin ambience” eller ljudet av en sprakande brasa istället för din klassiska låtlista.

Nu har den trendkänsliga Brittiska butikskedjan Toast tagit sitt hem- och inredningskoncept ett steg längre och släppt egna ASMR-spår som de kallar Slow Sounds. En serie ”soundscapes” som är framtagna av Leon Jean-Marie & Christin Rauter för at lugna. återställa och återuppliva sinnet. Du kan lyssna gratis via Toasts webbshop/hemsida eller på Spotify.


Foton: lånade från Toast UK

Det låter flummigt, men jag tror vi kommer se mer av ljudets betydelse framöver och att det här kan vara början på en ökad medvetenhet kring de mer sinnliga aspekterna av inredningen i våra hem.

Kategorier:

Kommentarer

  • BMW älskare skriver:

    Så intressant. Bilindustrin har ju jobbat med (och uppskattat) kvalitetsljud. Vissa bilmärken har väl t o m patenterat ljudet av deras bildörrsklick.

  • Anna skriver:

    Kan också relatera till motsatsen dvs misofoni (när man får obehag av vissa ljud) även det kan komma från inredning som ex kniven som skär mot Arabia Ruska porslinstallrikar… det gnisslet. Fy tusan!

  • Jessica skriver:

    För att arbeta fokuserat lyssnar jag på 432Hz via Spotify. Skärmar av utan att stjäla fokus! Ska vara en slags helande frekvens – om det vet jag intet, men jag gillar. Räcker som syfte för mig.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.