Annons

Inredningsnyheter v 42/2020

Här kommer en snabb scroll för dig som vill ha koll på veckans nyheter från inredningsbranschen!

IKEA har lanserat sin tillfälliga doftljuskollektion OSYNLIG i samarbete med Byredo. När bilderna premiärvisades gick snacket genast igång. Jag har också fått flera mail i helgen från upprörda läsare. Doftljusen med bägare och lock av keramik som glaserats i två färger, påminner onekligen en hel del om ett annat hyllat svenskt varumärke; Quod.


Farrow Ball besvarar kritik som dykt upp från småbarnsföräldrar på Twitter med en kampanj dedikerad till tekniken bakom deras Modern emulsion. Se filmen här. Se svaret här.

Betón har öppnat en ny och tre gånger så stor butik på Nytorgsgtan i Stockholm. Skallrorna i ekologiskt trä ingår i deras nya inredningssortiment.
Ett nytt svenskt varumärke för sängkläder och handdukar i premiumkvalité har sett dagens ljus; Spirit of the Nomad. Grundat av Mats Wahlström, en globetrotter och utvecklare av lyx- hotell och fastigheter samt grundare av International hospitality group Puro, Purobeach och Purohotels.

Nordiska kök är aktuella med ett nytt retroinspirerat kök i radhusområdet Bellevue från mitten av 1950-talet. Hatten av för att de arbetar med chokladbrun ek istället för teak.

Några som däremot inte snålat med de ändliga resurserna är Acne Studios. Efter en längre tids totalrenovering i samarbete med Arquitectura-G har de nyöppnat butiken på Norrmalmstorg med känslan av citat; ”ett hav av marmor”.

Årets pressbilder från watt & veke är stylade och fotade av Lovisa Häger och Helena Nord. Årets stora nyhet är Maja – en fusion av succéstjärnorna Eldig och Snöblomman, en stjärna som tar plats och har ett tydligt uttryck. Tipstack till Anette.

Notiser
– Lagerhaus har sålts til Novax
– Den 25 år gamla märkningsstandarden för elprodukter byts ut. Läs på här.
– Mio slår rekord med 7 miljarder i omsättning på tolv månader…
– Och Stockholms dyraste vindsvåning har sålts för näppeliga 57 miljoner.


Till sist. Alexander White har inlett ett uppmärksammat samarbete med influencern Angelika Blick. Bilderna fick genast en nationell spridning. Mäklarbyråns samarbeten med influencers har dock fått kritik från tidigare köpare. Byrån poängterar dock att samarbetet i det senare fallet inleddes ett år efter avslutad affär. Intressant diskussion ändå. Hur tänker ni? Kan en mäklare vara oberoende i sin roll – om den inleder samarbeten med säljaren eller köparen?

Foton: pressbilder och skärmdumpar från ovan nämnda företags hemsidor

Kommentarer

  • Bettan skriver:

    IKEA lanserade sitt samarbete med Byredo redan 2017, medan QUOD startades 2018. Av egen erfarenhet vet jag att designprocessen på IKEA kan ta lång tid, då det är många parametrar som ska finnas på plats för att det ska kunna falla under epitetet Demokratisk Design, som innefattar form, funktion, kvalitet och hållbarhet till ett lågt pris. Så, även om jag håller med om att det finns likheter mellan kärlen till QUOD:s fantastiska doftljus och OSYNLIG, tror jag att det mer handlar om ett sammanträffande än någonting annat.

    • Frida Ramstedt skriver:

      Hej, nu handlar inte söndagssummeringen om mina personliga åsikter utan om nyheter och kritik som bubblat i branschen men om jag ska skriva ner min respons på dina tankar så tror jag inte att Byredo hade spikat designen på produkten när de signade på samarbetsavtalet 2017. Vet också av erfarenhet att det är mycket som ska på plats i en designprocess, inte minst i ett så stort bolag och att produktens utseende inte är det första man gör eller ens har på plats när samarbetet offentliggörs för att skapa en hype. Produktframtagningen föranleddes garanterat av flera uppstartsmöten, produktråd, briefer från leverantörer och budgetramar innan själva designarbetet påbörjades och formen bestämdes. Mig veterligen är inte produktnamnen ens satta ännu (stod så i pressreleasen).

      Däremot tror jag inte att en parfymör som Ben Gorham medvetet skulle härma någon annan i ett såhär stort projekt, han har en tillräckligt unik näsa för trender för att behöva apa efter andra. Utseendet på ett doftljus är ju också sekundär i förhållande till dofterna och dem har inte diskuterats vad jag sett. Men med det sagt så blev ju slutresultatet på förpackningen ändå onekligen likt något som redan finns, det kommer man inte ifrån.

  • Felicia skriver:

    Intressant att Acne har så sjukt dålig koll. Om jag fortfarande köpte nya kläder skulle jag bojkotta dem.

  • Marja skriver:

    Skallrorna är ju jättefina men är de tänkta som inredningsdetalj för föräldrarna eller leksak för bebisar? Nu har de ju en form och rör på sig I guess, men jag har för mig att bebisar ska ha starka färger för att utveckla färgseendet? Det innebär ju inte att allt runt omkring behöver vara färgstarkt såklart, men kändes ändå mest som att produkten var mer till för burgna, trendigt miljömedvetna vuxna som tänker på estetiken, snarare än en leksak för barn.

    • Frida skriver:

      Så kan det vara, eller så är de till för föräldrar som gärna väljer att ha färg på allt – annat än sånt som ofta hamnar i barnens munnar ???? Man får väl utgå från att alla vill sina barns bästa.

    • Anna skriver:

      Känns som att kommentarer av den här typen oftast skrivs av griniga vuxna som mest vill peka finger.

  • Mia skriver:

    Någon mer än mig reagerar på att Jotex julstjärnor man ser i reklam nu överallt hos influencers är väldigt snarlika Watt & Wekes?

    Som färghatare älskar jag de ekologiska skallorna till barn! ????

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.