Annons

Veckans Inredningsnyheter v.43 / 2018

Då var det dags att summera ännu en inredningsvecka. Förutom nyheterna nedan sitter jag på inofficiellt skvaller som jag inte får prata om än, men en sak är säker – vi kommer se färre inredningstitlar i tidningshyllan nästa år. Värt att ha i åtanke när det blåser hårda vindar i debatten om reklam i sociala medier. Visst är det viktigt att diskutera mängden och relevansen i de kommersiella buskap vi översköljs av, för utan er läsare har vi ”publicister” inget jobb. Samtidigt är det också tydligt att utan finansiering finns det heller ingen framtid för oss. Det är få som har råd att arbeta gratis. Kluvet det där. Hur tänker du om saken? Dela gärna din åsikt i kommentarsfältet!
Danska Norm Architechts är aktuella med inredningen av nya restaurangen Sticks ’n Sushi. Här kan du se fler bilder. Så fint!
Ferm Living har lanserat nyheten “Enfold Blanket”, där vinsten går till Röda Korset.
Olsson Gerthel har tagit in hypade Zanat i sortimentet. Bävergnagt som någon kallade det. Design av bl a Monica Förster och Ilse Crawford.
IKEA har bjudit på fin höst- och julinspiration med en ny packe pressbilder. 
David Ericssons stol Petite för Gärsnäs blev svensk vinnare i tävlingen Sustainable Chairs.
Svenssons släpper ytterligare fyra jubileumsprodukter för att fyra sitt 120-års jubileum, däribland “Theselius Noir” på bild.
I början av 2019 släpps Iittalas nya serie “Raami”, som tagits fram tillsammans med Jasper Morrison.
NOTISER
– Åhléns har lanserat en kollektion med kocken Niklas Ekstedt
– 
Lulu Carter har startat en digital inredningsutbildning
– Dansk inredningsarkitekt står bakom J.Lindebergs nya flaggskeppsbutik
– IKEA har tecknat ramavtal med Sveriges kommuner och landsting, värt ca 6 miljarder
– Ellos öppnar nytt storlager
– Odd Molly kommer att stänga ner 11 butiker
– Hemtex stängde 8 butiker under Q3 och förbättrade lönsamheten med 47%
– Och veckans bästa. Nytt EU-beslut. Engångsartiklar i plast förbjuds från 2021!
Skagerak har tagit fram en kollektion kuddar tillsammans med Cecilie Milsted. Och veckans mest ombloggade hem har jag redan visat (samarbetet mellan Norrgavel, Nordiska kök och Alvhem) men även denna duvblå köksdröm har fått spridning!
Foto: Norm Architechts, Ferm Living, IKEA, Gärsnäs, Svenssons, Olsson Gerthel, Iittala, Skagerak och Alexander White

Kommentarer

  • Martin skriver:

    Jag tänker att jag ÄLSKAR reklam. Ett viktigt, samtida och relevant fuktat finger i vinden som man inte ska underskatta. Se bara på Rema1000 och deras briljanta smart home-filmer (youtuba rema1000 smarthus). Men också en sporre för contentskapare runt om vårt avlånga land. Samarbete/reklam/kalla det vad du vill för utvecklingen framåt vad än ett danskt b&b säger.
    Ingenting är gratis, tragiskt att folk inte fattar det.
    Tack för ytterligare en fantastisk summering.

  • Anonym skriver:

    Kluvet är det sannerligen. Förstår att man måste ha intäkter för att kunna driva en tidning eller blogg men det är ändå tröttsamt med bloggare som har mer reklam än innehåll i sina flöden. Vad är en lagom fördelning?

  • Sanna skriver:

    Den sponsrade reklamen bläddrar jag bara förbi. Speciellt om det handlar om hårt bröd i ett konto med ett helt annat innehåll.
    Jag tycker man ska välja sina samarbeten väldigt noga. Gör få relevanta och ta bra betalt för dem istället. Den här bloggen drar ju åt miljötänk. Fortsätt fokusera på det och tappa inte i trovärdighet.
    Hysterisk konsumtion och klimattänk går inte ju hand i hand. Men med rätt fingertoppskänsla måste det gå att hitta en rimlig mellanväg.

  • Linnea skriver:

    Jag förstår absolut varför man har reklam och att det är viktigt att inte jobba gratis. Det som är tröttsamt är när en influenser får kritik för sin reklam och istället för att konstruktivt ta till sig vad kritiken handlar om istället blir arg på sina läsare och motargumentet blir "jag vill inte jobba gratis". Om läsarna är missnöjda med innehållet är det ju i slutändan problematiskt även för influencern.

  • Cicci skriver:

    Som "vanlig konsument" och läsare så upplevde jag att de "hårda vindarna" kom från de influenser som inte klarar av en frågeställning gällande reklamfinansiering och hur den skall hanteras. Det var knappast ett hårt inlägg, men debatten och de verbala attacker var desto mindre trevliga, eller de slängar som kom i senare inlägg på olika bloggar. Fick en helt ny uppfattning av en del bloggare som jag läst, och inte till det bättre.
    Nu tycker jag inte man kan jämföra en tidning/magasin med en bloggare/influenser som byggt upp sin blogg/instagram på sin egen person. Eftersom det är väldigt svårt som läsare att veta när influensern gör reklam av produkter som den själv använder och rekommenderar eller enbart ett reklamsamarbete. Använder man Daniel Wellington-klockan till vardags eller sitter den på armen vid fotograferingen? Använder man kläderna från Ellos eller är förtjusningen bara ett jobb? En tidning är inte personifierad i den utsträckningen. Dessutom så verkar inte bloggare/influenser till fullo kunna skilja på sin verksamhet och person och så hur skall konsumenterna göra det? Hela deras verksamhet bygger på det personliga men om man driver ett företag så måste man ta kritik och diskussion på nyanserat sätt och lyssna på sina "kompisar"/konsumenter.
    Det handlar inte om att man ska jobba gratis, men använder man sin person som varumärke så ska man kanske fundera en extra gång vad man som person vill signalera och hur trovärdig ett samarbete upplevs som. Att inte förstå det, då missar man i marknadsföringen. Reklam kan vara bra, men herregud så mycket dålig reklam det finns, som sänker trovärdighet både hos influenser och deras uppdragsgivare. För inte tala om den mängden av bristande reklammärkning som finns, där bloggare/influenser/instagrammare inte är vare sig tydlig eller ärlig mot sina "kompisar"/konsumenter.
    Nu finns det ju en uppsjö av influenser och detta är mycket generellt hållet då jag inte är intresserad av att hänga ut någon specifik men som läsare och konsument, inte kompis så gillar jag tydlighet.

  • Anna S skriver:

    Jag förstår att det är svårt med reklam men grundinställning är att den gör att jag slipper betala för allt bra jag kan ta del av via min mobil.
    Ang tidningarna så känns det självförvållat att de dör ut. De utvecklas ju inget så varför betala 60 kr för sånt vi kan få gratis?

  • Grinig skriver:

    Väntade på om du skulle ta upp det här. Jag tycker omärkt reklam är ett mkt större problem i många bloggar och instakonton än den märkta som dyker upp på flera ställen samtidigt. Blir så förbannad rent ut sagt när jag ser uppenbar smygreklam omärkt att jag avföljer direkt. Tar hellre några Wasa knäcken för mycket än bloggare som klickat hem kläder och inredning när man fattar att de inte betalt…

  • Linda skriver:

    Jag stör mig när det är rabattkoder och reklambladskänsla i bloggar. Varannan reklam = hejdå från mig!

  • A.K skriver:

    Tycker hela debatten om reklam är så tröttsam faktiskt. Underbaraclaras inlägg om detta är jättebra! Lästips till er som missat!
    Så länge vi läsare inte betalar för innehållet är det svårt för oss att gnälla. Annorlunda med magasinen däremot där kvalitén blivit sämre och sämre med åren men priserna högre och reklamen allt större del av innehållet. Ni influencers är inte perfekta men ni utvecklas tydligt åt rätt håll.
    Kämpa på!

  • Emma skriver:

    Jag gillar verkligen bra och smart reklam. Det finns jättemånga bra exempel på det i bloggvärlden. Du själv är ett lysande exempel och även Johanna Bradford, Elsa Billgren och Krickelin med flera. Det finns säkert jättemånga fler bra exempel men jag läser väldigt lite bloggar nuförtiden. Exempel där reklam tillför och är bra content. Du själv har till exempel gjort en reklamresa som harmoniserar med ditt hålbarhetsfokus vilket känns trovärdigt.
    Sen finns det jättemycket dålig reklam i bloggvärlden (precis lika mycket som utanför den). Jag är personligen enormt trött på uppenbar reklam som inte är reklammärkt samt all "klicka här/swep up för att erbjudande etc. I synnerhet den sistnämnda tror jag kommer att gå samma öde till mötes som klick-artiklarna som var väldigt stora för några år sedan. Frågan är bara vad den drar mer sig i fallet. Den typen av reklam har fått mig att läsa väldigt få bloggar numera. Missförstå mig rätt, jag tycker absolut att Affiliate kan vara bra men det får finnas en balans.
    På tal om balans så får ju varje aktör hitta sin balans. På gratistidningarnas glasdagar så hade de ju en reklamgrad på över 70 % men det var ju också prisat därefter.
    Diskussionen om reklam i bloggar/instagram är tröttsam och en rimlig fråga i diskussionen är hur mycket de som klagar är beredda att betala för att ta del av innehållet. För det är den andra vägen att gå. Men att ha en diskussion om reklamens utformning, märkning etc är ytterst nyttig att ha skulle jag säga.

  • Linn skriver:

    Jag tycker att reklam är en självklar del av innehållet hos bloggare/influensers som givetvis bör få betalt för sitt jobb. Däremot tycker jag att de samarbeten/reklaminlägg som görs bör vara relevanta för innehållet och gärna bearbetad av bloggaren själv. När plattformar eller varumärken väljer att anlita flera influensers för att göra reklam för samma sak under samma tid tycker jag att innehållet blir uttjatat. En person som gör det himla bra tycker jag är Sandra Beijer. Tyvärr ligger hon på Elles plattform och deras annonsavdelning verkar sälja plats för ett varumärke i taget vilket gör att du ser Sandras inlägg om t ex mat.se som är genomarbetat och jättebra och sen några minuter senare har Elsa Billgren lagt upp något annat (hon brukar också vara bra på innehåll i sina reklaminlägg) och sen följer ytterligare ett par bloggar med om reklam av samma varumärke fast sämre utfört. Det som först var bra gjort hos Sandra upplever jag bara blir irriterande när det så uppenbart blir köpt, om det makes sense? Hela grejen med att vara influenser är ju att påverka folk att välja det ena eller det andra och görs det bra och i ton med övrigt innehåll kan det ju vara hur bra som helst, men om det bara är copy-paste från varumärkets sida och läggs upp på tusen ställen samtidigt (lex Daniel Wellington) så känns det ju bara som köpt utrymme och inte alls som en rekommendation från den specifika influensern.

  • Theres skriver:

    En aspekt är ju bloggarens överlevnad och fullt förståeligt att det då krävs reklam. Men som många tidigare nämnt är ju frågan hur man väljer att jobba med reklam. @Thenorrmans skrev ett jättebra inlägg om detta på Instagram och om vilken orealistisk bild av livet det kan skapa och vilken press det sätter på läsarna: https://www.instagram.com/p/Bpd9rAknegi/?taken-by=thenorrmans

  • Jessica skriver:

    Jag skulle gärna betala för att läsa tex din blogg. Men det skulle förmodligen kunna få mig att ställa andra krav/ha annan förväntan på innehåll och frekvens. Motsvarande i annat innehåll betalar jag redan för idag hosNetflix, Hbo, Readly, Spotify. Sen lånar jag massor av böcker, digitalt och analogt, från biblioteken – ”gratis” OCH utan reklam!
    Tack Frida, för en blogg som håller!

  • Emma skriver:

    Jessica: det är inte gratis att låna från biblioteket. Det betalas med skattemedel så det är långt ifrån gratis.

  • Emma skriver:

    Jessica: det är inte gratis att låna från biblioteket. Det betalas med skattemedel så det är långt ifrån gratis.

  • Marja skriver:

    Många, bl a Cissi, Emma och Linn har redan beskrivit min inställning på ett bra sätt. Klart att influencers ska tjäna pengar men måste också ha en professionell inställning till de lagar som gäller för t ex reklam. Det blir så oseriöst att skrika att "influencer är faktiskt ett riktigt jobb" och sen strunta i att arbeta seriöst inom de lagar och regler som finns. Att reklamen måste hänga ihop med influencerns kärnvärden och vara "personligt" gjord är andra självklarheter. Tidningar övergav jag för länge sedan, varannan sida reklam och ingen utveckling, bara nya välstajlade hem i utgåva efter utgåva. Blev mätt på det helt enkelt.

  • Anonym skriver:

    Jämför med traditionella media (magasin, papperstidningar etc). Vad man inte tänker på är att det ”influencers” producerar är väldigt likt den typ av traditionell media, men mer personligt. Problemet är att man då integriteten ifrågasätts av reklam och samarbeten, vissa gör det bra andra inte. Man kan lätt jämföra med gratistidningar såsom Metro, vars journalistik till en början ifrågasattes då den var just reklamfinasierad.

  • Johanna skriver:

    Fast varför får inte influencers vara subjektiva. de har ju ingen objektivitetsregel som en journalist? Måste de ha integritet även i reklammäkta inlägg menar du anonym?

  • Anonym skriver:

    …Jag tänker också att reklam är reklam det är väl knappast så att ex Sköna hem eller Residence avböjer annonser för att de inte stämmer med deras sk. värderingar? De tar ju in allt möjligt på sina annonsytor så varför skulle inte en inlfuencer få det om det står tydligt reklam?

  • Jessica skriver:

    Till Emma: tack för förtydligande, det var därför jag skrev ”gratis”. Att läsa och särskilt att läsa böcker gör de allra flesta gott på många sätt så det tycker jag dessutom är helt rätt, apropå vad man vill betala för och hur.

  • Jessica skriver:

    Till Emma: tack för förtydligande, det var därför jag skrev ”gratis”. Att läsa och särskilt att läsa böcker gör de allra flesta gott på många sätt så det tycker jag dessutom är helt rätt, apropå vad man vill betala för och hur.

  • Linn skriver:

    Jag förstår alla dom som förespråkar samarbeten som passar perfekt in på den aktuella bloggen/Instagram-profilen. Det är ju både företagens, bloggarnas och läsarnas optimala situation. Samtidigt kan jag bli lite trött på när folk konstaterar att "man ju bara kan fixa ett samarbete med ett företag som matchar en bättre", för det är ju sällan så enkelt i verkligheten. Det är ytterst få förunnat att kunna gå ut och välja runt som man har lust – så funkar samhället och jobb/företagande sällan.
    När det är sagt kan jag också bli trött på när tio bloggare postar samma kampanj samtidigt – men min kritik går snarare till mediebyrån bakom kampanjen som inte tagit med det i planeringen än till bloggaren. För även om bloggaren kan önska och ställa krav så styrs väldigt mycket ju fortfarande av byråer – och vill man få ekonomin att gå ihop kan man trots allt inte vara för svår att jobba med.

  • Anonym skriver:

    Tänk om tidningarna var helt reklambefriade – så dyra de vore. Utbildade journalister och kvalitetsrexter. Utbildade fotografer och kunniga stylister. Ad. Originalare. Tryckkostnader. Osv Ni skulle inte ha råd. Ändå väljer ni bort det för skitjournalistik på nätet!

  • Maya skriver:

    Läs på om artikel 13 och EU beslut!
    Mycket kommer att hända.
    Själv skulle jag lätt kunna betala en slant för att få reklamfri instagram, reklamfria bloggar (prenumerera som tidning på inläggen).

  • N skriver:

    Jag tänker att upphovsrätten ju redan finns som skydd fast alla ignorerat den men att de nya direktiven stärker rätten för upphovsmakarma för dem som stjäl andras content. Influencers som bygger hela sina flöden på att sno andras foton får det jobbigt.

  • Ann skriver:

    Jag skulle personligen inte kunna tänka mig att betala för att läsa en blogg. För mig är bloggar bara ett trevligt tidsfördriv och ingen viktigt. Ett alternativ till tv-tittande. Skulle jag få betala skulle jag sluta läsa, och om det är för ensidig reklam så tröttnar jag och hittar en annan blogg.

  • Lisa skriver:

    Reklam är aldrig roligt tycker jag personligen. Varken på tv eller instagram. I tidningar kan jag snabbt och lätt bläddra förbi den åtminstone (men köper sällan tidningar numera pga för lite inspiration i de). Förstår att det är en inkomstkälla för vissa av er och det må ju vara ok. Du Frida och några få andra gör det på ett smakfullt och respektfullt sätt. Medan många andra ”influencers” sköter reklamen på ett trist sätt.. Det känns ofta falskt ”jag-låtsas-att-jag-älskar-den-här-skitprodukten-för-att-tjäna-pengar-på-er-läsare”. Jag har lika svårt för den taktiken i en fysiskt butik – när butiksbetjänten berättar att hon eller han har precis de byxorna, eller vad det nu må vara, jag provar och att hen bara älskar de! Då drar jag öronen åt mig och tackar för ”hjälpen”. Nej tack till sådan reklam. Jag vill inte behandlas som om jag är dum/blåst/lättlurad varken på instagram elller i verkliga livet. Och reklam som inte är märkt som reklam..det borde ju inte ens vara tillåtet överhuvudtaget.

  • iseedee skriver:

    Så fina möbler och detaljer! =)

  • Camilla skriver:

    Tror ett grundproblem är att många bloggare rör ihop sitt varumärke/företag med sin person.
    Man startade kanske bloggen som någon form av dagbok eller så men har gått över till att bli ett professionellt företag med sponsring/reklam. Då har man blivit helt jämförbar med vilken pr-byrå/tidning etc som helst. Och då måste man klara kritiken som kommer, precis som att pressavdelningar och pr-byråer/tidningar får kritik för rent ut sagt skitreklam.
    Tyvärr drar många bloggare då fram kortet "hat mot kvinnor/kritik mot min person/jag måste få betalt" etc.
    Klart man ska ha betalt för nedlagt arbete, men om arbetet inte är av kvalitet får man också finna sig i kritik.
    Har inga invändningar som sagt mot att man har reklam på sin blogg men speciellt trovärdig är man ju dock inte om man gör exakt samma copy paste-reklam som 15 andra samtidigt.
    Men som konsument kan man alltid rösta med fötterna som jag brukar säga, tycker man något är kasst så sluta läs helt enkelt.
    Bloggar är inte livsviktigt 🙂

  • Lina skriver:

    Kul att du lyfte EU-frågan. Den är visserligen inte helt klar än utan fler omröstningar väntar men förhoppningsvis går den igenom i nästa steg också.
    På samma tema så såg jag den här intressanta artikeln om ull och om hur Filippa K (bl.a.) vill hitta processer för att använda svensk ull som annars kasseras. Bra grej
    https://www.nyteknik.se/miljo/svenska-kladmarken-tar-ullen-fran-soptippen-till-modehusen-6937145?fbclid=IwAR1g61Cugm3eG18Cm-QA-KsXY7xSa3CJkKq2xnrxzM0zoKAfuUek-XPU9r8

  • Lovisa skriver:

    Duvblått kök. Så underbart fint.

  • Emma skriver:

    Ser att många kommenterar kring att man ser samma saker överallt och det finns ju två sätt att se på det. Precis som Fröken Kransen skriver så ligger det ett ansvar på mediebyråerna men de gör ju också precis sitt jobb. Identifierar målgruppen och väljer kanaler därefter. Men sen vill ju gärna portalerna och mediahusen sälja flera produkter så det är ju inte jättekonstigt att en kampanj syns på alla bloggar på elle tex. Min uppfattning är att acceptansen kring reklam är bra mycket lägre i bloggar och på instagram än i andra kanaler. De flesta annonsörer har ju kampanjperioder där de går tungt under en given period. Det är ju inte direkt någon som klagar på att Coca Cola går med exakt samma reklam i alla tv-kanaler samtidigt.
    Anledningarna till att acceptansen är lägre är nog många. Dels ligger nog en stor anledning i att läsaren inte alltid uppfattar bloggen som ett kommersiellt forum och har svårt att skilja på person och produkt. En annan anledning är att historiken med reklam i bloggar/instagram har varit något tvivelaktig i vissa avseende i form av smygreklam, vilseledande marknadsföring etc. Sen är ju kvaliteten något skiftande men det är det ju i alla medier. Inte så många som tycker att dubbad tvättmedelreklam är fantastiskt.

  • Anonym skriver:

    Jag tycker mycket skuld läggs på bloggarna men vad säger företagen själva? Vill de inte ha bra reklam för sina grejor. ”Varför gör di på dette vise!?” Borde de inte ställa krav på pr- och mediebyråer och reklambyråerna att inte skapa kampanjer som stör läsarna istället för att inspirera? Varför köper de bara inlägg och inte annonser längre. Tänk om ett magasin hade varannan sida reklamartikel. Klart man hade tröttnat.
    Hatten av för dig Frida som har en hyfsad balans mellan dina inlägg och håller relevans i de samarbeten du gör. Tycker ni influencers ska sträcka på er och att fler läsare borde titta argt åt företagens håll istället.

  • Jag tror ärlighet varar längst. Så klart måste det finnas reklam. Det gör mig ingenting. Tvärtom . Jag vill bli influerad och veta om nyheter.så länge Jag vet vad som gäller. Det som inte tilltalar mig scrollar jag förbi som med all typ av reklam.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.