Annons

Läsarfråga: Vad är Kinfolk?

Inlägget innehåller reklam / annonslänkar 
 
I bloggkategorin Läsarfrågan svarar jag på era inredningsfrågor utan kostnad (min tid finansieras med hjälp av annonslänkar i inlägget). Har du kört fast med ett rum eller är det något annat du funderar över? Maila mig på: [email protected] 
 
———————————-
 
Fråga: Det här kanske är ett märkligt mail men jag vill önska ett blogginlägg där du förklarar ”fenomenet” Kinfolk för oss som inte har hängt med på eller förstått vad det är för något. Man ser böckerna överallt och det skrivs alltid om Kinfolk som om man borde veta – men jag har ingen aning. Kan du hjälpa mig? Mvh Anna
 
———————————-
Svar: Kinfolk är ett livstilsmagasin med fokus på ”slow living” som grundades av kanadensaren Nathan Williams, hans fru Katie Searle-Williams och deras vänner Doug och Paige Bischoff i juli 2011. Då var Nathan Williams bosatt i Portland, Oregon USA och arbetade som finansanalytiker på Goldman Sachs men längtade efter en annan tillvaro. 

Kinfolk – ordets betydelse
Kinfolk (Kɪnˌfoʊk) är amerikansk slang och betyder ungefär ”någon du anser vara en släkting men egentligen inte är det”. Släkt utan blodsband. Uttryck: Whats up Kin’ Folk?
 
Banbrytande magasin
Kinfolk har varit banbrytande från start. Magasinet ges bara ut en gång i kvartalet och har alltid fokus på ett specifikt tema. Bildspråket har en tydlig visuell identitet med en mjölkig yta på sina foton och mycket sk. ”negative space” (tomrum i bild). Layoten och konceptet har varit nytänkande för sin tid och man har också valt en annan distribution än vanliga magasin. Kinfolk säljs inte i enbart i tidningshyllan utan även via inrednings-/livsstilsbutiker och bokhandlare.

Säljs i 100 länder och ges ut på fem språk
Kinfolk som idag ges ut på flera språk (engelska, japanska, kinesiska, ryska och koreanska) 
finns i över hundra länder och varje nummer kan ha upp till 50 contributors från hela världen. Redaktionens huvudkontor har flyttat från USA och finns numera i centrala Köpenhamn där man också öppnat ett showroom.

 
Kinfolks Gatherings
Ursprungligen hade Kinfolk fokus på mat och möten med taglinen ”a guide for small gatherings”. Tanken var att man skulle ha perspektivet ”delade måltider med likasinnade personer” och inte vara en traditionell recepttidning. Förutom magasinet har man sedan starten därför arrangerat events sk. gatherings/middagar över hela världen.  

Slow Living
Efter några nummer utvecklades Kinfolk och vidgade konceptet från måltider och gatherings till att diskutera livskvalité i stort och hur man kan strukturera sitt liv för att få mer tid till det man verkligen gillar att göra. Taglinen ändrades då till 
“Discovering New Things to Cook, Make and Do”. För Kinfolk är livskvalié synonymt med ”slow living”.

 
Kinfolks böcker (adlinks)
Förutom magasinet har Kinfolk gett ut tre samlingsvolymer med följande teman:  
Kinfolk – Table (mat) Kinfolk – Home (inredning) Kinfolk – Entrepreneur (företagande) 

Kinfolks kläder och inredningsprodukter
Förutom papperspublikationerna har Kinfolk startat varumärket Ouur som tagit fram kläder och inredning i ett samarbete med det Japanska varumärket Actus. Dessa produceras och säljs exklusivt i Japan. Här kan du följa Ooour på Instagram

 
Utgivaren Ouur Media
Oour Media är namnet på moderbolaget som förutom utgivningen av Kinfolks magasin och böcker även jobbar med skräddarsydda publikationer på uppdrag av företag som Zara, Toast, West Elm, Diesel, LG Electronics, Minted, Isetan och Stutterheim. Ouur Media ägs till 100% av grundarna till Kinfolk och det finns därför ingen insyn i hur det går för bolaget rent ekonomiskt men givet tillströmningen av nya kunder och anställda är väl en kvalificerad gissning att det är ett välmående koncept. 
 
Här kan du läsa mer
– Dezeen: Intervju med Nathan Williams om Kinfolks effekt på Instagram
– Portland Monthly: 10 saker du inte visste om Kinfolk
– Business of fashion: How does Kinfolk make money?
– The Guardian: 39 tecken som visar att du är en Kinfolk
The Kinspiracy gör parodi på Kinfolk-estetiken

Kommentarer

  • Camillasnyahem skriver:

    Vilken bra sammanfattning, lärde mig mycket nytt! Ha en fin lördag!

  • Hallå där bloggare och icke-bloggare! Nu söker Vardagskrönikören nya gästskribenter. Gillar du att skriva och är bra på att reflektera över vardagen, då är du perfekt för Vardagskrönikören. Låter det kul? Lämna i sådana fall en kommentar på hemsidan eller på Vardagskrönikörens Facebook-sida (samma namn), så kontaktar jag dig.
    Om du vill ha inspiration kan du gå in och läsa veckans senaste vardagskrönika ”Den hänsynslösa diktatorn inom oss”, så får du en bild av hur en vardagskrönika kan se ut.
    Ha det,
    Vardagskrönikören!

  • Anonym skriver:

    En kille som bloggar om TATUERINGAR, MODE, INREDNING OCH MASSOR MED TANKAR OM LIVET! Checka gärna in min blogg 🙂

  • Nini Tjäder skriver:

    Lite korrande behövs. Det står "netagive space" (tomrum i bild). Borde stå "negative space".

  • Lina skriver:

    Vilken fantastisk djupgående beskrivning av fenomenet Kinfolk! Otroligt spännande att läsa om. Mer sånt här!

  • Tack för bra sammanfattning ??

  • Hanna b skriver:

    Detta gillar jag bäst med din blogg, att trots att vi stilmässigt inte är så likriktade så blir jag liksom utbildat ino området. Tack för det!

  • johanna skriver:

    Kul genomgång. Men då du häromdagen diskuterade ’kvinnosyn’ i inredningsbranschen kan jag inte låta bli att undra varför en av grundarna till Kinfolk presenteras som ’fru’ till en av de andra grundarna. Detta lilla ord på tre bokstäver är faktiskt väldigt förminskande / osynliggörande i detta sammanhang. Varför presenteras de inte tillsammans som t.ex. ’det äkta paret’ (eller varför inte han som ’make’ till henne… det jag menar är att just denna framställan lätt kan tolkas som resultatet av ett strukturellt problem)? Nu är jag inte nog insatt i Kinfolk, kanske var det snubben som grundade och sedan drog med sig de andra? Men om de nu ändå alla presenteras som grundare, varför behövs då tjejens agens undermineras genom att framställas i relation till mannen (som hans fru)? Jag fattar att du sammanställt denna info från andra källor, och detta är absolut inget jag tycker går igen i dina texter, så jag lyfter det egentligen inte som en personlig kritik utan en kritik till branschen i stort… jag vill alltså bara peka på att det finns många mer subtila jämställdhetsproblem än att hänga halvnakna kvinnor på väggen som vi alla (som arbetar med text) kan jobba för att motverka med väldigt enkla medel!

  • Anonym skriver:

    Alltså om det hade varit hon som kommit på idén så hade väl maken varit medgrundare? Vad är det för sexistiskt i att beskrivas som fru eller vän till den som kommit på en idé?

  • Emma skriver:

    Hejsan! Underbar blogg! Jag har en läsarfråga då jag helt kört fast. Det är så att jag har typ en helt vanlig grå soffa med divan från mio (hoppas du vet vilken jag menar hehe) problemet jag fastat med är kuddar. Vad kan man ha för kuddar i en vanlig grå soffa? Känns som det finns hur mycket som helst att välja på men ändå hittar jag ingenting haha.. skulle va så hjälpsamt om du typ kunde göra ett collage med olika kombinationer på kuddar som passar med varandra till en grå soffa!
    Håller tummarna för svar, kram kram!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.