Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Det här huset av Tham Videgård ligger ute till salu på Domherrevägen 22, på Ekerö utanför Stockholm. Kolla in Villa G nominerad till Guldstolen 2021 för bästa inredning. Hör inte till de vanliga objekten om man säger så. Foto: lånade från @houseg_360
Jag hade egentligen laddat för att berätta en glad nyhet idag, men måste bara få ur mig detta först. Eftersom det här blogginlägget blåste upp till storm med efterföljande artiklar i Resumé, DN, Expressen och Nyheter 24. Jag är verkligen inget bra influencerämne, för jag klarar inte av drev. Så jag skriver samma sak här […]
Inlägget är reklam för Tidstrands Yllefabriker Idag ska vi få lära oss mer om den svenska textilskatten Tidstrand, som äntligen är tillbaka i produktion! Redan år 1896 började Tidstrands Yllefabriker att skapa vackert mönstrade filtar som förenade traditionellt hantverk med modern design. Företaget grundades i Dalarna av den unge entreprenören Axel Ludvig Tidstrand som under […]
Trendenser.se drivs av Frida Ramstedt och är en av Nordens största ämnesbloggar om inredning och design. Bloggen uppdateras dagligen med inspiration, nyheter och trender för livet i hemmet.
Copyright 2024 Trendenser AB, All Rights Reserved
Kommentarer
Vågat att kritisera årets designer men nog är de lika alltid.
På bild är de lika, men IRL är det faktiskt två ganska olika produkter. Signes är ju del av den stora Signumserien med sprött industriglas i raka former och tillhörande korkunderlägg (fattas på bilden). Carinas tycker jag mer knyter an till det traditionella handgjorda glaset med sin tjocka massa och det rejäla handtaget.
Formspråket och linjern är liknande men glasets tjocklek är faktiskt olika. Dock oklart om HM och mio skulle komma undan med att göra en formmässigt likadan Daggvas i tunnare glas? Eller vänta nu… det är väl det man fått så mycket kritik för det sista?
Ja, de påminner mycket om varandra men skiljer sig på vissa sätt ändå!
På bild sådär rakt upp och ned ser det ju väldigt likt ut, men som andra skrivit före mig behöver man nog se båda bredvid varandra i verkligheten.
Proportioner, detaljer som tjocklek osv kan ju ha betydelse för helhetsintrycket.
Såg kannan på Formex men fick inte intrycket att det vara Carinas design utan %in house Skruf ( de har ju även sådana)
Kram Anette
Jag har en gammal munblåst grädd/mjölkkanna hemma som i så fall båda har kopierat. Klassisk form, liksom… 😉
Här håller jag faktiskt inte alls med dig. Jag tycker kannorna är
helt olika i sina uttryck och skulle aldrig se dem som förväxlingsbara. Bodumkannan har en mycket mer futuristisk känsla, den är nästan formad som labbglas och har en tydlig Bauhaus-känsla. Den andra kannan är ju för det första konformad, inte rak. För det andra varierar glaset i tjocklek. Handtaget är helt annorlunda och den har en mycket rustikare och klumpigare känsla. Om Bodumkannan inspirerats av labbglas har den här inspirerats av gamla måttglas från köket.