Finska Secto Designs vackra lampor i formpressad björk har fått sin karaktäristiska igenkänningsfaktor av de tunna linjerna som silar ljuset på ett alldeles speciellt sätt. Något som blivit formgivaren och Inredningsarkitekt Seppo Kohos signum. Döm därför om min förvåning när jag skådade denna hos Jysk. Ganska lika va?
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Inlägget är reklam för Schneider Electric Har du tänkt på hur många gånger man ser sina eluttag och tar på sina lampknappar under en dag? Valet och placeringen av dem kan göra stor skillnad för helhetsintrycket och känslan i en inredning. Därför är det en av de saker jag brukar lägga mest tid på när […]
När vi hade kommit hem från förra årets julfirande, alla väskor var uppackade och hela familjen låg nedbäddade i sina sängar och sov, bestämde jag mig för att smyga upp och köpa en julklapp till mig själv. Ett syskon till vårt soffbord från Norrgavel i form av ett matchande sidobord att ställa intill min favoritfåtölj […]
För en Norrlänning i exil är de här bilderna från Nordiska köks senaste projekt Fjället Cabin Kitchen i Ottsjö en fröjd för ögat. Så fint med de brunbetsade luckorna som tar upp de mörkare tonerna i kvisten på väggarna och i golven. Gillar också de långa runda trähandtagen som löper längs både lådor och högskåp. […]
Trendenser.se drivs av Frida Ramstedt och är en av Nordens största ämnesbloggar om inredning och design. Bloggen uppdateras dagligen med inspiration, nyheter och trender för livet i hemmet.
Copyright 2024 Trendenser AB, All Rights Reserved
Kommentarer
Långt ifrån lika snygg! ??
Kopian är bara en fönsterlampa…alldeles för liten för att fylla rummet på samma sätt som Octo…
Jag ska börja kopiera saker och ändra yttermåtten för då gör det inget att det är en kopia? Fattar ej hur folk tänker. Som formgivare har man väl blivit lika rånad på sin idé oavsett storlek om formen är identisk??
Mycket lika helt klart och trist att kopieringsmaskinerna, tex Jysk, Mio osv får och kan hålla på som de gör och dessutom tjänar storkovan, ja miljard belopp på slutkonsumenternas okunskap.
Inredningsbranschen i ett nötskal där småskaligt och exklusivt blir misshandlat av de stora aktörerna.
Inredningshjälpen/Anette
Tråkigt med kopiering men samtidigt bra för den som inte har råd att köpa originalet.
ÄLSKAR att hitta schyssta look-alikes (men kan samtidigt tycka det är liiite fult gjort av dem om det är en ren kopia)!
Kan ens Ellos designa något ecet? Dom är så pinsamma…
Visst förstår jag frustrationen hos formgivaren som designat lampan och sen kommer kopiorna. Men jag kan tycka att man för lättvindigt nedvärderar någon som köper kopian. Om jag som konsument inte har råd att köpa lampan för x antal tusen utan får nöja mig med den för ett par hundra, har jag gjort fel då? Ska ansvaret ligga på mig som konsument eller kan man skapa snygg och schysst design som inte exkluderar kunder?
Ja, det är fel att köpa kopior och plagiat. Det är ingen mänsklig rättighet att ha "rätt" sorts design. Sedan ligger förstås huvudansvaret på företaget som plagierar, inte hos konsumenten.
Om det är så svart eller vitt tänk så borde mina klädinköp från budgetkedjorna också vara fel. De stora modehusen ritar och designar, sätter trender och säljer dyrt varpå hm/Lindex/zara osv gör billiga "kopior" och säljer till de stora massorna..
Detta hobby-tyckande. Hört talas om upphovsrätt nägon? Fler fel gör inte ett rätt.
Känns inte alls jämförbara. Sectors lampor är 3gg så stor, inbyggt LED, väll designat, lampan tar plats i rummet. Ljuskällaren är "gömt" i lampan. Jysk är lite och mycket mindre bearbetat, glödlampan är synlig. "bättra" kopia har man sett.
@Hanna Ja, att köpa klädeskopior från budgetkedjorna är också etiskt fel. Upp till dig om du vill stödja det eller inte.