Annons

Sponsrat inlägg: Movehome först att Svanenmärka samtliga husmodeller

I samarbete med Movehome vill jag informera om en glädjande nyhet för er som går i husbyggartankar och månar om hållbarhet. Movehome Svanenmärker nu samtliga av sina husmodeller. Varför? De vill underlätta för konsumenter att fatta bra beslut för miljö, klimat och hälsa när de designar sitt eget drömhus. Produktspecialister på Miljömärkning Sverige (som ansvarar för Svanenmärkningen) har granskat MoveHomes husmodeller och sett att de uppfyller kraven för miljömärkning. Movehome som är ett systervarumärke till Trivselhus är stolta över att vara först i landet med denna miljömärkning i sin bransch och att de går i bräschen på hållbarhetsområdet. Svanenmärkningen innebär att villan har granskats ur ett livscykelperspektiv. Det är ett helhetsgrepp på byggprocessen, byggnaden och hur den används och förvaltas. Alltifrån träet i takstolarna till spacklet i badrummet har granskats för att leva upp till Svanens krav. Läs mer HÄR!

Foto: pressbild
 
* Inlägget innehåller reklam för och presenteras i samarbete med Movehome

Kommentarer

  • Dina skriver:

    Svanenmärkning är en märkning och inte en certifiering, d.v.s. det finns ingen oberoende part som säkerställer att Svanen i sig följer riktlinjer för hållbarhet (som exempelvis ISO-standard). I princip innebär detta att Svanen kan märka vadsomhelst hursomhelst, eftersom det är ingen som granskar deras verksamhet. Detta gäller alla märkningar. Det är viktigt att människor får fatta informerade beslut och inte "green wash"-as till dem.

  • Frida skriver:

    Dina: Jag förstår din skepsism, men tycker allt att du är lite väl cynisk. Vem som helst klarar ju inte av att Svanenmärka sin produkt eller sin verksamhet. Man måste ju uppfylla vissa kriterier (även om de inte har en "tillsynsmyndighet") och visst är det vissa företag som blir av med märkningen om de inte sköter sig eller längre uppfyller de krav som ställs. Se bara på Yes diskmedel som nyligen blev av med sin miljömärkning.
    Jag håller med dig om att det är viktigt att vi alla fattar beslut på rätt grunder – men jag tycker likafullt att vi är farligt ute om det ska ropas "greenwashing" och pekas finger åt de företag som faktiskt försöker gå i bräschen och utveckla sin bransch. Det blir ju väldigt kontraproduktivt om vi aldrig hyllar dem som faktiskt försöker utan alltid utgå från att märkningar är av ondo / bara en marknadsföringsgimmick.
    Märkningar löser självklart inte hela problemet, men det är väl inte bättre att fortsätta göra 100% fel?

  • Dina skriver:

    Tack för bra svar och feedback. Jag jobbar med detta och brinner lite extra för att få till långsiktiga lösningar från såväl industri som samhälle. Det är intressant att höra din ståndpunkt eftersom du representerar en stor konsumentbas och det är de som i slutändan röstar med plånboken. Håller också med om att det är bättre att som företag eller institution göra något än inget alls, samtidigt som det kan skapa framtida problem om vi "nöjer" oss med märkningar och quick fixes på lång sikt. En ackumulation av detta kan ge en skev bild av marknaden och leda till att offentliga och industriella medel läggs på fel satsningar. För konsumenter finns det kanske inte ett enkelt svar och då kan det vara sunt att tänka att det är inte det bästa man köper, utan det minst dåliga.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.