Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Inlägget är reklam för Pergo När vi var på visning av vårt nya hus (som vi köpte i januari och flyttade till i juni) var golvet en av de saker vi lade märke till direkt. De tidigare ägarna hade gjort en ytskiktsrenovering och valt att lägga Pergos ekparkett Lofoten i enstav på hela det nedre […]
Söndag och dags att sammanställa veckans inredningsnyheter och branschsnackisar i ett svep. Här kommer en snabb scroll för dig som vill hålla lite koll. Danska inredningsbutiken Stilleben i Köpenhamn är aktuella med en ny serie keramik The Feeling of Clay som lanserats i samarbete med Louise Gaarmann. Våren 2025 utökar Kosta Boda sin glasserie Moss med tre […]
Jag har så mycket att skriva om och samtidigt så lite jag kan prata om, så bloggandet stockar sig. Arbetar med projekt och befinner mig i processer som jag inte får berätta om, riktigt än. Därför snavar jag på orden. Rädd att avslöja för mycket och göra bort mig eller att säga på tok för […]
Trendenser.se drivs av Frida Ramstedt och är en av Nordens största ämnesbloggar om inredning och design. Bloggen uppdateras dagligen med inspiration, nyheter och trender för livet i hemmet.
Copyright 2024 Trendenser AB, All Rights Reserved
Kommentarer
Kikade och kände på både morgonrockarna och linnebäddseten hos HM Home i helgen, och tyckte att de var riktigt fina och att kvaliteten kändes helt ok.
Ett prisvärt alternativ skulle jag tro ?
Ha en fin dag!
Inredningshjälpen/Anette
Society Limontas linneprodukter är som sammet mot huden. Lyx!
H&M Home har haft sin linnemorgonrock i sortimentet i flera år så jag vet inte om det är en fråga om att göra en "snarlik lookalike till en bråkdel av priset"? Kanske snarare är så att vissa andra passar på att ta hutlöst betalt nu när det är så poppis..?
Kulören kanske är ny men i ditt inlägg är det ju själva linnemorgonrocken du skriver om och den har funnits länge 🙂
Ingen nyhet från hm. Morgonrocken i denna kulör har funnits i flera år hos hm. De skriver nog nyhet på webbshoppen för att skapa uppmärksamhet.
Man kan ikke tage patent på sådan facon 🙂 For resten jeg har sådan en som jeg købt for 2-3 år siden hos H&M. Tror den er kommet tilbage i deres sortiment og derfor præsenteres som nyhed.
Prissättningen beror nog på kvalitén. H&M är inte ekologisk va?
Bra tips på budgetalternativ. Tack!
Hej, haft min morgonrock från Society Limonta i 5år och ja kvaliteten går ju inte att överhuvudtaget jämföra med HMs
Hej. Hm homes morgonrock har funnits i sortimentet i flera år. Kan man ta patent på en klassiskt skuren morgonrock bara för att man tillverkar den i samma material? Ett så pass vanligt förekommande material som linne dessutom?
Tycker att det är intressant att man alltid tar för givet att det är det billigare alternativet som är det sämre, det som kopierar och snor? Är du helt säker på att artilleriets morgonrock inte är nyare i sortimentet än Hm’s och i så fall lånat sin inspiration från Hm? Inte så troligt kanske men en intressant fråga..
Är inte den allra största frågan i sammanhanget hur hutlöst det är att ta över 1000:- för en produkt i ett så billigt material som linne? Denna gång går det inte att försvara att materialet är ekologiskt (eller detta framgår iallafall inte på hemsidan).. Intressanta frågor tycker jag.
Bästa hälsningar från Joanna
Hej Joanna
Som jag skriver i inlägget har ingen patent på en morgonrock men (som jag också skriver) är jag rätt övertygad om att H&M och många andra kedjor bygger sitt sortiment på volym och popularitet. Om inte Society Limonta banat väg för trenden hade inte kedjorna haft något att agera på. Och ja, Limonta har funnits längre än fem år så även om nyhetsrubriken på H&M inte är sanninsenlig så är jag helt övertygad om att Society Limonta var före. Morgonrocken jag länkar till är också en kopia på Limonta…,
Underbart med linnemorgonrock! Jag har den från HM i mörkblått och älskar den! Även linne-sänggkläderna från HM är riktigt fina.
Kram Sofie
Frida, kan du inte utveckla lite med vad du menar med att H&M och andra kedjor bygger sitt sortiment på volym och popularitet. Förstår inte riktigt vad du menar med det.
När jag jobbade med en stor klädkedja som reklamare pratades det mycket om att företaget byggde sitt sortiment utifrån att nå volymförsäljning och att man agerade på fenomen (populärt med leggings i Vogue / Elle etc = massproduktion av leggings hos kedjorna året efter) och på samma vis funkar det ju i inredningsbranschen där designavdelningarnas uppgift är att matcha trender och nya produkters popularitet med billigare motsvarigheter säsongen efter för att nå bredd när efterfrågan på ett nytt populärt fenomen har chans att nå volym i försäljning.
Jag tror att din syn på hur kedjorna arbetar är lite föråldrad Frida. Nu vet ju inte jag vilken svensk klädeskedja som du jobbat med och våra svenska kedjor har ju lite olika kundgrupper som de inriktar sig på och då kan det givetvis vara så att de båda skall och vill vara olika snabba på en trend. För är man förtidig för sin målgrupp så kan ju det bli väldigt fel på samma sätt som om man är för sent på bollen. Men ialla fall i modebranschen som jag jobbar i så går ju allt mycket snabbare, de stora modemärkena har ju mer eller mindre alla slutat med att ha visningar för tidigt utan visar det som skall komma ut här och nu. Varför? Jo för att alla får samma influenser, går på samma trendföredrag, pret-a-porter märken som kedjor och lyssnar på vad Lii Edelkort har siat om och att de stora designmärkena har gjort om sitt sätt att jobba är för att de annars skulle ligga efter kedjorna i att få ut sina varor till kund. Trender går i cykler och det är inte så svårt att snappa upp dem och vad som komma skall när man jobbar i en miljö där man just skall vara i framkant. Att ge en bild utav att kedjeföretagen bläddrar i tidningar och kopierar till nästa säsong är en trist och förlegad bild. Visst jobbar kedjeföretag med volymförsäljning, absolut, det är ju det som är grunden. Men att tro att det enbart är volym som är viktigt är fel. Alla märken jobbar nog med bostonmatrixen ex. Nu är jag ju inte insatt på samma vis i inredningsbranschen men tror nog att den fungerar på ett liknande sätt. På samma vis som det var populärt med svartvitt, grafiskt och affischer med text flr några år sedan så kom sedan den skrynklade linnetrenden och alla hade den på samma sätt som alla hade axelvaddar på 80-talet typ… Det är en reaktion och jag tror inte att någon kopierat någon faktiskt vad gällde just det utan det är mer en motreaktion på något som varit. Men hey, vad vet jag, jag kan ju ha fel. Intressant är det ialla fall!
Det står att denna kulör är en nyhet om du kollar på webbshopen 🙂