Annons

Lookalikes: Linnemorgonrockar

På tal om att det blivit populärt att låta kimonos och kaftaner hänga framme i sovrummet så får man väl ändå säga att linnemorgonrocken är badrummets motsvarighet. Åtminstone om man kikar runt på olika hemnetstylade lägenheter. De finns ju i en rad olika prisklasser och kvalitéer där Society Limonta anses top notch. Och nej, ingen har väl patent på en linnerock men populariteten tycks tagga kedjorna att göra snarlika lookalikes för en bråkdel av priset. Eller vad säger du om de här? Ganska lika som bär? 
Bild 1: Morgonrock i linne från Artilleriet, pris 1199 kr
Bild 2: Nyhet från H&M Home, morgonrock i linne pris 399 kr
 

Kategorier:

Kommentarer

  • Kikade och kände på både morgonrockarna och linnebäddseten hos HM Home i helgen, och tyckte att de var riktigt fina och att kvaliteten kändes helt ok.
    Ett prisvärt alternativ skulle jag tro ?
    Ha en fin dag!
    Inredningshjälpen/Anette

  • Hannah skriver:

    Society Limontas linneprodukter är som sammet mot huden. Lyx!

  • Amanda skriver:

    H&M Home har haft sin linnemorgonrock i sortimentet i flera år så jag vet inte om det är en fråga om att göra en "snarlik lookalike till en bråkdel av priset"? Kanske snarare är så att vissa andra passar på att ta hutlöst betalt nu när det är så poppis..?

  • Amanda skriver:

    Kulören kanske är ny men i ditt inlägg är det ju själva linnemorgonrocken du skriver om och den har funnits länge 🙂

  • Malin skriver:

    Ingen nyhet från hm. Morgonrocken i denna kulör har funnits i flera år hos hm. De skriver nog nyhet på webbshoppen för att skapa uppmärksamhet.

  • Villy skriver:

    Man kan ikke tage patent på sådan facon 🙂 For resten jeg har sådan en som jeg købt for 2-3 år siden hos H&M. Tror den er kommet tilbage i deres sortiment og derfor præsenteres som nyhed.

  • Anonym skriver:

    Prissättningen beror nog på kvalitén. H&M är inte ekologisk va?

  • Lena B. skriver:

    Bra tips på budgetalternativ. Tack!

  • Anita Nielsen skriver:

    Hej, haft min morgonrock från Society Limonta i 5år och ja kvaliteten går ju inte att överhuvudtaget jämföra med HMs

  • Joanna skriver:

    Hej. Hm homes morgonrock har funnits i sortimentet i flera år. Kan man ta patent på en klassiskt skuren morgonrock bara för att man tillverkar den i samma material? Ett så pass vanligt förekommande material som linne dessutom?
    Tycker att det är intressant att man alltid tar för givet att det är det billigare alternativet som är det sämre, det som kopierar och snor? Är du helt säker på att artilleriets morgonrock inte är nyare i sortimentet än Hm’s och i så fall lånat sin inspiration från Hm? Inte så troligt kanske men en intressant fråga..
    Är inte den allra största frågan i sammanhanget hur hutlöst det är att ta över 1000:- för en produkt i ett så billigt material som linne? Denna gång går det inte att försvara att materialet är ekologiskt (eller detta framgår iallafall inte på hemsidan).. Intressanta frågor tycker jag.
    Bästa hälsningar från Joanna

  • Frida skriver:

    Hej Joanna
    Som jag skriver i inlägget har ingen patent på en morgonrock men (som jag också skriver) är jag rätt övertygad om att H&M och många andra kedjor bygger sitt sortiment på volym och popularitet. Om inte Society Limonta banat väg för trenden hade inte kedjorna haft något att agera på. Och ja, Limonta har funnits längre än fem år så även om nyhetsrubriken på H&M inte är sanninsenlig så är jag helt övertygad om att Society Limonta var före. Morgonrocken jag länkar till är också en kopia på Limonta…,

  • room by sofie skriver:

    Underbart med linnemorgonrock! Jag har den från HM i mörkblått och älskar den! Även linne-sänggkläderna från HM är riktigt fina.
    Kram Sofie

  • Fru K skriver:

    Frida, kan du inte utveckla lite med vad du menar med att H&M och andra kedjor bygger sitt sortiment på volym och popularitet. Förstår inte riktigt vad du menar med det.

  • Frida skriver:

    När jag jobbade med en stor klädkedja som reklamare pratades det mycket om att företaget byggde sitt sortiment utifrån att nå volymförsäljning och att man agerade på fenomen (populärt med leggings i Vogue / Elle etc = massproduktion av leggings hos kedjorna året efter) och på samma vis funkar det ju i inredningsbranschen där designavdelningarnas uppgift är att matcha trender och nya produkters popularitet med billigare motsvarigheter säsongen efter för att nå bredd när efterfrågan på ett nytt populärt fenomen har chans att nå volym i försäljning.

  • Fru K skriver:

    Jag tror att din syn på hur kedjorna arbetar är lite föråldrad Frida. Nu vet ju inte jag vilken svensk klädeskedja som du jobbat med och våra svenska kedjor har ju lite olika kundgrupper som de inriktar sig på och då kan det givetvis vara så att de båda skall och vill vara olika snabba på en trend. För är man förtidig för sin målgrupp så kan ju det bli väldigt fel på samma sätt som om man är för sent på bollen. Men ialla fall i modebranschen som jag jobbar i så går ju allt mycket snabbare, de stora modemärkena har ju mer eller mindre alla slutat med att ha visningar för tidigt utan visar det som skall komma ut här och nu. Varför? Jo för att alla får samma influenser, går på samma trendföredrag, pret-a-porter märken som kedjor och lyssnar på vad Lii Edelkort har siat om och att de stora designmärkena har gjort om sitt sätt att jobba är för att de annars skulle ligga efter kedjorna i att få ut sina varor till kund. Trender går i cykler och det är inte så svårt att snappa upp dem och vad som komma skall när man jobbar i en miljö där man just skall vara i framkant. Att ge en bild utav att kedjeföretagen bläddrar i tidningar och kopierar till nästa säsong är en trist och förlegad bild. Visst jobbar kedjeföretag med volymförsäljning, absolut, det är ju det som är grunden. Men att tro att det enbart är volym som är viktigt är fel. Alla märken jobbar nog med bostonmatrixen ex. Nu är jag ju inte insatt på samma vis i inredningsbranschen men tror nog att den fungerar på ett liknande sätt. På samma vis som det var populärt med svartvitt, grafiskt och affischer med text flr några år sedan så kom sedan den skrynklade linnetrenden och alla hade den på samma sätt som alla hade axelvaddar på 80-talet typ… Det är en reaktion och jag tror inte att någon kopierat någon faktiskt vad gällde just det utan det är mer en motreaktion på något som varit. Men hey, vad vet jag, jag kan ju ha fel. Intressant är det ialla fall!

  • Trendenser skriver:

    Det står att denna kulör är en nyhet om du kollar på webbshopen 🙂

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.