Annons

Veckans söndagssummering v 24 – 2016

Då har det blivit söndag igen och dags att summera de största nyheterna och snackisarna från inredningsveckan som gått. Men, innan jag gör det vill jag bara säga ett par ord om debatten som blossade upp efter mitt kritiska inlägg häromdagen. Jag fick ju både medhåll och mothugg… 

Bjuder man upp till dans för kritik måste man givetvis vara beredd på en svängom själv. Inget ont i det, så låt oss bara bortse från de personangrepp och elakheter som florerat mot mig i helgen. Vad jag däremot vill besvara är det faktum att några missuppfattat min text som att jag ville ”sparka nedåt…och totalsåga bloggare med mindre trafik”. Det var inte alls mitt syfte. Vad jag vänder mig mot är det högst tvivelaktiga innehålletvissa inredningstidningars sajter (som ingen ifrågasätter?) och de rent desperata clickbaitstrategierna de kör med som tycks ha smittat av sig på flera bloggare som rekryterats till magasinsportalerna. Alldeles oavsett om denna nyvunna sensationsrubriks- och listjargong beror på rådgivning från förlagen eller ej så står jag för att jag inte tror på ”klicka-och-häpna” som ett vinnande koncept i längden. Jag tycker inredningsbloggarna är (och alltid har varit) bättre än så. De enda som säkerligen tjänar på kortsiktigt trafikdrivande innehåll före personliga blogginlägg (redan nu) är ju tidningarna. Och jag kanske ska förtydliga att de verkligen inte skäms för att ta betalt. Ändå har jag än så länge aldrig hört talas om en portalbloggare som tjänar tillräckligt dvs i paritet till det värde och den trafik de torde generera. Eller i paritet med vad vissa portaler (ingen nämnd, ingen specifik utpekad) tar ut för sina annonser. Det är oschysst. Och ja – jag har insyn i båda sidor. Dels vet jag hur lite flera bloggare får fakturera som ersättning per månad (trots allt arbete de lägger ner) och dels har jag ju hört från säkra källor hur mycket annonsörerna måste betala för att synas i anslutning till dem. Det är ibland flera gånger dyrare för ett företag att annonsera hos ”en bloggare med mindre trafik” på en portal än med den största i branschen. Jag får inte ihop den ekvationen? Även om den för all del gynnar mitt bolag och det (än en gång) är hål i huvudet av mig att lyfta detta. Just därför kan jag heller inte bli annat än grinig när jag utmålas som någon slags bloggmobbare. Jag vill snarare instämma i hashtagen #taingenskit som snurrat på instagram i helgen, fast jag skulle vilja rikta den mot tidningsbloggarnas egna plånböcker – istället för mot mig – budbäraren. Kom igen tjejer, stå upp för ert värde och era egna varumärken. Ta inte skit!
 
Så till nyheterna. Låt oss börja med veckans skräll. I veckan stod det klart att Christopher Bastin blir ny kreativ chef för konkurshotade Indiska! Christopher har jobbat på GANT i 11 år och har ju stil som få. Blir det inte ordning på torpet nu så vete fåglarna. Ser fram emot utvecklingen!
Lightyears lampserie Caravaggio av Cecilie Manz får syskon i bordslampan Caravaggio Read Table
Muji lanserar en serie handgjord keramik. Fler bilder hittar du hos Dezeen
IKEA har släppt en sneak peak på sin PS 2017-kollektion vars miljfokus ifrågasatts med rätta. Men sakerna är fina, inte tu tal om det. En annan IKEA-snackis från veckan är Piet Hein Eeeks prototyper. Fina!
 
Notiser: 
– Kosta Boda gör sin största satsning någonsin med Bruk. Bilder HÄR!
– Sandberg Wallpaper relanserar tapeten Raphaël sedan den synst i Kinfolk magazine! 
– Läsvärd artikel om HAY i Wallstreet Journal (tipstack till Johanna)
 

Granit har släppt pressbilder på höstens nyheter. Väldigt hårt och svartvitt samt lite obehandlat trä. Själv fick jag köplust på menytavlan som varit snordyr att köpa via järnhandeln. Hoppas Granit pressat priset!
Höjdhoppsstjärnan Emma Green har designat keramikmuggar för DBKD.
Och Anna Malmberg har fotat Casa Cook Hotel på Rhodos. Värt att hålla utkik efter i stundande semestertider? Tipstack till Pella! Veckans mest ombloggade objekt? Svårt. Det kan vara en en högst normal säsongseffekt, det kan också vara de nya amorteringskraven, men antalet objekt har minskat rejält under juni. Byggbolagen jobbar ju med lite längre tidshoristont så där fortsätter det trilla ut nyheter. Sist i raden är Mjölnaren som dök upp på Hittahem i fredags. Fler bilder HÄR. Skön söndag till er!
Foto: Indiska, Muji, Lightyears, IKEA, Granit, DBKD och JM

Kommentarer

  • Anna skriver:

    Förslag på hashtag till annonsörerna #köpintekattskit ?

  • Jag håller med dig i din kritik och skrev faktiskt ett eget inlägg i ämnet i veckan med några flera infallsvinklar (Stampen’s Rekonstruktion och Alexander Bards analys av framtidens marknadsföring)
    Jag uppfattade inte ditt inlägg på samma sätt de bloggare som känner sig träffade av kritiken verkar ha gjort, utan precis som du påpekar idag som kritik till mediahusen/magasinen och inte till bloggarna som valt att blogga där.
    Jag känner ju både dig och många som bloggar hos tex Sköna Hem, Residence osv och ni är alla duktiga, drivna och fina inspiratörer till mig själv och många andra, och jag känner definitivt inte Dig som en person som skulle ge dig på och sparka nedåt på någon annan.
    Sen håller jag med Maria om att det är fritt upp till var och en att välja både vilka inredningsmagasin, deras hemsidor, bloggar osv som var och en vill läsa och ta del av, men önskar mer och bättre tydlighet när det gäller avsändare för det som publiceras generellt sett, och även i det fallet är du en stor förebild för min egen del.
    Kram
    Anette

  • Anonym skriver:

    Jag håller inte med ovanstående om att det bara är upp till var och en att läsa det hen vill i bloggväg för alla stora bloggare har självklart ett ansvar eftersom de leder utvecklingen för hela sin bransch oavsett om de får lön av en tidning eller ett eget bolag. Fortsätter magasinen mata på med nonsens på bred front så är det så den allmänna uppfattningen om inredningsinspiration på nätet kommer bli. Fortsätter majoriteten av bloggarna i samma anda som tidningsrubrikerna eller med dold smygreklam för att de tycker märkningar är onödigt (eller som jag hört för att tidningsportalerna inte tillåter egna initiativ till samarbeten, ännu ett viktigt inlägg i den här debatten) så kommer det störa den allmänna bilden av bloggare. Det räcker med en negativ artikel för att det ska slå på alla henne Blondinbellaeffekten. Den gängse stilen blir massans uppfattning. Borde det inte finnas en bloggförening eller något blogg-råd där detta kan diskuteras?

  • Karin skriver:

    Jag har tidigare bloggat på en stor familjeportal och varje vecka fick vi mail om vilka inlägg som hade genererat mest trafik, det var nästan alltid listor i stil med "10 saker jag inte visste innan jag fick barn" osv. Portalen uppmuntrade oss att pumpa ut listor hela tiden och kom med förslag på olika teman och färdiga rubriksättningar. Jag tyckte det var otroligt tröttsamt och opersonligt och undvek dessa listor men såg hur de andra toppbloggarna hängde på. Det är så tråkigt när fokus är på klickmagneter istället för innehåll, jag tror man kommer längst på det senare. Idag bloggar jag på egen domän, känner mig väldigt skeptisk till att blogga på en portal igen då min upplevelse var allt annat än positiv.

  • Heja dig – Igen! Bra att du bemöter och förklarar.
    Läste du Alexander Bard i Veckans Affärer? https://www.va.se/nyheter/2016/05/27/alexander-bard-det-ar-kort-for-storbolagen/ Att de stora bolagen inte har förstått att det handlar om kommunikation, att marknadsföringens tid är över…?
    Jag skäms över att de kan med att sänka sin nivå, både bildmässigt och text för att nå några nya klick men frågan är väl om dessa nya klick är kunder, till magasinet, varumärket eller enbart till för klicket skull? Är det värt det? Borde inte magasinen kämpa för att bli en onlinemagasin, med visst innehåll gratis och mer som prenumerant…

  • Marie Ramse skriver:

    Hej! Vad roligt att du kikat in hos Mjölnaren. Hoppas du får en lång och skön sommar med mycket surf.

  • Elle skriver:

    Integriteten, klokskapet! <3

  • Linnea skriver:

    Oh, bitchig citatbild, det trodde jag inte att du hade i dig 🙂

  • Pia skriver:

    Hoppas Bastin kan få rullning på Indiska nu, de vill man ju inte bli av med! 🙂

  • Viktig debatt och jag uppfattade det inte som att du sparkade nedåt. Snarare uppåt! Har inte heller fått ihop ekvationen i de erbjudanden som dyker upp från magasin och dyl. Den brukar oftast se ut så att jag ska blogga mer med samma kvalitet men få mindre betalt än vad jag får med en fristående blogg där jag själv bestämmer vem jag vill samarbeta med och sätter priserna. Det är så mycket i bloggvärlden som handlar om pengar och kvantitet idag, saknar känslan från när jag började blogga (nu kände jag mig plötsligt gammal…) då det var mer fokus på innehåll, glädje och nyfikenhet snarare än klick och strategi.

  • Anonym skriver:

    Jag tolkade det inte heller som att du sparkade på bloggarna utan att kritiken riktades mot siterna där bloggarna ligger.

  • Robert skriver:

    Känns som om Granit spanat lite väl mycket när de på Swedese och deras Riddle när de tog fram sin tidningssamlare…

  • Frida skriver:

    Tack snälla för alla peppande kommentarer.Jag var fullt beredd på mothugg i debatten – men inte på att bli kallad "mobbare av småbloggar". Jag är väl den storbloggare som delat med mig mest av tips och pepp för att hjälpa andra nya och mindre att växa genom åren. Den här diskussionen handlade om hur tidningarna kommer dra med sig bloggarna i fallet om vi låter oss påverkas av deras kortsiktiga strategier, samt att bloggarna som ju är de enda som egentligen bidrar med något vettigt material till magasinshemsidorna är dem som får allra minst betalt – ni skulle bli förvånade om ni visste hur lite – men självklart fanns det personer som passade på att vinkla detta mot mig. Bråk och konfliktrubriker är ju ett klassiskt journalistknep för att skapa intresse. Jag hoppas ni kan se igenom den retoriken.

  • Pethra skriver:

    Jag har alltid uppfattat Dig som generös och stöttande gentemot mindre bloggar. <3 Och när jag läste Ditt inlägg läste jag inte alls in kritik mot själva personerna bakom bloggarna, och deras arbetsinsatser, utan bara om tidningarnas sajter. För min del dem som hamnar i mitt fb-flöde.
    Jag skrev en kommentar när Du skrev Ditt inlägg och vill tillägga att jag med listor menar just dessa "katt-inägg" och liknande, inte alla listor generellt, då många listor hos bloggare är väldigt bra.
    Min respekt för Dig är intakt. <3

  • Lina skriver:

    Tycker ditt inlägg var så otroligt träffande och välformulerat. Är så evinnerligt trött på all form av click-bait som är mer regel än undantag både när det gäller inredning, familjeämnen och "nyheter". Vad härligt det är när någon med så stor läsarkrets lyfter detta!
    Märkligt citat för att belysa din poäng tyckte visserligen jag men det kanske är min engelska som är lite ringrostig.
    Men varför låter du de (få) killar som sysslar med inredning komma undan så lätt?

  • Anonym skriver:

    Gissar att du inte läst alla backstabbande kommentarer om Frida då Lina.

  • Lina skriver:

    Nej det har jag visserligen inte. Försökte kolla länken men kom in på någon facebooksida och villade bort mig. Men tycker fortfarande att det var ett konstigt citat då cut the cord syftar på att kapa banden/klippa navelsträngen.

  • Lina skriver:

    Äsch. Halva texten försvann. (På tok för sent för att sitta och kommentera märker jag)
    Skulle skriva att om "fools" syftar på de stora magasinen och inte på enskilda personer så är jag med på banan igen.

  • Erika skriver:

    Jag tolkade också ditt inlägg som en liten känga mot bloggarna och tyckte att det kändes väldigt underligt och konstigt för att komma från dig! Känns som att det blivit ett stycke i texten som blivit lite olyckligt och som går att misstolka. Jag uppfattade inte alls Lotta Agatons text på samma sätt även om jag förstår att det var det budskapet du ville få fram och jag håller helt med om det du tänker. Det är väl nackdelen med internet, man frågar inte först om man förstått rätt och vad någon egentligen menade innan man skriver något argt tillbaka… Smutskastning är ju aldrig trevligt för någon och tar sån onödig energi!

  • Jag tycker ditt inlägg var bra! Viktigt, och med stor igenkänning – ser jag en till riktig clickbaitartikel som helt saknar sammanhang från sajten/tidningen blir jag nog galen. Många bloggar och tidningar har på tok för mycket spons/reklam och liknande istället för det som ger mervärde, dvs bra inlägg och artiklar.
    Men sen är det väl så att mycket man skriver på nätet misstolkas på ett sätt som aldrig var ens mening. Nu är ju frågan i alla fall lyft, och förhoppningsvis kommer det något bra av detta i det långa loppet! Jag tycker iaf att det var superbra att du valde att ta den debatten, speciellt eftersom den även kan missgynna dig som frilans – strongt!

  • Clickbait är väl så… 2014 eller något? Nu är jag inte så inne på inredning men ser väldigt ofta fenomenet bland bloggar överlag. Rubriken och delningar med texter som får det att låta som att man friat till killen och han sade ja medan det egentligen handar om att han gav med sig att käka köttbullar till middag och liknande. REALLY!?

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.