Annons

Trenden som kommer döda bloggläsandet?

Låt mig börja med en brasklapp. Jag gillar inredningstidningar, det gör jag verkligen. Det finns få saker som är så inspirerande som att botanisera på Press Stop eller att få lägga sig raklång i soffan med ett nytt trycksvärtsdoftande nummer av sitt favoritmagasin. Lägg därtill att jag är den första att ställa upp med pepp och hjälp till andra medbloggare i allt från fakturafrågor till creddande med länkar. Men. Härtill är jag nödd och tvungen att ta upp ett fenomen som berör de båda och som retar mig just nu.
 
För mig som bloggat i tio år är det tydligt. För er som precis har börjat hänga runt i sociala medier kanske det inte är fullt lika påtagligt. Ändå vågar jag påstå att ingen som läser inredningsbloggar kan ha undgått hur de stora drakarna i tidningsvärlden har rekryterat över flera av landets mest talangfulla bloggare och förvandlat dem till veritabla Clickbait-maskiner. Plötsligt sprutar inredningsbloggarna ur sig mängder av inlägg med rubriker typ ”12 oväntade sätt att inreda XXX på, du kommer bli förvånad över nummer X” eller ”Därför måste du vertikalmåla ditt hem” följt av ett gäng lånade bilder från andra sajter. Varför? Jag fattar att det där är ett sätt att snabbt driva trafik till Bonnier och Schibstedt och Aller Media (ja.. hejdå alla frilansjobb, vi ses nog aldrig mer) men det är ju också ett väldigt effektivt sätt att döda följarnas bloggläslust på sikt. Och till vems lycka? Jo pappersmagasinens.

Vill vi bloggare verkligen gå i den fällan?

 
Jag tycker också det är intressant att granska valfritt inredningsmagasins innehåll i papper och jämföra det med samma magasin på webben. De står inte direkt för liknande kärnvärden och varumärken i min värld? För om man skalar bort inredningsbloggarnas föredömliga arbete med att producera ovan nämnda ”inredningstexter” istället för personligt vinklade bloggginlägg – så ser man plötsligt märkliga redaktionella artiklar uppenbara sig. Residence (som jag uppfattar som ett trendkänsligt designmagasin) skriver plötsligt om Klädkoder för bröllop – etikettdoktorn reder ut begreppen och Maskinerna som blandar Whisky-drinkar baserat på din Facebookprofil? Och Sköna hem (som jag uppfattar som en premiumtidningmed flotta hemma-hos-reportage från våningar på Östermalm) drar sig inte för att publicera artiklar av typen 14 katter som har synpunkter på din inredning
 
Seriöst? Vad är det som händer? 
Är det ingen som värnar om innehåll och koncept längre? 
Samma inredningstitlar skulle ju aldrig publicera den typen av artiklar i sina papperstidningar?
Och vad blir det för kvalité på trafiksiffrorna om man bjuder på sådant apart innehåll? 
 
Jag har full förståelse för att man som bloggare föredrar att ligga på en portal och få en jämn månadsinkomst (jag om någon vet ju vad det innebär att inte göra det) men tycker det är skittråkigt rent ut sagt att så många bloggare i utbyte mot den tryggheten låter sig fogas under pappersdrakarnas tvivelaktiga knep för att driva volymtrafik på nätet. Visst finns det undantag från den här trenden, en handfull personer har verkligen blommat upp efter att ha flyttat på sig (ta Krickelin, Underbaraclara och Helena som bra exempel på det) men överlag tycker jag fenomenet är väldigt tydligt. Bloggläsandet i inredningsbranschen är inte längre vad det en gång varit sedan majoriteten av de duktiga skribenterna signat upp sig för förlagen och innehållet där har inte utvecklats till det bättre. I alla fall inte utifrån oss bloggkonsumenters perspektiv. Kan vi inte försöka ändra på det, innan det är försent?

Kategorier:

Kommentarer

  • eva skriver:

    Jag håller med till fullo! Fler måste våga vara sig själv och inte bara jaga volym, vad hände med kvalitet och personlighet? Fint att du tar upp ämnet 🙂

  • Marie skriver:

    Håller helt med dig! Men allt går att köpas för pengar, alla är prostituerade i någon mån. Keep up the good work, Frida! Verkligen bra att du lyfter frågan.

  • Emma - By Emma skriver:

    Instämmer till 100 %!

  • Kan bara hålla med!! Jag skulle också vilja ta upp den knepiga designen på de här portalerna. De är superröriga och läsarovänliga och verkar gjorda för att man ska villa bort sig bland alla konstiga artiklar och reklambanners. Jag bojkottar magasinssajterna totalt och läser de bloggare som fortfarande går att följa via RSS istället för att slippa se allt jippo runtomkring. Det går ju för sjutton inte ens att scrolla på vissa av de här sajterna.

  • marie skriver:

    Jag håller med, allt blir samma och inget intressant…

  • Anette skriver:

    Håller med till 100%
    Jag har följt en stor mängd olika bloggar i över 10 år och är så grymt besviken på hur majoriteten har utvecklats. Jag följer nu färre och färre bloggar och i dagsläget är det bara några enstaka kvalitativa och unika kvar. Så sorgligt.

  • Anonym skriver:

    Är det inte märkligt också att detta är så inredningsspecifikt. INGA modebloggare jag följer skriver så robotartade artiklar som inredarna. I den sfären är det ju ändå jättemånga som ligger på portaler….

  • Pethra skriver:

    Håller verkligen med! Dessa "10 sätt att göra ditten och vatten" med lånade bilder är så ointressanta. Det sänker kvaliteten och jag får kvällstidningskänsla av det i stället.

  • Lina skriver:

    Spot on Frida. Varumärkeskvalitén, medvetenheten och positioneringen byts ut mot den nya tidens trippade klick-journalistik. Resultatet? Större, kortsiktig trafikdrivning snarare än långsiktiga relationer bland partners, influencers och därmed bloggare. Suck.

  • Johanna G skriver:

    Alltså, <3 <3 <3 till dig!! Älskar när du är så rak o personlig som i dessa blogginlägg, där du verkligen med din erfarenhet och inblick i denna typ av värld kan på ett ärligt och opåverkat-från-högre-positioner sätt ge oss andra en ögonöppnare! För det är just detta man blivit omedvetet påverkat av mer o mer men inte riktigt fattat. Och jag blir SÅ ÄCKLAD av allt som bara handlar om pengarnas skull – visst försörjer sig vissa på endast detta, men varför står inte integritet, personlighet och passion högre?? Man glömmer liksom bort vad som är viktigt för en till slut.

  • Lili skriver:

    Bra att du vågar ta upp detta. Rubrikformuleringarna är en kortsiktig lösning för att få många besökare, en trend som inte bara syns bland inredningsbloggare utan i flera branscher just nu. I längden så skadar strategin varumärkena (bloggarna mfl.). Inte sällan så leder rubrikerna till missnöjda besökare samt sänkt tillit då de ofta utlovas mer än vad inlägget erbjuder. Artiklarna är ofta tunna och snabbt producerade och saknar därmed värde för målgruppen. Alternativt hajpas något rejält som sen blir en besvikelse när innehållet bara erbjöd något vanligt/allmänt känt. Genom att bara jaga klick genom denna kortsiktiga strategi missas ofta syftet och fel besökare lockas dessutom. Vill man inte som inredningsbloggare (mfl.) ha relevanta, nöjda, inredningsintresserade och återkommande besökare? När de gäller produktmarknadsföring har denna strategi skrotats sedan länge, de är inte längre lönt att hajpa något som inte håller måttet med tanke på transparens och hur snabbt allt sprids idag.. man har där gått över till att fokusera på värdet och ”kunden”. Men här verkar utvecklingen tagit motsatt riktning för vissa. Tråkigt!

  • Maria skriver:

    Bra Frida, mycket bra och "äntligen" säger någon med lite tyngd de rätta orden.

  • Jag håller bara delvis med! Absolut är det viktigt att inte spotta ur sig artiklar som 7 sätt att inreda en hall och sedan göra det så generiskt som möjligt med så lite effort som möjligt. Sånt gynnar bara tidningarna. Men jag tokälskar den typen av listor – fast bara om det görs personligt – för då lär jag mig massor om mitt favoritämne inredning.
    Och att detta bara skulle gälla inredningsbloggarna håller jag inte med om. Mammabloggarna har börjat drivas åt precis samma håll. Alla ska nu skriva artiklar om "7 saker jag inte visste innan jag blev mamma" eller "5 saker jag har i BB-väskan". Listor som ofta är clickbaits. Fast även där finns det ju briljanta inlägg som sticker ut. Så ja! Lite både och tycker jag. Jag gillar listor, men jag gillar inte när klick går före personlighet och integritet.

  • Martin skriver:

    Håller med och lämnade min syn på saken för ett tag sedan.
    https://martinreda.com/2016/03/24/elle-decoration-pa-facebook/

  • Madeleine skriver:

    T A C K!! Jag är så evinnerligt trött på inredningtidningarnas websiter. N O L L inspo, bara larviga artiklar och jagande efter klick. Kvalitet och integritet är som bortblåst. Varför vill de sänka sin egen image? Var stolta över att vara en papperstidning och lämna internet ifred till andra mer seriösa om ni inte kan leverara samma kvalitet…skönt att du har tagit upp det. Tack igen Frida ?

  • Helena skriver:

    Håller verkligen med. Sköna hems hemsida är ett skämt. Den speglar ju inte alls magasinet och innehåller en massa annat skräp. Och så är det med många magasins hemsidor. Märkliga tips och skämtartiklar på en seriös inredningstidning?! Om jag hade varit bloggarna där hade jag försökt ställa lite motkrav. Det är ju ändå de som lockar läsarna till sajten, är jag övertygad om. Älskar Hemma med Helena för övrigt, hon är grym på att vara personlig och varierad i sina inlägg (och det säger jag inte bara för att jag är namne 😉 ).

  • Anonym skriver:

    HATTEN AV!!! Så sjukt trött på kompotter av korniga bilder de snott från internet med 7 tips på hur man rengör med ättika. Är det verkligen samma redaktion som skriver på webben? Är det ens lagligt att de stora förlagen snor så mycket bilder på nätet?

  • Nina skriver:

    Problemet är att tidningarna inte styr över det digitala innehållet längre – utan förlagen har separata webbavdelningar med liten eller ingen kontakt med redaktionerna. Mantrat att man ska vårda sitt varumärke är visst som bortblåst när det gäller digitalt innehåll. Och när alla jagar klick blir och skriver samma sorts artiklar blir det ju också otroligt enahanda innehåll. Läsarna får läsa ungefär samma saker – på alla inredningssajter. Håller med – otroligt tråkig och kortsiktig utveckling. /Printperson

  • Lisa skriver:

    Intressant och viktig reflektion detta!

  • Heja dig Frida! Älskar dina "ryta ifrån"-inlägg!!!

  • Jag håller såklart med Dig, jag vill minnas att vi pratat om detta flera gånger…
    Som ensam liten bloggare som inte är med i "draknästena" känner man sig ibland ganska betydelselös och, ja liten i sammanhanget.
    Nästan alltid när de bästa bloggarna ska listas osv så är det ju just bloggarna från magasinens portaler som man refererar till.
    Jag tycker personligen att kvaliteten om man jämför pappersmagasinen med deras digitala sidor så är det som natt och dag,inte mycket av värde att läsa förutom bloggarna, resten är rena annonser dvs pappersupplagornas finansiering.
    Ha en fin dag
    Inredningshjälpen/Anette

  • Lena skriver:

    Oj oj oj nu blir det krismöte på Sköna hem och Elle interiör…sen kommer du få kalla handen. Tror inte bara du kan glömma dina frilansjobb… De lär aldrig intervjua dig eller skriva om dig heller. Modigt att du ändå vågar ta upp detta…

  • Anna skriver:

    ???? Well Said!

  • Händelsevis skriver:

    WORD!
    Tycker även det delvis gäller andra slags bloggar också men mest extremt bland inredningsloggarna. Starkt av dig att hålla fanan högt!

  • Josefin skriver:

    Jätteintressant analys och väl formulerat! Har själv blivit helt förskräckt av dessa hemsidor med tramsigt innehåll och bloggarnas inlägg som mer eller mindre är inköpslistor. Är så oerhört trött på konsumtionshetsen och uppskattar verkligen dina resonemang kring detta utifrån hållbarhet, tror din bloggväg är den som är hållbar i längden, åtminstone är det den som jag kommer att fortsätta följa.

  • Jenny skriver:

    Jättebra att du ryter ifrån. Det är så tråkigt när allt ska optimeras för klick. Och det som kompromissas bort är såklart kvalitet och mervärde.

  • Kreativa Karin skriver:

    Jag som hänger mest på instagram har noterat liknande företeelser där med. De flesta tidningar repostar andra kontons bilder eller sådant de hittat på Pinterest. Varför? Varför inte använda alla underbara bilder som publiceras i tidningen eller från bloggarna som är knutna till? Har också hört att redaktionerna när det gäller tryck och webb är helt olika så det är något som skulle kunna ändras. Kanske med hjälp av detta inlägg? Heja dig Frida!

  • Lo skriver:

    Bra skrivet! Det här är någonting jag verkligen reagerar på när jag läser inrednings- och livstilsbloggar idag. Det är svårt att veta vem avsändaren är ibland och huruvida inlägg är "sponsrade" på ett eller annat sätt eller inte (om bloggare är tydliga med att skriva ut samarbeten och eventuell spons i sina inlägg är det såklart helt ok). Känns så himla tråkigt och så långt ifrån genuint och intressant man kan komma annars. Jag vill läsa bloggar av personer som delar med sig av sin personliga stil och kunskap, inte personer som skriver med dolda agendor. Det som är synd är att det för den "oinsatte" ibland kan vara svårt att veta säkert hur det ligger till (ibland har man ju en magkänsla av att det känns fel, men det kan vara svårt att veta hur man ska kunna granska det). Tråkigt för de individer som ställer upp på detta! (även om jag också har förståelse för behov av trygghet och stabil inkomst)

  • Helena Lyth skriver:

    Älskar att du tar upp ett ämne som många diskuterar och funderar över i det tysta, i de digitala korridorerna. Vår bransch är fortfarande rätt ny och alla testar sig fram och hoppas hitta den heliga graalen som ska lösa de sociala mediernas djungel. Alla vill synas och riskerar att bara skrika istället för att säga något viktigt i lagom volym. Samtidigt som detta nu är ett yrke som ska ge lön och mat på bordet. Balasen är en cirkusakt!
    Tack från hjärtat att du sett min "kamp" över att försöka vara mig själv trogen.

  • Mini skriver:

    Alltså så jäkla bra skrivet! Och jag kan bara instämma!
    Tycker det är tragiskt vilka dåliga material som publiceras på webben. Och för min del så har jag näst intill slutat följa alla inredningsbloggar som ligger på stora sajter.
    Vill bara tillägga att om dom slutar ge dig frilansuppdrag pga det här så är dom ju galna! Få journalister skriver ju så bra som du gör och dessutom är du fantastiskt duktig på det du gör! Hejja dig!

  • Rebecca Pecci skriver:

    Mycket bra skrivet! Kan inte annat än hålla med. Tycker inte jag ser annat än det du just nämner och då framförallt att poppar upp reklam om dessa inlägg på sociala medier. Det känns som att det blir svårt att sålla och kvantitet går före kvalitet.
    Kram & keep up the good spirit

  • Sofia skriver:

    Men vad glad jag blir att du tar upp det! Vissa inredningsajter har förvandlats till skvallerblaskor? Så tråkigt. Som tur är håller pappersformatet fortfarande samma klass.

  • Annika skriver:

    Håller också med helt och hållet! Har slutat läsa på webbsidorna för längesen. Jag prenumererar på de bloggar jag vill läsa via bloglovin som jag tycker fungerar bra. Bra att du skriver om det!

  • Lotta Agaton skriver:

    Jag håller verkligen med dig Frida, så bra att du lyfter detta!!! Inredningstidningarnas hemsidor är under all kritik och att det är verkligen något helt snett när man publicerar innehåll på sin hemsida som man aldrig skulle publicera i sin tidning. Att inte förstå vikten av att hemsidan speglar tidningen och att tro att bloggar är ett sid-klicks-lockbete är bara ett tydligt tecken på att papperstidningarna fortfarande inte förstått makten och potentialen nätet har. Kram, Lotta

  • Ulrik skriver:

    Bra sagt Frida! Håller med dig till 100%. Men detta är ju ändå på något sätt bra för vi som inte har så stora bloggar! Att visa på personlighet och ge läsarna intressanta och relevanta inlägg! Fortsätt ryt! ?

  • FashionAndBeauty skriver:

    Kolla in min nya blogg där jag ger massor av mode- och skönhetstips. Är du suger på en väska från YSL, Chloé, eller Rebecca Minkoff? I mitt senaste inlägg visar jag vart du hittar dem, och vart du hittar betydligt billigare, riktigt snygga budgetalternativ.
    https://finest.se/fashionandbeauty/

  • Loo skriver:

    Från en helt oinsatt läsare kan jag bara reflektera över att jag som älskar inredningstidningar helt har slutat läsa deras hemsidor och läser egentligen uteslutande bloggar istället. Och jag har på sista tiden avprenumererat på ganska många bloggar som jag upplever "tappat tyngd och inspiration" som kanske egentligen ska lägga ner sina bloggar på jobba med Insta enbart eftersom dess innehåll har ett format som inte fyller en blogg. Tack för att du står upp för etik och för en vansinnigt uppskattad blogg!

  • Lisa skriver:

    Det här inlägget kom inte en dag för tidigt!! Jag har länge förundrats över inredningstidningarnas mycket märkliga inlägg. Sköna hem tex, har jag helt tappat respekten för på facebook. De länk-klick jag gjort in på deras "14 sätt att…du kommer älska nr XX.."-typ av inlägg – har alltid fått mig att känna "Öh…. Jaha?" Håller helt med dig Frida.

  • Lina J skriver:

    En sak jag inte fattat med bloggsamarbetena är ju att bloggarna inte får synas i papperstidningen. Jag trodde det var uppsidan med att blogga för en känd tidning? Är det inte konstigt?

  • Martina skriver:

    Tack… Något som jag som är nybörjare bland denna stora massiva inredningsvärld.läser väldigt många bloggar och lär mig varje dag och tar bara emot sådant som jag tycker är intressant. Så tack för lite headsup så jag inte blandas in i detta blogghets

  • Helena skriver:

    Håller med fullständigt! Jag är så glad att du säger ifrån, Frida!
    All respekt till dig, du har integritet och mod! Och förstås en jättefin blogg och en inredningsstil helt i min smak 😉
    Jag hoppas tidningarna faktiskt tar till sig det du skriver och läser alla dessa kommentarer. Helt meningslös att försöka läsa på deras hemsidor (en del bloggar undantaget) eller Facebook – så mycket ren smörja!

  • Åsa skriver:

    Håller med dig till en viss gräns här Frida, men blir samtidigt aningen ledsen över det du skriver. Känns verkligen som om du drar alla över en kam här. Bloggar ju själv under en av dessa drakar som du kallar dem 🙂 Jag är definitivt ingen veritabel Clickbait-maskin, kommer heller aldrig att bli. Hos mig finner du inga listor, dessutom är ALLA bilder på min blogg tagna av mig själv, jag kör helt mitt eget race 🙂 Det är ju så att även om vi bloggar under någon form av gemensam portal så väljer vi, precis som du & alla andra bloggare helt själv hur vi vill utforma vår egen blogg. #taingenskit //
    Åsa@mycasa hos draken Sköna Hem

  • Malin skriver:

    Spot on! Men jag tror att sköna hem, Elle decorations m.fl. biter sig själva i svansen. En av anledningarna att jag inte köper pappersmagasin alls lika ofta som innan är alla dessa tramsiga artiklar på nätet i form av 10 sätt att hit och dit.
    Och när jag klickade på länken om katterna ovan bestämde jag mig för att aldrig mer köpa tidningen. Tror inte ens kvällstidningarna skulle kunna hittat på något mer meningslöst. Och detta på en site som skall ta inredning på allvar. Ett stort skämt.

  • Anonym skriver:

    Så himla bra skrivet. Jag har inte ens reflekterat över det här men du har så rätt!

  • Anonym skriver:

    Blev full i skratt när jag klickade på kattartikeln hos Sköna hem och genast fick två nya förslag på samma tema som en skönahem-reporter skrivit till deras sajt.
    "Du kanske också är intresserad av":
    Vad kan vara viktigare än dessa 14 inredningsdetaljer (om katten får välja)?
    14 roliga situationer när ditt husdjur tagit över ditt hem

  • Så snyggt & proffsigt skrivet! Vi pratade om detta sist vi sågs & du är stark att ta det ett steg vidare. Hoppas att de som kan ta åt sig av detta även läser kommentarerna.

  • Cecilia Öhrn skriver:

    Som svar på blogginlägget och alla kommentarer så skulle jag vilja reflektera över att en blogg aldrig är större än efterfrågan (läsarna). Det är upp till var och en som driver en blogg att ta ansvar för sitt innehåll, följa sitt hjärta eller magkänsla, men också att utvecklas då efterfrågan ständigt förändras. Och precis som Frida skriver så är inte bloggandet detsamma idag som för 10 år sedan, vilket jag tycker sammanfattar hela problematiken väldigt väl. För det finns väl ingen bransch som vill stå still och stampa år efter år efter år? Personligen ser jag det inte som en fälla att vilja utvecklas och prova andra vinklar än det som varit en bloggmall under så många år. Och vad vi inte ska glömma, det är att kvalitet ser helt olika ut för olika personer. För vissa handlar det om Östermalmsvåningar, medan för andra kan kvalitet handla om en lista med smarta tips. Ett magasin måste vara begränsat och nischat för att överleva (speciellt nu), medan nätet är oändligt, så varför begränsa sig där? Mvh Cecilia Öhrn, redaktör skönahem.com

    • Trendenser skriver:

      Denna kommentars publicering har fördröjts pga att IP-numret var sparat i min spärrlista. Endast de IP-nummer som tidigare skrivit något exceptionellt elakt läggs till i den för att jag ska slippa fortsatta påhopp. Intressant eftersom jag gissar att du satt på Sköna hems redaktion / i Bonnierhuset när du skrev detta? Mvh Frida Ramstedt

  • Lotta Thiman skriver:

    Håller med, det är så tydligt. Har helt tappat intresset för några, för bara ett par år sedan, briljanta bloggare. Urvattnade.
    Synd.

  • Villy skriver:

    Håller med till 100%

  • Emma skriver:

    Jag håller med, till fullo ?

  • Alexandra skriver:

    Heja Frida! Väl sagt!

  • Sabina skriver:

    Har reflekterat över detta många gånger, dels det oseriösa innehållet i många av listorna (många är faktiskt helt ok för en nybörjare som mig) som nästintill idiotförklarar sina läsare. Vem skriver dessa? Vad tror de om sina läsare? Skriver biltidningar och andra tidningar inriktade "mer mot män" samma typer av slask? Men framförallt är jag förfärad över portalerna i sig, här har man tabbat sig ordentligt med fula layouter, gammaldags teknik och det är en pina att läsa dessa bloggar med mobilen för det poppar upp reklam som knappt går att scrolla förbi och fula ramar, det är segt och eländigt och ibland ger jag upp innan ens sidan laddas. Jobbar med IT och läser bloggar bara från mobilen på väg till/från jobbet och ser klart och tydligt att själva läsupplevelsen är inget de har tänkt på eller försökt att underlätta för läsaren. Tips till även dig Frida att anpassa din sida till mobil även om den helt klart är lättare att läsa när man väl zoomat in.
    Jag tillhör kanske den yngre målgruppen inom inredning och är inte van att köpa tidningar, mitt mindset är att allt finns på nätet. Jag hade faktiskt ingen aning att innehållet i tidningarna skiljde sig så mycket och skulle aldrig för mitt liv köpa en sådan sådan tidning efter att jag har sett onlineversionen. Något för de gamla drakarna att tänka på om de vill föryngra sin målgrupp? Sen kan det såklart vara för att vi som jobbar med IT lite mer är bundna till "vårt" virtuella element än andra.

  • Dina skriver:

    Vad underbart överraskad jag blev av ditt inlägg. Jag fattar inte varför "jättarnas" hemsidor har blivit så fördummande, det är nästan kränkande mot oss läsare. Visst finns det undantag och de enskilda bloggarna kanske bär minst skuld, och då är det särskilt uppriskande att det finns sådana som du som inte kompromissar, säljer sina värderingar och sitt varumärke. Den här artikeln må ge dig färre frilansuppdrag, men den ger dig också mer förtroende från oss läsare (och konsumenter) vilket i sin tur borde leda till att du får ta mer betalt 🙂 Jag håller inte med en av kommentarerna om att modebloggarna inte lider av samma problem, det gör de absolut.
    En sak till. Din kritik är saklig, underbyggd och optimistisk. Med andra ord, god journalistik! Det är inte att "kasta skit" som någon här uttryckte. Jag är personligen trött på bloggare som bara hyllar och är "snälla" för att aldrig trampa på några tår, fastän många har skäl att ibland kritisera.

  • Pysselbolaget skriver:

    Heja dig som ser och säger ifrån! Jag tror att det stora problemet är att vi, folk i allmänhet, inte har tid och ork att reflektera och reagera. Vi låter oss matas tills någon säger stopp. Tack Frida för att du skakar burken.

  • Anna G skriver:

    Så väldigt bra skrivet av dig Frida!
    Jag kan inte låta bli att fundera över IP-numret i din spärrlista… Om det är som jag tolkar det så köper jag inga fler nummer av "Sköna hem".

  • Annika skriver:

    Håller med om mycket! Modigt, Frida!

  • Cecilia Öhrn skriver:

    Hej Frida Ramstedt. Jag har följt din blogg sedan start och har alltid varit imponerad av ditt arbete, du inspirerar och driver inredningsfrågor på ett proffsigt sätt. Å min sida är jag mycket stolt över våra bloggare, vår sajt skönahem.com samt vårt magasin – men självklart har jag full respekt för att man kan tycka olika. Det är alltid bra och välkommet med en publicistisk debatt, så länge vi håller en konstruktiv och nyanserad ton. Vad gäller det spärrade ip-nr, alla på Bonnier Tidskrifter har samma IP-nummer och vi är över 350 personer som arbetar här. Mycket tråkigt att du drabbats av elaka kommentarer från det ip-nr, och jag måste klargöra att jag är inte en av dem. Näthat är aldrig någonsin okej.
    Bästa hälsningar Cecilia Öhrn

  • Eva skriver:

    Det jag uppskattar mest med din blogg är just det rena och kvalitativa innehållet. Inte en massa trams och dravel. Dessutom är det lätt att läsa, följa, orientera sig och söka på din blogg. Stå på dig och kör ditt eget för det är kanon!

  • Anneli skriver:

    Jag är lite förvånad över att papperstidningen nämns överhuvudtaget. Jag läser inredningsmagasinen i datorn och på surfplattan och har från fler länder än Sverige och det till priset för cirka ett pappersmagasin.

  • Mia skriver:

    Bra Frida!

  • katarina skriver:

    Tror nog mest om att det handlar om förändringar och att man måste hitta nya vägar och ingen kan gå i gamla spår. Det gäller förmodligen både mig, dig och alla papperstidningar. Vad som är billigt och fula knep är svårt att sålla ut, de som gillar design kanske inte borde gilla Amazon eftersom deras webbplats är utom all skönhet MEN folk handlar där ändå och även de som gillar design (gissar jag). Så, jag tror att man måste se trender, vilket du är duktig på, gilla läget och hitta nya vägar. Papperstidningarna är redan de stora förlorarna så låt dom hållas. Jobba på med din blogg men uppdatera användarvänligheten för mobila enheter och tänk UX och ha det innehåll du har.

  • Elin skriver:

    Håller verkligen med! Personligen har jag helt slutat att surfa in på vissa sidor och till och med skickat ifrågasättande mail till vissa redaktörer…

  • Lotta skriver:

    Som vanligt slår du huvudet på spiken och därför jag älskar din blogg, avgudar din stil och dagligen tittar in på bloggen och insta ett par gånger. För att inte nämna söndagssummeringen som är en ritual
    Jag är så trött på Sköna Hems spammande om en massa ointressant skräp, ja om tex katter.
    Keep up the good work! Jag är övertygad att det lönar sig i längden!

  • Christian skriver:

    Hej
    Du bara fortsätter och fortsätter imponera, grymt bra Frida.

  • Anna skriver:

    Heja dig Frida – så bra ord och reflektioner! Jag har full förståelse för att det ska vara businesstänk med en blogg och allt vad det innebär för att ni ska kunna leva på det, men instämmer med dig att det är så otroligt synd när flera bloggar jag tidigare läst känns som att när de flyttar på sig får färdiga manus att publicera på sina bloggar eller fått uppmaning attändra sitt skrivsptåk. Blir så otroligt opersonligt – själv har jag slutat ett läsa flera av dem. Snälla – flytta aldrig till en tidningsportal och fortsätt med din väg! Trevlig helg!

  • Maria skriver:

    Vaa?? Är det sant att du behöver ha en spärrlista över folk som vill dig illa? Och ännu mer intressant att du har behövt spärra Sköna hem/Bonniers IP-nummer och Cecilia verkar jobba sena kvällar med tanke på att hon skickar sin kommentar som hamnar i spärrfiltret 22.19… Väldigt bra inlägg Frida och jag kommer sluta köpa Sköna Hem!

  • Felicia skriver:

    Väl rutet! Hoppas att diskussionen nu inte urartar till pajkastning mellan bloggare som känner sig påhoppade, utan att fokus hamnar på tidningarnas sätt att försöka få annonsinkomster.

  • Eva skriver:

    Jag förstår inte riktigt problemet. Läser visserligen inte många bloggar, men första gången jag såg att listorna började dyka upp tyckte jag det var ganska kul sätt att inspirera på (beror självklart på hur de skrivs och vilket material som används,men så är det ju överallt på internet). Hur som tycker jag det här inlägget är ganska oschysst och tråkig läsning… Isf är alla sponsrade tävlingar minst lika mycket "clickbaits" i min värld (vilket jag också uppskattar, så missförstå mig rätt).

  • Anonym skriver:

    Om jag hade varit annonsör på tidningsportalerna hade jag starkt ifrågasatt deras statistiksiffror OCH jag hade krävt transparens i fördelningsmodellen av hur mycket pengar som går till bloggarna och hur mycket magasinens nätredaktioner tar av annonsintäkterna efter det här förtydligandet om vilka det egentligen är som gör jobbet.

  • Johanna skriver:

    Well… det där går väl both ways, visserligen tycker inte jag heller att det är så kul med alla listor. Däremot tycker jag ännu sämre om att andra, fristående bloggars innehåll blir alltmer utspätt med "samarbeten", ändlösa rapporter från pressträffar och slogantävlingar – sådant som gör att det personliga, reflekterande får stryka på foten i minst lika hög grad som de bloggar du nu kritiserar.

  • M skriver:

    Inget unikt för intresseområdet inredning. Även träning/motion, ser en av de stora papperstidningarnas hemsida ibland ha "importerade"/bara översatta tips/artiklar, som är skrivna i en helt annan ton än deras egna svenska material. Kanske just för att det egna materialet är bra, som man så tydligt märker skillnaden? Det är ju värt att fundera på, för andra tidningar i samma genre är mer eller mindre bara just såna "importerade" artiklar och tester.

  • Jessica skriver:

    Jag är en "vanlig" bloggläsare, gillar inredning och mode men som aldrig kommenterar, bara strötittar och läser. Jag läser tyvärr inte din blogg (av flera anledningar men som Johanna ovan skrivit så är många stora inredningsbloggar så otroligt lika och oinspirerande då typ allt är vitt, grått, kalksten, träpall…) men blev nyfiken då jag läste inlägget på Sköna Hem. Måste säga att jag tycker det är en helt korrekt bild av reportagen på sköna hem som är trista och av låg kvalitet men en väldigt orättvis skildring av bloggarna där. Dom gör BRA listor som jag som läsare uppskattar och många fotar själva och tipsar om roliga diy, recept och inredningstrender. Tråkigt att du även hänger ut sköna hems redaktör i kommentarsfältet när det uppenbarligen finns flera med samma IP-nummer. Väldigt lågt gjort och jag kommer fortsätta hålla mig borta från din blogg pga detta. En ärlig fråga: Varför tycker du att du har rätt att skriva det du gör men inte lika öppensinnad att de du syftar på inte ska få uttrycka sig på sina bloggar att de känner sig orättvist behandlade och sårade?

  • M skriver:

    Älskart!
    Så otroligt underbart att du säger ifrån, trots att det kan bli följder, älskar det med dig!

  • Sara skriver:

    Jag tycker diskussionen gått över styr. Ska Frida värna om näthatarnas integritet? I vilken del av texten hoppar hon på en enskild bloggare vid namn så som tidningsbloggarna nu hoppar på henne? Det här är så lågt.

  • Maria skriver:

    Sakligt, viktigt och modigt inlägg! Det måste finnas utrymme i branschen för att diskutera den här typen av utveckling utan att det blir en hätsk debatt. Fram för mer diskussioner av det här slaget! Det utvecklar hela branschen i en positiv riktning.

  • Eva skriver:

    Jessica – var får du det ifrån, att Frida hänger ut Sköna Hems redaktör? Hon konstaterar bara att just det IP-numret var spärrat och att någon med det IP-numret skrivit elaka kommentarer.

  • Lisa skriver:

    Modigt Frida, och viktig poäng!

  • Sandra skriver:

    Eva och Jessica! Jag håller helt med er.
    Kritiken mot inredningstidningarnas webbsidor är befogad, men jag förstår inte den generella kritiken mot bloggarna som finns på deras portaler. Det är ju de som står för kvaliteten! Och av de bloggar jag följer är det utan tvekan denna som producerar minst eget material… (sammanställningar av pressmaterial, hemnetannonser, sponsrade tävlingar och… jodå, även listor). Helt okej och uppenbarligen uppskattat av många, men nog känns det lite som att kasta sten i glashus. Och de hon kastar på är inte ens i samma hus.

  • Lena skriver:

    Och jag som upplever dig Frida som en sell out mer än någonsin nu på senare tid men massor av sammarbeten och tävlingar och dylikt. Känns som det blivit mindre av dina egna genuina texter. Saknar dom. 🙁

  • Trendenser skriver:

    Jag är föräldraledig så jag har av förklarliga skäl inte samma tid att skriva egna texter men statistiskt sett har jag betydligt färre sponsrade / annonsinlägg också och fler redaktionella inlägg så det var ju tråkigt att du upplever det så. Tar till mig av det.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.