Annons

Veckans söndagssummering – v 9 – 2015

Då var det söndag igen och dags att knyta ihop de senaste sju dagarnas nyheter och branschsnackisar. Vad vi bjudits på? Nya kollektioner, kommande konst, ett konstigt (!) reklamgrepp och ett klassmarkerande (?) kulörfenomen…. Här har ni vecka 9 i korthet. Hoppas ni gillar.
Kinfolk har släppt ett nytt magasin och temat är kreativt entreprenörskap. Det här sovrummet som syns på bild där (hemma hos Hans) har fått mycket blogguppmärksamhet senaste dagarna. Sänglampan!
Alexander Lerviks företag Tingest har också fått fin spridning på sina nya pressbilder. Pläden!

Barber & Osgerby har gjort en ny servis och en jubileumsvas för Royal Doulton. Keramikkärlek!
BoConcept testar ett nytt grepp för att visa nyheter. En kortfilm, med Mads Mikkelsen i huvudrollen. Scenerna spelades in i Valencia hemma hos BoConcepts designer Morten Georgsen. Se mer HÄR!
 
IKEA är aktuella med utrullningen av sina nya hämtstationer i Norden (för dem som har långt till närmsta varuhus) men kanske mest för att de släpper ett nytt Art Event med limiterad konst i april. Fokus, street art!
Veckans mest ombloggade lägenhet har jag redan visat, men i kölvattnet av hyllningarna har det blossat upp en ganska oskön färgdiskussion i den annars så vänliga inredningsbloggosfären med kommentarsfält (plus en väggvariant av interiöra vattkoppor i form av provprickar, som sprider sig likt en farsot över landet). Varför då? Jo. Alla vill plötsligt måla mörkt men det gäller att välja rätt nyans. Den väggfärg man väljer avgör tydligen om man anses vara ”svensson” eller smakelit?… Så nu revirpinkas det med färgprover bland bloggarna (typ ”jag var först!”) och fintas med färgkoder (”jag tänker inte säga vilken!”) och battlas på nyansnivå (”barasånivet så är i alla fall jag inte mainstream!”). Och de som tjänar mest på den kulörta-katt-och-råtta-leken är ju såklart färgföretagen. Som min praktikant uttryckte det ”marknadsavdelningen på Jotun hade nog en sjujäkla afterwork i fredags!”… Ha en fin start på vecka 10!
Foto: Kinfolk, Tingest, Royal Doulton, BoConcept/Youtube, IKEA, Jotun

Kommentarer

  • Anonym skriver:

    Förstår inte varför ni bloggare håller på och fintar er läsare genom att inte vilja ge ut exakta färgkoder på era väggar? Förklara gärna.

  • Maria skriver:

    I mitt blogg- och Instagramflöde finns många fina bilder men alltid, ALLTID, under dessa finns kommentarer som "Fint, vilken färgkod är det!?", "Älskar lampan, var kommer den ifrån?", "Så fina koppar, var har du köpt dem?" etc etc. Det skapar ett uppskruvat köpbegär som varken är bra för kreativiteten eller planeten.
    Och angående färgdiskussionen så har det alltid varit så att det är de små nyanserna som skiljer "Svensson från smakelit". Hur tröttsamt det än må vara.

  • Maria skriver:

    Man ska inte försöka bry sig om vad andra tycker är mest rätt, mest fint osv.. och ha det man själv tycker om hemma. Så enkelt som så.

  • Lina skriver:

    När bloggare blir ohjälpsamma mot sina läsare och skriver nedlåtande "vi och dom" känns det lite som översitteri. Faktiskt.

  • Fd. målare skriver:

    Men hallå? 🙂 Bara för du har samma färgkod som en annan betyder inte att färgen (obs!) per automatik upplevs som samma! Det beror helt på hur ljuset faller in i rummet och vilken storlek rummet har. Eller är det viktigare att färgkoden är rätt än hur färgen upplevs? Det hela blir ju bara löjeväckande. 🙂

  • Ebba von Sydow skriver:

    Hej! Haha, skoj med färgerna! Apropå "jag var först" så måste jag ju lyfta fram min egen förrFÖRRA lya (hehe) där jag gick loss med grått, grågrönt och mörkgrönt:
    https://www.skonahem.com/inspiration/Alsklingsstallen/ebba-von-sydow-folk-blir-f
    Måndagshälsningar från Ebba

  • Anonym skriver:

    Gud så tröttsamt. "Jag var först"!!!?? Löjligaste jag har läst på länge.

  • Ebba von Sydow skriver:

    Äsch, jag blev så inspirerad av ditt inlägg att jag skrev ett eget:
    https://blogg.svt.se/ebba/
    😀

  • Stefan skriver:

    Är förälskad i den mörkblåfärgen som varit med i ett par inlägg nu. Skitsnygg!

  • Oj, så spännande! Det här att vara inredningsbloggare är inte alltid så lätt när läsarna kräver enkla, raka svar för hur de ska göra. Spännande hur marknaden/samhället fungerar. Precis som det som sitter på skyltdockor alltid säljer, vare sig det är en illasittande reaprodukt eller en utvald favorit.
    Som Maria kommenterar ovan om köphetsen, håller med henne och dig och din praktikant att färgföretag jublar nog när ni stora bloggare vänder till en trend… Häftigt vilken makt!?! Ansvar?
    Alla trender brukar vända rejält för att "svenssons" ska känna köpbegäret och konsumera mer.
    Synd dock att många inte vågar lita på sin egna känsla…

  • Hej, försöker hitta andra färger i Jotuns nya serie på deras site, men hittar bara St Pauls blue och inte t.ex.den grå i kontorshörnan (som jag förmodar är Jotun också?!). Kan du vara behjälplig?

  • Frida skriver:

    Ett stenkast från fyndet: Ser att det är många som frågat efter NCS-kod på väggfärgerna men måste be er kontakta Jotun eller Sarah Widman (som stylat) jag har tyvärr inte dessa. Möjligen väljer man att inte skriva ut dessa eftersom man vill sälja sin egen färgblandning (det tar ju tid och pengar att ta fram dessa färgkartor för företagen).

  • Hej Frida och tack för svar. Jag behöver ingen NCS-kod utan vore bara glad om jag visste vad Jotun valt att kalla den grå färgen så jag kan gå till en ÅF för Jotun och be om rätt färg (på samma sätt som den blå i sovrummet har ett namn).

  • Anna-Lena skriver:

    Det här var så intressant att jag var tvungen att skriva en slags sammanfattning över hela debatten. Det blev långt och spretigt, men kanske mitt inlägg lyckas förklara vad det handlar om för dem som inte är så insatta i debatten, speciellt här i Finland har det inte bloggats så mycket om det här ännu.
    https://sevendays.vasabladet.fi/bloggar/annalena/fargrik-debatt
    Tack för en inspirerande blogg, Frida!

  • Anna-Karin skriver:

    Jo jag gillade också mörkblått såpass mycket att jag tog hem en provbit från affären för månader sedan 🙂

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.