Den här veckan har det varit
inredningsmässa i Paris,
modevecka i Stockholm och upptakt inför
Furniture Fair som drar igång på tisdag. Behöver jag ens säga att mailboxen fullkomligen har korkat igen av alla pressreleaser och teasers. Här kommer årets femte söndagssummering med bloggsnackisar, nyheter och debatter du inte får missa från de senaste sju dagarna!
Danska
VIPP har lanserat sin senaste
”colour of the year”. 2015 slår de på stort och satsar på… Anniversary White – 2015 skulle VIPP’s grundare
Holger Nielsen ha fyllt 100 år. Mer
HÄR!
Tom Dixon trotsar trenden med varma metaller och
relanserar sin ljuslykta Etch i svart! Visades på Maison Objet i Paris de gångna dagarna och har genast tagits in i sortimentet hos
svenska återförsäljare.
Ett annat företag som satsar på svärta är
Ballingslöv som låtit
tre branschpersonligheter ta fram varsitt kök. Inredaren Mija Kinning, arkitekten Fredrik Almlöf och köksexperten Åsa Dyrberg.
Bemz däremot satsar på grönt. Grönt som i ekologiskt och hållbart. Deras nya serie
Respect såg dagens ljus i dagarna och de nya pressbilderna har valsat som paråkarna på
konståknings EM senaste veckan.
Jag blev också väldigt glad av att få smygkika på
Ires nyheter som lanseras nästa vecka, En ny soffa av Emma Olbers (su-uperfin) liksom fåtöljen
Hanna i nytt utförande med Tärnsjö-läder. Applåder!
På prints- och posterfronten mycket nytt. Dels bjöd veckan som gick på en rejäl diss av hela fenomenet signerad Martinreda, dels en ny kollektion från Playtype och ett helt nytt varumärke. Avslutningsvis såg ett oväntat samarbete mellan danska MENU och Paper Collective dagens ljus.
Och i torsdags hade
Rum21 smyginvigning av sin nya Göteborgsbutik (ligger vid Domkyrkan). Som kuirosa kan nämnas att
Tant Johanna har stått för konceptualiseringen av butiksinredningen och hennes kompis Cecilia för Rum21’s nya fina logotyp! Vi bjöds på god mat, en inspirerande föreläsning och som vanligt när Göteborgsbloggarna ses – himla trevligt mingel. Bilder från kvällen kan du se
HÄR!
Veckans
mest omskrivna nyhetssläpp måste ändå vara de nya pressbilderna från H&M Home, stylade av Lo Bjurulf och plåtade av Marcus Lawett. Superfina!
Foto: VIPP, Tom Dixon, Ballingslöv, Bemz, IRE, Playtype, Rum21, H&M, faksimil och Hemnet
Kommentarer
Alltid lika kul att läsa dina summeringar Frida!
Tack för en fin sammanställning – som alltid.
Det är ett engagerande ämne det där med att härma eller göra kopior och plagiat. Håller helt med dig. Men en svårighet som jag stött på är när man inte är tillräckligt uppmärksam. Ett exempel är Hemtex-vasen. Mönsterbild från dusty dimonds. Just dusty dimonds har stått på min, för att använda ditt ord, drömskelista väldigt länge, ändå slog mig inte tanken att de var samma mönster när jag stod där på Hemtex. Det blev inte något köp den gången (faller lättare för tunt, tunt glas), men i efterhand förvånade det mig att jag inte ens tänkte tanken om hur lika de var…
Roligt att läsa din summering!
käksön! Herregud så vacker, är det en nedsänkt kopparho? Otroligt snygg!
Superbra sammanfattning 🙂 Hoppas nu du kommer ha en riktigt bra vecka i Stockholm. Kommer tyvärr inte kunna vara där själv på grund av min dumma dumma dumma opererade fot!!!
Heja dig!!! Som står på dig och talar högt om kopiorna, speciellt när bloggare tipsar och får betalt för något som inte är lagligt – hallå, liksom! Skulle kunna skriva en hel bok om temat som verkligen borde engagera fler…
Det borde skrivas mer om marknadsföringslagen, om hur bloggare inte får ta emot vad som helst/hur som helst, inte heller sälja utan F-skatt etc.
Läste intressant om Ebba (von Sydow) hur hon genom att hon jobbar inom public service försöker att inte tipsa/svara på vart alla saker är ifrån. En del bloggar/instagram har ju verkligen blivit försäljningshets / reklampelare.
(Får skriva ett inlägg om detta istället för att fylla ditt kommentarsfält… he he)
Oj, spännande att jag fick en länk där! Jag är ju inte ens någon inredningsbloggare, utan gör min praktik på Blogfame, där vi har Voga som annonsör via Zanox/Webgains, som också har Zalando, RoyalDesign & Designonline i sina program. Men ska absolut framföra detta till dem. Tack för länken i alla fall, även om det var i en negativ kontext.
Jag blev verkligen besviken på många bloggare som ingick samarbete med Voga. Har de ingen självrespekt? Ska jag börja kopiera deras texter nu på tex engelska och starta en internationell blogg?
Alltså det här med plagieringen av designklassikerna… Blir så satans trött. Ser dessutom att en av de bloggare som valt att samarbeta med företaget snott en bild av mig – på min äkta lampa och använder den för att marknadsföra detta företag. Såklart utan bildkälla. SUCK!
Tack för fin summering i vanlig ordning!
Bästa,
Frida
Hmm…det verkar som om de där bloggarna samarbetar med Zanox/Webgains – som bland annat har Voga som uppdragsgivare. Det konstiga där är tex att RoyalDesign och Designonline tycker det är ok att vara uppdragsgivare åt samma företag som jobbar på att hjälpa Voga sälja fler kopior…
Läste precis på Inredningsvis-bloggen. Kände igen Fridas bild (följer Stage and coffee), så himla fräckt att svara så som bloggaren (alltså Inredningsvis-bloggaren) gjorde. Trist att flera av bloggarna inte har tagit en kritisk ställning till Voga, bra att du belyser det, tycker jag.
Jeanette: Maria på Inredningsvis gillar inte andras synpunkter. Kommenterade där vid ett tillfälle och blev så avsnäst. Så jag är inte förvånad över hennes svar…
Det här med plagiering verkar uppröra fler än mig. Jag tycker det är bedrövligt hur bloggarna utan att blinka gör reklam för sådana företag. Bara för att dra in pengar. Att de inte har mer förstånd och självrespekt än så gör mig förundrad.
En sak som jag har funderat över är när du lade upp "lookalike"-inlägget med Jotex för bara någon vecka sedan. Bara någon rad ner såg jag, mellan två inlägg, att du "trots allt" valde att ha dom som annonsör på din sida. Där fick jag lite samma känsla, du valde en annonsör som inte står för samma etiska regler som du själv.
Så trots allt så verkar det omöjligt, eller åtminstone väldigt svårt, att inte vara en del av detta.
Kram
För mig är det väldigt stor skillnad på Jotex och Voga. Däremot är jag noga med att granska mina annonsörer lika kritiskt som de företag som inte väljer att annonsera hos mig. Det är det långt från alla bloggare som har ryggrad nog att våga.
Hej, vilket bra svep, kändes nytt på något sätt..
Jag har två frågor, på vilket sätt skiljer sig Jotex från Voga? Voga står ju för att de gör kopior, upplever inte detsamma från jotex lr? Intressant med din synpunkt.
Hannas stol är fantastiskt fin men för mig en lookalike på "spanska stolen" kanske inte lika som bär, utan en slimmad variant.. https://m.lannamobler.se/sv/fatoljer/fredericia-furniture-fatolj-spanska-stolen
Men ändå, var drar vi gränsen, är det ok om "rätt" person lr "rätt" företag inspireras men om "fel" då är vi inte sena…
Drop chair – Arne Jacobsen https://www.fritzhansen.com/se/fritz-hansen/the-republic/produktnyheter/Drop
Ottawa – Karim Rashid https://www.boconcept.com/sv-se/boconcept/our%20designers/karim%20rashid
Lr måste det var en viss gräns av likhet för att vi skall se det som kopia, inspiration ok???
Tack för finfint svep, kul om du har tid svara på mina frågor..
Johanna..
Är också intresserad av att läsa ett svar från dig på Johannas frågor. Intressant diskussion detta!
Johanna: För mig är det stor skillnad på ett företag som med sk "ont uppsåt" har som enda affärsidé att lura kunder till att tro att de köper originalet, och på företag som i sin designprocess inspireras av trender och andras produkter och gör design som påminner om andras men som saluförs under ett eget varumärke och inte rennomésnyltar.Rent juridiskt så räknas möbler med verkshöjd som brukskonst och har därmed möjlighet till ett större skydd än andra produktkategorier och tjänster. Jag tycker absolut inte det är mindre fel att en stor kedja tillverkar accessoarer som är "lika som bär" men en viss form av variationsutrymme måste ändå få finnas på en effektiv marknad för att vi inte ska hämma konkurrensen. Till syvende och sist vill jag bara påminna att den här diskussionen inte handlar om vad vi tycker och anser, i slutändan finns det ju lagar för vad som är brottsligt och kriminellt precis som när det kommer till stöld och våld.