Annons

Lika som bär: Klassisk pall

Alvar Altos pall 60 som formgavs redan 1934 och vidareutvecklades till E60 har nått kultstatus och anses vara en Skandinavisk designklassiker med sin karaktäristiska form. Men, det hindrar inte IKEA från att producera FROSTA, en snarlik lågprismodell. Lika som bär inte sant? Eller vad säger du?
Orginal: Artek Pall E60, pris 1900 kr, formgiven av Alvar Aalto 1934
Lookalike: IKEA FROSTA, pris 69 kr

Kategorier:

Kommentarer

  • suvi skriver:

    Ja, verkligen lika som bär 🙂 Jag har två st FROSTA från Ikea är jätte nöjde med dem. Men det är klart att jag inspirerades av Artek innan jag köpte mina pallar. Snygga och praktiska är dem.
    Ha en bra dag!
    /S

  • Johanna B skriver:

    Yes, lika som bär är vad de är!

  • cirkussolfors skriver:

    Är uppväxt kring det runda bordet och stolarna i den serien. Men ser ut att vara en bra kopia helt klart.
    Kram från France

  • Petra skriver:

    Vilken skillnad.

  • Anna skriver:

    Jag har en fundering och det är vad som motiverar det höga priset 1900 kr? Jag motsätter mig inte priset och är heller inte ngt fan av plagiat, men tanken slog mig när jag läste inlägget. Att Ikeas pall är billig pga stor produktion, sämre material (?) etc, det förstår jag. Men vad är det som kostar med Artek? Materialet? Det är ju trots allt "bara" en pall. Tillverkningen? Är den handgjord? Eller ska vi tro att den är handgjord när den egentligen är industriproducerad? Frida, du har ju skrivit om plagiat vs äkta vara flera gånger, kan du inte skriva ett inlägg om vad vi betalar för egentligen och varför vi ska betala för det? Jag bjuder på den braiga idéen 😉 Och tacksam för svar.

  • Frida skriver:

    Anna:
    Din fråga är befogad, men låter sig kanske inte förklaras i ett enda inlägg (därför håller jag på och skriver en bok om saken). Det skiljer sig givetvis från fall till fall men om man ska generalisera grovt så har orginal-företagen ofta större kostnader vad gäller royalty, forskning och utvecklingskostnader för själva tekniken som används (om det ex. handlar om att de uppfunnit ett nytt sätt att behandla materialet/ tillverka möblerna/ta fram och utveckla nya speciella maskiner etc) än dem som apar efter som "bara" kan kopiera urprungsföretagets design och metod. Sen skiljer sig ofta materialet och råvarorna kraftigt mellan de dyrare orginalen och de billigare "kopiorna". Orginalen tillverkas ofta för hand i Skandinavien (ej i låglöneländer där det är lägre krav på miljöhantering, personalens löner, välmående och villkor etc), med dyrare träslag från certifierade skogsbruk och kompromissar inte med detaljerna som kanske kostar mer än slutförbrukaren förstår vilket resulterar i en finish som tål att granskas och som håller (många gånger även med uttalade "livstidsgarantier" från producenterna) vilket inte massproduktionens möbler lever upp till eller lovar. Sen är det klart att inga företag bedrivs ideellt. Det måste finnas utrymme för en viss vinstmarginal på toppen av de faktiska produktionskostnaderna och den summan påverkas ju också beroende på efterfrågan. De som massproducerar satsar på volym och vet att de kan sälja många stolar, så de "har råd" att ta en mindre vinst per stol medan orginaltillverkarna vet att kvalité kostar och att alla inte är beredda att betala för det och måste därmed ta höjd för detta i sin prissättning, för att de ska kunna fortsätta med sin verksamhet. Jag tror den vanligaste missuppfattningen är att orginaltillverkarna skär guld och att man "betalar för varumärket" när de stora vinnarna egentligen är dem som säljer kopiorna och den största förloraren är vår miljö som kanske får betala det dyraste priset för att vi konsumenter ska "snåla in" och spara pengar.

  • Anna skriver:

    Stort tack Frida för utförligt svar! Då har jag mer insikt i vad som styr prissättning. Ser fram emot din bok. Själv är jag ett stort fan av Norrgavel, men ibland vrider sig snåltarmen i plågor och då kan en bok i ämnet behövas. Jag önskar att producenterna av originalen (ja kopiorna också) var tydligare med hur deras varor tillverkas. Det skulle kunna vara ett sätt att marknadsföra produkterna. I alla fall ett sätt jag tilltalas av.

  • Malin skriver:

    Jaa du Frida tänk vilken skillnad i pris och faktiskt i stort sett identiska..
    Jag kan förstå att man vill ha kvalité och gedigna produkter ibland, men här klår IKEA sin pall med råge 🙂
    Tack för en fin blogg!
    Kram Malin

  • Håkan skriver:

    Jag har ett litet företag där jag designar och producerar svensktillverkade möbler som säljs via återförsäljare. Jag brottas med de här frågorna dagligen.
    Det som är intressant är att Anna ställer frågan "Vad är det som kostar med Artek-pallen?" Man borde istället fråga sig: Vad är det som INTE kostar med Ikeas version?
    Den stora prisskillnaden beror först och främst på lönekostnader. Inte material eller utvecklingskostnader. (I Arteks fall har pallen levt så länge att de kostnaderna, utslagna per producerad pall, är väldigt små.)
    Lite matematik: Vi tänker oss att det tar en timme att producera en pall, alla moment medräknade, och en normallön i Sverige eller Finland kostar företaget totalt ca 300-400 kr per timme. Normalkalkylen är att en hundralapp i produktionsledet betyder det dubbla i slutpriset (overhead-, marknadsförings- och distributionskostnader samt 25% moms inräknat) vilket alltså ger ca 600-800 kr per pall i lönekostnad.
    Om vi nu istället tänker oss att pallen produceras i t ex Indien för en timkostnad av 10 kr och dubblar det till 20 kr så är det lätt att förstå varför det är en sådan prisskillnad.
    Sedan kan man ju som kund fundera på hur snickaren i Indien har det till vardags. Han har inte ens råd att handla Ikea-pallen.
    Det finns ett par intressanta frågor till. De stora massproducerande företagen har en tendens att välja ut produkter skapade av mindre företag och formgivare som blir en "hit" och sedan kopiera dem. De låter alltså andra företag stå för utvecklingskostnader och testa dem på marknaden innan de väljer att göra något snarlikt.
    Tänk dig själv att du skapar en produkt som visar sig sälja riktigt bra och att du ser att det skulle kunna bli basen för ett företag, bli ett sätt att försörja dig på och få jobba med något du brinner för. Vips så kommer någon annan och snor designen och pumpar ut den i massor för en bråkdel av priset på marknaden. Inte så kul.
    Dessutom kan man ju tänka: Om nu de stora är beroende av att ha dessa mindre kreativa företag att plagiera, vad händer när de inte längre kan överleva och det inte längre finns någon att kopiera?
    Om priset: Är 1 900 kr egentligen ett högt pris för en möbel som håller, både designmässigt och materialmässigt i minst 50 år? Sätt det i relation till andra saker, t ex veckohandlingen för en tvåbarnsfamilj. Inte ovanligt att det landar i de regionerna. Och då varar det ju bara en vecka…

  • Jennifer skriver:

    Fin blogg! Fråga oss på våran ask.fm som finns länkad i bloggen (:

  • Anna skriver:

    Tack också för ditt svar Håkan. Jag vet inte i vilken utsträckning du riktade dig direkt till mig, men som liten brasklapp vill jag inflika att jag i mitt första inlägg skrev att jag är medveten om i det här fallet Ikeas låga produktionskostnad etc, samt att jag hoppas att jag har gjort det tydligt att jag inte är uteslutande "pro-plagiat" utan snarare tvärtom. Men för många av oss konsumenter måste det höga priset på originalet motiveras för att vi ska välja den dyrare varan framför den billigare. Vidare undrar jag om köpet av en originalprodukt alltid garanterar en produktion där man tagit hänsyn till såväl miljö som arbetskraft? Frågan huruvida 1900 kr är dyrt för en pall eller inte kan naturligtvis varken besvaras av dig, mig eller Frida utan måste vara upp till var och en. Jag misstänker att vi tre kanske både har råd och är beredda att betala det priset för en pall, men det finns många inredningsintresserade som varken har råd att veckohandla eller köpa pallar för 1900 kr. Därmed inte sagt att giganterna ska sno annans design för att personer som inte vill eller kan köpa originalet ska kunna köpa en snarlik produkt, det finns ju andra fina möbler med samma funktion. Jag tycker att debatten kopia vs original är jättespännande och jag hoppas att den kommer fortsätta i olika forum.

  • A skriver:

    Trots stordrift och idéstölder fascinerar IKEA. Företaget omsatte 24,7 miljarder € 2011. De har 106 500 anställda i Europa vilket kan jämföras med 8000 i Ryssland, Australien och Asien. 79 % av omsättningen är kopplad till Europa (6 % till Sverige!). Samtidigt som 63 % av företagets inköp kan härledas till Europa vilket kan jämföras med 22 % för Kina (dvs att allt produceras i Kina eller motsvarande asiatiskt låglöneland är långt ifrån sant).
    Företaget har vidare som mål att år 2020 ha 1,5 miljarder (!) besökare samt en omsättning om 50 miljarder €.
    Det som kanske är mer intressant och relevant i denna diskussion är det faktum att IKEA 1991 köpte en handfull möbelfabriker i Sverige för att skapa sig en uppfattning om vad det egentligen kostar att producera möbler. Detta är idag Swedwood International och omsätter ung. 1,7 miljarder €. 50 % av produktionen sker i Polen. Företaget är konkurrensutsatt, dvs de konkurrerar med IKEAs andra leverantörer, håller de inte måttet köper inte IKEA upp produkterna och produktionsanläggningen läggs ned (Detta gällde för anläggningen i Timbro). Swedwoods strategier är stordriftsfördelar, unika koncept, överlägsenhet gällande distributionskedjor och produktion. Mao vet IKEA exakt vilka krav de kan ställa på sina övriga leverantörer, de har ett enormt förhandlingsövertag.

  • Håkan skriver:

    Till Anna: Nej, det var inte riktat direkt till dig utan mer generellt hur man som konsument tänker. Och visst, det är svårt att säga vad som är dyrt eller inte. Där tycker jag, precis som du också påpekar i ditt andra inlägg, att de företag som producerar i t ex Sverige måste vara tydligare med att berätta varför det kostar som det gör och varför det på lång sikt kan vara billigare att välja en dyr produkt.
    Ang "A":s inlägg: Jag håller med, Ikea är ett fascinerande företag. Men när de nu omsätter så mycket kan man ju tycka att det är lika fascinerande att de inte kan satsa en liten, liten del av dessa pengar på att ta fram egen unik, innovativ design. Det klarar ju betydligt mindre företag.

  • Storgillar debatten som uppkommit till den här pallens ära.
    Jag delar fullkomligt Fridas mening när det gäller kopiering av design
    och skulle inte kunnat formulera det bättre själv än så som Frida formulerade sig i sitt svar till Anna.
    Så ska vi även ta med i betänkandet vad IKEA’s framgångssaga beror på och hur det är möjligt att uppnå låga produktionskostnader?
    Lägg sedan till den kostnad och miljöpåveran som uppstår när produkterna transporteras runt hela jordklotet, sopberget som växer av slit & slängprodukter osv osv.
    Bra inlägg som vanligt Frida 🙂
    Kram Anette

  • Elise skriver:

    söt pall

  • A skriver:

    Först och främst vill jag poängtera att jag inte skrev mitt inlägg till IKEA:s försvar. Jag, liksom många av er, är inget fan av idéstölder som marknadsförs som demokratisk design.. Förövrigt har jag ingen anknytning till IKEA, jag har stött på dem i samband med min universitetsutbildning.
    Håkan: Jag håller helt med dig. Det är uppenbart att kapitalet finns.
    Anette: Det jag försökte påvisa med mitt inlägg är produkter inte nödvändigtvis behöver fara jorden runt bara för att de är vidrigt billiga. Vad gäller IKEA så produceras den ack så populära Hemnes-serien exv. i Sverige, detsamma gäller de klassiska lagerhyllorna i furu.

  • Fanny skriver:

    Verkligen lika som bär! Tycker debatten i kommentarerna som pallen frambringat är väldigt intressant, och värt att fundera lite på. Kul att du skriver på en bok Frida! Det har jag nog inte hört om innan 🙂
    Kram Fanny

  • Charlotta skriver:

    Älskar denna debatt…
    Man ser att Artekpallen har Alto skissat på ordentligt, han hade säkert ett helt block med bara pallskisser. Med all säkerhet har man provat sig fram med många prototyper, tills man kommit fram till den rätta tjockleken på trät, radien på benen, mötet mot golvet, produktionssätt etc.
    Många ser det arbetet som är nedlagt i orginalet och väldigt många ser det inte. Och för dem som inte ser det är det nog i de flesta fall helt onödigt att köpa orginalet.
    Kommer ni ihåg Eldflugan, som blev så kopierad, samma sak där. Orginalet genomsyrar en genomarbetad produkt på alla sätt, vilket inte någon av de alla kopior man såg, inte gjorde. Tack för mig. Superduktiga Frida!

  • Elvira skriver:

    Kolla in våran blogg i veckan och vinn fina priser. Bl.a. Krämer och parfymer

  • Erica skriver:

    Alltså, man får ju samtidigt vad man betalar för, tror jag. Ikea är ju inte direkt kända för sin kvalité och med det priset får man ju räkna med att snickra på dom och förstärka benen os.v. Men vill man bara ha formen och stilen så duger det ju gott 🙂 Toklika, helt enkelt.

  • P&P skriver:

    Bra Håkan! Precis den frågan brukar jag ställa mig när jag ser en billig vara: Vad är det som inte kostar? Vem förlorar på att jag kan köpa den här varan så billigt?
    /P

  • K skriver:

    Det är helt klart en fin linje mellan att kopiera och inspireras..I det här fallet är det rätt uppenbart att någon sneglat lite väl mycket på Aaltos 60 pall. Samtidigt är det stor skillnad på utseende, känsla och tyngd framförallt när man studerar pallarna "live".
    Som tagits upp tidigare finns det många anledningar till den stora skillnaden i pris. Sedan är ju fallet att många möbler från tillverkare som exempelvis Artek och Carl Hansen fortfarande tillverkas på ett hantverksmässigt tillvägagångssätt.
    Kilarna och böjen på L-benet tillverkas manuellt, den böjda ryggen på Y-stolen formas manuellt och den flätade sitsen vävs manuellt som några exempel. Om man vet om det och då förstår hur tidskrävande tillverkningen blir samt vilken yrkeskicklighet som krävs tycker jag man ser de "dyra" originalen i ett helt annat ljus.
    /K

  • Sofi[e]...a skriver:

    De där var ju bara sjukt lika 🙂

  • Anonym skriver:

    Åh,så mycket bra försvarstal! Jag behöver knappt uttala mig, utan det räcker att hålla med t.ex. Håkan och Frida. Blir riktigt upprörd av att vissa tillverkare bara snor formgivning rakt av, det förekommer både i stora och små företag. Vi är många som slitit och kämpat för att komma fram till produkter som i slutändan ofta ser enkla och självklara ut, och är lätta att kopiera. Formger själv möbler http://www.johannahogberg.com

  • Johanna Högberg skriver:

    Var inte meningen att min kommentar ovan skulle vara anonym

  • Terese skriver:

    Frida! Vad jag älskar ditt svar! Jag har precis läst om lyktan som Bolia ev har kopierat och jag tänker att det måste vara en hemsk upplevelse att bli kopierad. Den enda tröst jag skulle finna var att hoppas att vi hellre sparar och köper orginalen som är genuinare, mer hållbara, ekologiska och kamratliga. Tack för att du lyfter dessa frågor!
    mvh Terese

  • Leif Södergren skriver:

    Diskussionen om pallarna är mycket intressant.
    Båda pallarna säljer bra till två olika kategorier. Det finns de som, av osäkerhet eller snobberi endast är nöjda med orginaldesign och uppenbarligen har råd att betala. För dem är det viktigt att det kostar och deras val gynnar den inhemska tillverkningen. Sedan finns det den stora massan där IKEA levererar demokratiserad god design och i den vevan snott lite av andra designers, men mycket är ju deras egen design. Båda kundkategorierna existerar uppenbarligen sida vid sida.
    Men så kommer frågan upp om etik.
    Skall vi gynna IKEA som snor åt sig andras formgivning och massproducerar utomlands till extremt låga priser och tjänar massor, och är så stora att en lite formgivare inte kan kämpa emot jätten? Skall vi köpa elektronik när vi hör att de på fabriken bor i sovsalar och jobbar 12 timmar om dagen och ibland kastar sig ut genom fönstren i ren desperation? Är vi oroliga över att fabriksarbetarna som blästrar hål i våra jeans får lungproblem?
    Alla vill köpa saker billigt eller få någon att jobba för oss för så lite som möjligt. Alla vill vi ha en "slav". Men den processen drabbar oss själva också. Företagen som ser hur billigt folk jobbar utomlands flyttar ut den produktion de kan och arbetar (logiskt?) för att de anställda skall kosta mindre här i Sverige. Det blir färre fasta jobb, färre förmåner och lediga dagar ock kanske det börjar knapras på våra semesterdagar? Allt hänger ihop.

  • Mikael Lindholm skriver:

    Hmm. Visste inte att Aalto först gjorde en 3-bent pall ("Pall 60"), och sedan den 4-benta ("Pall E60") – har alltid trott att originalet var 3-bent, och att det var därför IKEA kunde "komma undan" med en sån uppenbar designstöld.
    Jag kan inte sånt här, men skulle verkligen inte en välkänd 80-årig pallmodell från en av världen främsta möbelformgivare vara skyddad från att bara kunna kopieras rakt av?
    Men med det sagt är ändå spridningen av god design till "massorna" helt i linje med det funktionalistiska idealet – så cred till IKEA för det, iaf.
    IKEA gjorde även en barstols-variant av Frosta-pallen (Lackad björk, svart & vit). Jag köpte en 1985 för att kunna ha när jag spelade på mitt flipperspel hemma i pojkrummet. Nu tänkte jag att jag skulle köpa några till på Blocket (för jag har ett spelrum nu) – men det visade sig vara hart när omöjligt att få tag på dem. Önskar att IKEA kunde ta upp tillverkningen av barpallen igen också.

  • Lämna ett svar

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *