Är att få krypa upp i soffan med en sprillans ny tidning, lite vaniljglass och en näve färska hallon. En helt vanlig måndag, efter jobbet. Här kommer en ögonblicksbild från soffan. Och jag måste säga att jag gillar ”bloggkollegan” Elin Klings nya magasin Style By, helgens oförtjänta kritik till trots.
Foto: Frida Berglund, Trendenser.se
Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.
Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.
Den här veckan har Milanomässan gått av stapeln i Italien och även om detta nyhetssvep mest handlar om den nordiska inredningsbranschen så har den ändå bjudit på en del att rapportera. Tack sociala medier för att man kan följa det hela på distans numer! Svenska Kasthall hade en utställning i Milano som mixade mode och […]
Inlägget är betald reklam för Myrins Textil Efter mitt inlägg om inredningen i Trivselhus visningshus fick jag väldigt många frågor om gardinerna. De köpte jag från Myrins textil i Göteborg, som både tog alla mått, sydde upp och monterade gardinlängderna åt oss på plats. Myrins textil har egna sömmerskor som syr upp måttanpassade gardiner på […]
Bloggandets eviga moment 22. När det är tyst här, i den digitala världen, händer det oftast som allra mest i verkligheten. Man hinner bara inte med att uppdatera för att det är fullt upp. Här kommer ett svep med bilder från veckan som gått. I måndags körde jag ett PR-race via Zoom och Teams. Intervjuades […]
Trendenser.se drivs av Frida Ramstedt och är en av Nordens största ämnesbloggar om inredning och design. Bloggen uppdateras dagligen med inspiration, nyheter och trender för livet i hemmet.
Copyright 2019 Trendenser AB, All Rights Reserved
Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer
Jag accepterar
Kommentarer
vardagslyx-stund!
MUMS! Snart kommer jordgubbarna också. Älskar Filippa-skålen. Vill också ha!
Är det en elefantkudde i bakgrunden?
Men jag läste krönikan och tyckte att den var väldigt bra och intressant, faktiskt. Har dock inte läst magasinet. 🙂
Visst är det spännande med någon som vågar ifrågasätta, och visst har krönikören några viktiga poänger. Men, jag tycker det är lite väl onyanserat angående entreprenörskapsbiten. Hur skulle Sverige och världen någonsin utvecklas om det inte fanns människor som vågade riskera trygga anställningar och fasta jobb för att skapa fler och nya arbetstillfällen genom att starta egna företag.
Fast jag uppfattar inte alls någon kritik i krönikan mot själva entreprenörskapsbiten, utan snarare mot det oreflekterade, köpta (?) förhållningssätt gentemot mode- och skönhetsindustrin. Det finns väldigt lite utrymme för egen kreativitet i dagens modebloggande, åtminstone som jag ser det. Där tycker jag att inredningsbloggvärlden är mer tillåtande, med fler "gör det själv"-tips, återanvändning av äldre produkter, mixa nytt och gammalt osv.
Som sagt visst har krönikören sina poänger, men i stycken som det här, tycker jag verkligen att hon resonerar lite skevt:
"Entreprenörskapet har exempelvis släppts in i gymnasieskolans kursplaner och annekterat allt som är positivt: kreativitet, självständigt tänkande och egna idéer.
Men egentligen är entreprenörskapet Svenskt Näringslivs våta dröm – alla ska skaffa sig f-skattsedel för att kunna få uppdrag. Och bli kickad. Och få uppdrag. Och bli kickad. En ”karriär” helt utan trygghet, på arbetsgivarnas villkor…."
Åh vad mysigt!
Håller helt med om att kritiken mot Kling m.fl. var oförtjänt. Förstår inte varför det är fel att skapa en karriär som bygger på kunskaper och känsla för mode.
Skrev ett riktigt argt blogginlägg om artikeln igår https://fettlatt.blogspot.com/2011/05/den-bittra-generationen.html
Inget fel på karriär och entreprenörskap, men sättet man gör det på är det som räknas. Att 90-talisterna är den minst samhällskritiska generationen någonsin är mitt i prick! Livet handlar inte om saker man bara måste ha och om att shoppa hela tiden. Skönt att det är någon som reagerar.
Åh, vardagslyx när den är som bäst!
Därför bör ungdomen inte lyssna på Isabella Löwengrip
https://stockholm.suf.cc/darfor-bor-ungdomen-inte-lyssna-pa-isabella-lowengrip/
"Isabella Löwengrip skrev igår på SVT Debatt en replik på Ann Charlott
Altstadts artikel i Aftonbladet ”Den blåsta generationen”. Altstadt gör i
sin artikel Löwengrip till representant för vår tids ungdomsgeneration,
som hon kategoriskt avfärdar som lurad och korkad. Men Löwengrip är inte
dummare än att hon förstår att utnyttja detta representantskap för sina
egna politiska syften.
Men Isabella Löwengrip företräder inte 90-talister eller unga tjejer.
Däremot företräder hon en bestämd samhällsklass och en särskild ontologi
dvs. en föreställning om hur världen är beskaffad. Vi ska förklara allt i
hop, låt oss börja med samhällsklass."